Osäker på köp utav en Intruder VS800 GLP -93

Plattnylle

New member
Hej!
Skulle behöva lite expert-råd. Jag är helt grön när det gäller motorcyklar och jag har nyligen skaffat kortet och nu är det självklart dags att köpa cykel. Jag har fått en bra deal på en intruder 800. Det som gör mig osäker är att jag inte kan något om motorcyklar och jag vet inte vad jag ska kolla efter när jag testar den. Jag har redan testat den och jag blev "störtkär", men vad är det som säger att jag inte köper nåt skit?

Kan nån ge mig råd på vad jag ska leta efter och titta på?

Tack på förhand

Niklas
 

Jåke

New member
Förutom den vanliga säkerhetskontrollen, så det jag vet att 1400:an haft lite problem med är att den är kinkig på tändstift. Är de det minsta dåliga kan den vara svårstartad och går gärna bara på en cylinder. Misstänker att det drabbar även 800:an.

Det kan vara dålig krom vilket ger taskig finish men inget som påverkar mekaniskt.

Kardanen är inte den bästa utan kan glappa, se till att det inte är alltför uppenbart genom att lägga i en växel utan att ha motorn igång och sedan knuffa hojen fram och tillbaka. Den ska inte röra sig framåt eller bakåt och får inte låta i "klonk" kardanen. Isf bättre gå till annan hoj.

Sen är hojen allmänt utan bromsar så byte till så greppiga klossar som går att få tag på samt stålomspunnen slang är att rekommendera. Den har heller inte just någon fjädring eller väghållning att tala om, men det tror jag du har överseende med :)

Dock kan det vara idé att byta bakdämparna med tanke på att de var kassa från början och de nu är 17 år äldre. Det gör nog en hel del för upplevelsen och säkerheten.
 

Jari69

New member
Testa många olika hojar innan du bestämmer dig för vilken du skall köpa som första hoj!

Pröva olika typer och är du fortfarande efter det, "störtkär" i intrudern efter det så köp den... ;-)
 

Plattnylle

New member
Tack för era svar! Det blev Intrudern trots allt. Har testa ett par sportcyklar o även ett par touring. Sport är inget för mig. Är alldeles för stel i knäna(trots min ringa ålder på 27) för att krypa ihop så där. Intruder med framflyttade pinnar var helt i min smak!

Tack för era svar som sagt!

Niklas
 

powerglide

New member
Hur många andra Custom provade du?
Jag tyckte inte någon var ok förrän jag provkörde en Drag Star Classic :tummenupp
 

Thruxtonerich

New member
Tack för era svar! Det blev Intrudern trots allt. Har testa ett par sportcyklar o även ett par touring. Sport är inget för mig. Är alldeles för stel i knäna(trots min ringa ålder på 27) för att krypa ihop så där. Intruder med framflyttade pinnar var helt i min smak!

Tack för era svar som sagt!

Niklas

Jag har också ägt en Intruder 800 under 4 års tid och var mycket nöjd med den.
Inga som helst problem under dessa 4 år. Bara tuta o köra.
Numera bortbytt och det som är kvar är en Clymer Verkstadshandbok för VS 800
årg. 1985 - 2002. Om du är intresserad skicka ett PM.
Kör försiktigt!!!
Erich
 

Plattnylle

New member
Hur många andra Custom provade du?
Jag tyckte inte någon var ok förrän jag provkörde en Drag Star Classic :tummenupp

Jag testade faktiskt inte särskilt många. Den prisklassen som jag hade råd med var kring savage och viragon och jag har inte fastnat för nån utav dem. Jag fick en riktigt bra deal på Intrudern så jag var tvungen att slå till. Annars är min favorit någonstans mellan Drag Star och Marauder. Tyvärr ligger dessa i fel prisklass
 
Top