Ordning och reda eller? Hur och varför tänjs det på gränser?

HkanB

New member
Efter att läst senaste SMC-riks styrelseprotokoll av den 19:e juni 2017 kan man väl börja undra vad i §5 som egentligen döljer sig bakom frasen:

"Styrelsen har analyserat situationen och riktat klander mot riktlinjer och arbetsordning till de berörda.

Korrigerande åtgärder bedöms därmed vara vidtagna."

Kan det månntro vara så att första raden i under § 6 ger en vink om vad som det kanske blivit lite fel med? Eller?

Jag är lite förvånad över att det inte såvitt jag kunnat se i alla fall inte synts mer än ett par rader i senaste MC-Folket där ordförande kort nämner skulle jag tro det citatet ovan bl.a handlar om.

Om man som jag dagligen sysslar med kremlologi eller i alla fall något med det mycket närbesläktat så finns finns det mycket att läsa mellan raderna i styrelsprotokollet under §5 och §6 men även i det vår ordförande skriver i MC-Folket.

Det borde vara kul, väldigt kul att jobba på vårt kansli i Borlänge men det är det tydligen inte. Det gör mig något ledsen att dra den slutsatsen av det jag läst i både protokoll och MC-Folket.

Någon som kanske skulle vilja tända och lysa ett förklaringens ljus över detta?
 

CB_Tobbe

New member
Vi har sett en turbolens i SMC 's och Svemo 's organisationer under 2016-17. En illa skött " sammanslagning" av Svemo och smc verksamhet bidrar sannolikt till problemen. I denna process har medlemmarna mestadels " suttit på läktaren". Här skall man skapa ett samarbete mellan två organisationer med olika kultur, vilket alltid leder till större eller mindre konflikter. Här finns stora synnergivinster att göra inom IT , utbildningsplattformar, medlemsadmistration m.m. Det är saker som påverkar dom anställdas arbetssituation på kort och lång sikt.

Min åsikt är att man skulle ha gjort en konkvensutredning inom både Svemo och smc innan samarbetet fördjupades. Resultatet av den utredningen borde presenterats för anställda och medlemmar innan man tog beslutet. I den utredningen skulle även konsekvenser och kostnader av ett uteblivet samarbete redovisats.
 
Last edited:

BMW R90s

New member
Vilken är risken att SMC slukas av superbyråkratiska SVEMO?
Jag har då sälla hört något positivt om SVEMO, men saker kanske har ändrats sedan svartvita tiden?
 

Assar

New member
Min erfarenhet av såna här sammanslagningar i allt större organisationer är att man gör vinster i form av maktposition och rationaliseringar av verksamheten, men betalar med ett allt mer tappat fotfäste och blir på kuppen allt mindre relevant för den målgrupp vars intressen man säger sig verka för.
Därmed inte sagt att man ska låta bli att effektivisera och skapa sig större makt att agera, men frågan är alltid var den optimala balansen mellan maktfaktor och målgruppsrelevans går.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det känns konstigt att andra diskuterar hur jag trivs på jobbet i en medlemstidning och på ett Forum. Det har faktiskt aldrig hänt sedan jag slutade på Högskolan och började jobba heltid för 35 år sedan.
Men, eftersom du frågar så svarar jag. Jag har jobbat 17 år och sju månader på SMC:s kansli. Jag hoppas kunna jobba kvar tills jag går i pension om 4,5 år. Jag har aldrig stannat så länge på en arbetsplats. Orsaken är att det är ett varierande, spännande och roligt jobb som ställer stora krav och utmaningar på mig som person. Det är inte kul alla dagar (precis som på andra jobb), men för det mesta. Särskilt kul är det när medlemmarna är nöjda med vad vi tillsammans åstadkommer på kansliet.
När det gäller Svemo har jag samarbetat med dem under många år i remissvar och några projekt, utan några problem även om vi är två olika organisationer. Tvärtom har Svemo använt sig av den kunskap vi har inom SMC och vice versa i frågor som är viktiga för MC-förare på väg och bana.
 

HkanB

New member
Det känns konstigt att andra diskuterar hur jag trivs på jobbet i en medlemstidning och på ett Forum. Det har faktiskt aldrig hänt sedan jag slutade på Högskolan och började jobba heltid för 35 år sedan.
Men, eftersom du frågar så svarar jag. Jag har jobbat 17 år och sju månader på SMC:s kansli. Jag hoppas kunna jobba kvar tills jag går i pension om 4,5 år. Jag har aldrig stannat så länge på en arbetsplats. Orsaken är att det är ett varierande, spännande och roligt jobb som ställer stora krav och utmaningar på mig som person. Det är inte kul alla dagar (precis som på andra jobb), men för det mesta. Särskilt kul är det när medlemmarna är nöjda med vad vi tillsammans åstadkommer på kansliet.
När det gäller Svemo har jag samarbetat med dem under många år i remissvar och några projekt, utan några problem även om vi är två olika organisationer. Tvärtom har Svemo använt sig av den kunskap vi har inom SMC och vice versa i frågor som är viktiga för MC-förare på väg och bana.
Det är förmodligen märkligt det kan jag nog hålla med om. Till skillnad från de som är anställda av Volvo, IKEA eller Nilssons Rör så är SMC inget vanligt företag utan en förening som också är arbetsgivare åt ett antal personer. De flesta skiter rätt så högaktningsfullt i vad som sker bakom väggarna hos Volvo, IKEA eller Nilssons Rör men som medlem är i alla fall jag och tydligen verkar det några andra också intresserade av hur det står till med arbetsmiljö och ordning på vårt kansli. Det är ju trots allt vi som passivt eller aktivt valt den styrelse som har arbetsgivaransvaret genom som antar jag brukligt omsätts i praktiken av ordföranden. Annars så skulle knappast styrelsen dela ut reprimander?

Disciplinärenden och personalomsättning låter rätt illa men det är kanske jag som distansbetraktare och utan alla fakta som inte riktig har sett det på rätt sätt.

Det glädjer mig och hoppas jag andra, att du tänkte stanna kvar till pension. Vi uppskattar det du gör!

Vad gäller samarbetet med SVEMO så förefaller det som om informationen ut i glesbygderna kunnat vara bättre. För det är väl samarbete och inte sammanslagning det handlar om? Det jag hittar på våra egna sidor på nätet är inte direkt mycket mest en hänvisning till "nästa nummer" av MC-Folket.
Kanske att lite rykteskontroll och -hantering vore lämpligt?
 

Webbie

New member
§5 i senaste styrelseprotokollet handlar om att jag som ordförande, och GS, får kritik/klander, för att inte ha lyft upp ett personalärende till styrelsens arbetsutskott för beslut. Enligt styrdokument för styrelsens arbetsutskott och generalsekreteraren skulle så ha skett. Beslutet har alltså tagits på fel nivå, men det har ingenting med SVEMO eller arbetsmiljön på kansliet att göra. Det var klantigt av undertecknad att inte föra frågan vidare, Om arbetsmiljön vid kansliet handlar dock min spalt i MC-Folket, och den har vi, styrelsen, ansvar för, och det ansvaret tänker vi fortsätta att ta. Det är precis som du säger, att det borde vara väldigt kul att jobba på vårt kansli, en uppfattning som borde omfatta alla våra anställda medarbetare.
 
Top