P-bot

Bobbokrull

New member
Betalade parkering, la lappen under kåpglaset.
På morgonen när vi kom ut satt det en P-bot på motorcykeln.
P-bolaget hänvisar till att det är eget ansvar att parkera och kunna uppvisa biljett. "Man ska betala med kort", då kan man visa att man betalat.
Men nu är det ju så att p-automaterna inte tar VISA kort.

När jag frågade om dem haft liknande fall tidigare så sa hon ja. Och alla tidigare får bara snällt betala.

Hon menade på alla om man väljer att åka motorcykel så kan detta hända????

Har ni något tips om vad man kan göra?

H

honda cbf 500

Guest
Vad jag har förstått när jag har pratat med en parkeringsvakt så ska man riva den del av parkeringsbiljetten som går att riva av och behålla det som kvitto. Det var iaf vad han sa till mig.

//Amir

TMax500

Member
P-bestämmelserna för hojar är ofta svårtolkade och stökiga. De varierar dessutom från kommun till kommun.

SMC borde driva frågan om fri mc-parkering generellt. Vi hojåkare tar mindre plats än bilar. En hoj i stan = en bil mindre i stan, i princip. Vi hojåkare är en del av lösningen på trängseln i de större städerna.

RobbeS

New member
Det varierar ju inte bara från kommun till kommun utan från bolag till bolag. Själv undviker jag att parkera både bil och mc på parkeringar som sköts av privata bolag då dessa gör allt för att dra in pengar. Jag tänker inte finansiera dessa halvkriminella företag. Hellre går jag 200 meter extra från en kommunal parkering där man dessutom har möjlighet att överklaga en felaktig avgift.
Bara för att rätta fakta så är det inte böter man får utan en parkeringsavgift. Man har alltså inte gjort något brottsligt.

per2010

New member
Hej Bobbokrull,
vad hemskt att dessa blodsugande avskum har fått sina klor i dig.

1) skriv ett mail till bolaget där berättar vad som hänt - och inkludera att du ringt och fått informationen att du borde betalat med kort så du har bevis för att du betalat. Fråga om det stämmer.
Syftet med mailet är att få ett meddelande från bolaget att om du kunde visa upp bevis på att du betalat så hade du sluppit böterna. Be om ett snabbt svar.

2) så fort du har svaret (om det säger att hade sluppit om du kunnat visa att du betalat) från bolaget - bestrider du avgiften med orsaken att du hade betalat avgift och lagt upp lappen som du beskrivit i detta forum. Du lämnar också namn och adress till det vittne som såg dig göra detta (den person som åkte med dig på bönpallen - för du hade en passagerare!)

Om bolaget vill dra det vidare efter detta har du deras egna ord på att avgiften skulle avskrivas om du kunde visa att du erlagt den. Ett vittne smäller lika högt, eller nästan, som ett kontokortsutdrag - i rätten.

Ge dig inte!! Om de får dina pengar blir de bara starkare och kan dela ut fler lappar till dig och andra parkerare.

lycka till

Motormannen

New member
Trist när sånt här händer.

I Stockholm stad så har motorcyklar fri parkering på MC-parkeringar, på övriga parkeringar får vi surt betala, om vi inte föredrar en kontrollavgift eller felparkeringsavgift.

Jag vill minnas att om det är kommunal mark du parkerat på och vill överklaga en felparkeringsavgift så ska du vända dig till polismyndigheten i ditt län. Det är Polisen som prövar parkeringsärenden.

Det är inte ovanligt att kommunala parkeringar övervakas av privata företag.

Lag (1976:206) om felparkeringsavgift (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760206.htm) kan vara nyttig attskumma igenom om du vill ha mer information om vad som gäller men att särskilt beakta är paragraf 7 som jag citerat nedan.

''7 § Avgift skall erläggas inom föreskriven tid även om talan föres om undanröjande av betalningsskyldigheten.''

Har du parkerat fel på privat tomtmark så gäller däremot lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM).

Hoppas det löser sig!

Last edited:

NeXTer

New member
Det är ju ett annat problem också, nämligen att paragrafryttarna anser att det inte spelar någon roll om du kan bevisa att du betalat eller inte om P-vakten inte ser biljetten tydligt på fordonet. Foto, riva av kvittensdelen eller andra varianter brukar de ju regelmässigt avvisa. Verkar som om SMS-biljett - givetvis med extrakostnader och krångel - eller någon form av hållare för biljetten är det enda raka.

Cawwa

New member
Har i somras varit i Frankrike, Spanien, Tyskland och Schweiz. Speciellt Spanien älskar motorcyklar/skotrar. Tänk om alla körde bil där! Speciella perkeringszoner för mc så gott som överallt i städerna, mycket vänligt bemötande och framför allt; sunt förnuft!
I Göteborg blir jag bara förbaskad när jag tänker på hur korkat man behandlar mc-parkering. Betala för lösningen på problem är just idiotiskt och man skjuter sig själv i foten, man tar bort möjligheten att ställa sig i närheten av cykelparkering, dvs man skapar problem i stället för att lösa dom.

cub

New member
De gånger jag fått klämma fast en biljett på kåpan fram har jag alltid tagit en bild på den med mobilen. Jag har inte fått någon bot men jag hoppas att min bild ska hjälpa till vid ev överklagande senare.

Jimmy2204

New member
Här i göteborg har jag fått några stycken parkeringsböter på diverse parkeringar.

