Upplägg och konceptförändring kan man -
skall man göra försiktigt och löpande - inte "pausa" ett sådant jätteevenemang!
Kontinuitet är ett lika heligt nyckelord som dynamik när det gäller mässarrangemang.
McRF har förvisso misskött "På två hjul" åt det grövsta det senaste:
Att östkusten blev blåst på mässan härom året berodde enligt Stofair att arrangören helt enkelt inte bokade i tid! Obeskrivligt klantigt.
Swefair tackade och tog emot - just "På två hjul" är en sällsynt präktig kassako för den som har själva infrastrukten: mässhallen med tillhörande mat- och dryckförsäljning.
...men anledningen till att man blåser av mässan är allvarligare än så!
Arrangörens beslut att inte köra "På två hjul 2010" är helt enkelt exponenten för branschens förväntan på den ekonomiska utvecklingen de kommande säsongerna: och inte bara konsumenternas köpkraft utan framförallt medlemsföretagens förmåga att orka bära kostnaden för ett mässdeltagande 2010.
Och 2011...?
Addera dessutom det faktum att den svenska zlotyns depricering gör att allt som skulle ha visats på nästa års MC-mässa behöver vara 25 % dyrare för att rädda marginalerna.
Sensmoral:
Handla nu! Det kommer aldrig att bli lika billigt igen.
..och även om så kommer du ändå inte ha råd!
Hampe