På MC genom Alaska

bossebythesea

New member
Aug 2010 genomförde vi, 14 man (12 på hoj och 2 i följebilen), en fantastisk resa i Alaska och västra Yukon(Canada). På 14 dgr körde vi ca 500 mil. Resan blev "något" längre än planerat p.g.a. en raserad väg. Dag 2 o 3 skulle vi ha gjort 24 + 30 mil, men det blev istället 65+71 mil. Med på resan fanns Mikael "Micke" Hedlund, som filmade våra strapatser. Resans upplägg var "I äventyrarnas spår". Med detta avses guldgrävarna på 1890-talet. Micke har knutit ihop deras och våra upplevelser, på ett fantastiskt sätt, i en DVD, som vi alla deltagare fick i våras. Nu kommer den att bli tillgänglig för hela Sverige, eftersom SVT kommer att visa den i TV2 den 4.e jan 2012 kl 2000.
Något att se fram emot i vintermörkret.
Bossebythesea
 

Ducatista

New member
En riktigt bra dokumentär.
För min del var den intressant i dubbel bemärkelse eftersom jag är guldgrävare.
 

Chopperbyggarn

New member
Har inte haft tillgång till fungerande TV ikväll

Har inte haft tillgång till fungerande TV ikväll. En kompis ringde och påminde mig när programmet började men vad hjälper det när antennen ballat ur av blåsten eller vad felet nu är.:(

Kommer filmen att läggas ut på webben???

Anders.J:)
 

Bengt Allevad

New member
Bästa repliken i programmet från en Alaskaboende hojåkare:
"Man ser aldrig en motorcykel utanför psykologen."

Den gillade jag!
 

Fredrik-s

New member
Trevliga miljöer och trevligt sällskap kommer man lång med och jag tyckte den var intressant men lite jobbig de första 10-15 minuterna då kommentatorn babblade på lite för mycket, den tog sig dock när bilderna fick tala för sig själva emellanåt.
Kanske ville jag se lite mer av de svårigheter man ställs inför på en sådan här resa, fick en känsla att allt gick väldigt smidigt förutom då mannen som gjorde illa sig i handen.

Förövrigt håller jag med Galne Dansken att suget efter en sådan här resa blev ännu större än den var förrut.

Bra jobbat

Fredrik...
 

K-Man

New member
Har inte haft tillgång till fungerande TV ikväll. En kompis ringde och påminde mig när programmet började men vad hjälper det när antennen ballat ur av blåsten eller vad felet nu är.:(

Kommer filmen att läggas ut på webben???

Anders.J:)
Enl min far repriseras filmen imon, den 7e och den 10e januari i SVT24. Jag ska försöka se nån av repriserna jag också
 

påK-en

New member
Sändes även:

SVT24 tor 5 jan 2012 kl 22.50
SVT2 lör 7 jan 2012 kl 00.30
SVT2 tis 10 jan 2012 kl 15.00
SVT24 lör 4 feb 2012 kl 22.50
(vid en senare koll så framgick ju det av länken ovan)
 
Last edited:

swischmc

New member
Härlig film! Mitt i vintermörkret fick jag en sådan lust att köra motorcykel. :)

Hur lång tid tog det att planera denna resa? Kostnad? Alaska verkar underbart att köra i, men det är en bit bort...

Citatet: "man ser aldrig en mc utanför en psykolog" kanske inte är 100% rätt, men det ger en bra beskrivning om hur härligt det är att köra hoj och hur bra man mår av det!
 

påK-en

New member
Härlig film! Mitt i vintermörkret fick jag en sådan lust att köra motorcykel. :)

Hur lång tid tog det att planera denna resa? Kostnad? --------------------------------------------------!

Man köper paketet färdigt.
Årets resa ligger redan ute.
Bara att boka.
 
Top