Jag tar alltid med mig biljetten i plånboken och dom gånger jag fått böter har jag faxat in biljetten med böter så fort det gått och böterna har alltid blivit avskriva direkt. Ibland har jag fått bekräftelse på sms, ibland brev och en gång ringde dom t.o.m och sa den var avskriven. Väldigt sällan man får böter dock, oftast när någon nyutbildad höjdare skall visa sig lite.

Att sätta biljetten på hojjen är enligt mig för riskabelt då någon snål rackare snor den till sin feta SUV han inte har råd att tanka.

Ducatista

New member
Jag brukar ringa till det telnr som står på automaten och lämna meddelande om mitt regnr och hur länge jag har betalt till. Sedan tar jag med mig parkeringsbiljetten för att kunna visa upp den om jag skulle få p-bot. Jag har istället ett laminerat kort som jag låter sitta på hojen med texten "Kontakta centralen om du vill kontrollera parkeringsavgiften för detta fordon".

Förslaget fick jag från ett privat parkeringsbolag i Malmö och det har funkat bra. Vi har nästan dagligen kontroll på parkeringen.

viktoria

New member
Jag brukar ha penna med mig, sen skriver jag på p-biljetten "Gäller för mc regnr ... ...".
Eller snarare klottrar jag ner biljetten så att det inte går att missa! :)

Bobbokrull

New member
Bra förslag. Har pratat med p-bolaget flera gånger. Men inte lyckats fått den avskriven. Jag betalade till slut. Jag får väl se det som "Learning Money". Tråkigt.
Att ta foto med mobilen låter som en kanon ide.
Har använt mig av sms-biljett för bilen ibland, det verkar funka rätt bra.
Håller också med om att det borde vara gratis att parkera med MC, så länge man ställer sig så att man inte är i vägen.

Cawwa

New member
Bra förslag. Har pratat med p-bolaget flera gånger. Men inte lyckats fått den avskriven. Jag betalade till slut. Jag får väl se det som "Learning Money". Tråkigt.
Att ta foto med mobilen låter som en kanon ide.
Har använt mig av sms-biljett för bilen ibland, det verkar funka rätt bra.
Håller också med om att det borde vara gratis att parkera med MC, så länge man ställer sig så att man inte är i vägen.

Tycker jag var synd att du betalade. Men frågan går fortfarande att driva efteråt för att få tillbaka pengarna. Per2010 verkar ha koll på hur det funkar, han resonerar som min privata jurist (frugans dotter ... :))

jas66

New member
Ett alternativ är att åka till en central parkering med mc klubben en tidig lördagsmorgon och parkera en och en med mc och så klart betala men oxå ta foto och skicka till parkerings bolagen i kommunen och fråga om dom tycker det är ok ..... så är debatten igång !
En hel parkering och en mc på varje ruta borde svida i ögonen på dom ansvariga eller ? ?

Last edited:

per2010

New member
Ett alternativ är att åka till en central parkering med mc klubben en tidig lördagsmorgon och parkera en och en med mc och så klart betala men oxå ta foto och skicka till parkerings bolagen i kommunen och fråga om dom tycker det är ok ..... så är debatten igång !
En hel parkering och en mc på varje ruta borde svida i ögonen på dom ansvariga eller ? ?

Nej, det svider inte alls. Parkeringsbolagen bryr sig inte om vem som står i rutorna. Inkomsten från parkeringsavgifterna är dessutom för små för att driva verksamheten med vinst. Den kommer i stället ifrån alla de stackare som bolagen lyckas klämma dit en felparkeringsavgift på. Tänk på det när ni parkerar - bolagens affärsidé är att bötfälla så många som möjligt.

zuzzuki

New member
tänk om jag kunde göra samma när jag kom o körde bil i 92 km o de va 70....blixtra till på kvällen i mörkret.....hua...bara vänta på dryga böter nu då???

Lynxman

New member
Det är tydligen samma p-problem inte bara i Sverige. Fick en dryg p-bot (700 NOK) i Norge förra året. I vanlig ordning hade jag tagit med biljetten i plånboken. Överklagade till p-bolaget och döm om min förvåning; Boten avskrevs när jag förklarade att jag på inga villkor placerar ett 'original avtal' (min p-biljett) på ett vårdslöst sätt i den fria naturen. Så, den gången hjälpte det men frågan kvarstår: Hur kan man få fram entydiga förhållningsregler när det gäller MC parkering. Talade för inte så länge sedan men en mycket trevlig p-vakt i centrala Uddevalla. Han sa att han aldrig 'lappade' MC. Uppenbarligen är denne p-vakt medveten om problemen. Vore ju bra om han blev instruktör för alla blivande p-vakter. :D

Lynxman

New member
Utmärkt idé !!!
Vad säger juristen om detta förfarande. Du har ju ändrat villkoren i ditt avtal med p-bolaget och bolaget har ingen möjlighet att kontrollera. Kommer avtalet fortfarande att gälla? Men- annars, strålande !!!

danssören

New member
jag har fick en parkeringsbot 2010 i Göteborg och jag hade lappen med mig för jag var rädd att någon skulle stjäla lappen.
Jag skickade in en kopia på lappen och för klarade att jag hade betalt. Men det gick inte inga pengar tillbaka.

Nu har jag en plastficka som jag kan lägga lappen i men det är fortfarande lätt att stjäla. jag har försökt att få svar från Göteborgs kommun om någon stjäl lappen och sedan får en bot hur skall man bevisa att man har betalt. Det var inget bra svar. Man kanske får skylla sig själv