Otäck tendens

Micke J

New member
Jag har en CB1300 som när man lägger ned den niger till/knycket till, det känns nästan som om bakhjulet släpper. Min tjej säger att hon känner knycken då vi har svängt och hojen rätats upp, själv så tycker jag väl att det kommer en bit in i böjen. Nu köpte jag hojen med lite platt bakdäck och så skjutsar jag rätt ofta och så åker vi ganska långa turer så bakhjulet är ju som sagt lite platt och det kan ju ha sin påverkan, framhjulet är nytt. Hojen stod länge innan jag köpte den, det är en -05:a och den hade bara gått 300mil när jag köpte den i augusti förra året, nu har den rullat 700mil. Den hade förr tendens att vobbla, men så bytte jag framhjul och fick bukt på det problemet. Så nu frågan till alla er experter, har ni några tips om vad det är som gör att hojen uppträder på detta vis?
 

Josef

New member
Ett illa plattslitet bakdäck känns precis som beskrivet när du lägger ner och "går över kanten" som blivit. Byt däck.
Självklart är det heller aldrig fel att kolla styr, sving och hjullager, särskilt inte om man har problem med väghållningen.
 

990 Adventure

New member
Byt däck

Håller med föregående om att det är ett slitet bakdäck som är orsaken,hjul lager på bara 700 mil tror jag inte på och gasar man lite så är det inga problem att slita ut ett däck,däremot brukar framdäcken hålla lite mer än att du fick byta det så snabbt,kan det ha varit obalans eller är det så att du inte haft bakdäcket riktigt rakt,då tar det lite mer och cyckeln kan uppföra sig lite märkligt.
Kolla extra noga när du sätter tillbaks det nya däcket och köp ett likadant som framdäcket så harmonerar dom med varandra.
 

mule

New member
Gammalt däck?

Om däcket är från 2005 eller kanske ändå äldre så har det förmodligen blivit hårt och lite plastigt i gummit. Däck är färskvara. Kolla datumet på däcket. Det står månad och år på sidan.
 

Micke J

New member
Tack för era svar

Jag lånade ut hojen till en stabil "fet, hoppas han inte läser detta" polare som pillade lite på fjäderförspänningen och returen utan att meddela mig, givetvis så hade han glömt att ställa tillbaka inställningen. Nu är allt återställt, vändkanten på däcket känns lite men den riktigt otäcka tendensen är som borttrollad.

Tack till er som svarat
 

Micke J

New member
Underbart

Berta kommer att gå helt underbart genom kurvorna, hoppas jag. Annars så får jag väl fråga alla experter här på forumet igen.

Micke
 
Top