Open Quattro (BKK) den 30 juli - 2 augusti

Skuggan

New member
Finns det något alternativ för oss med klass 7 hojar? Den här ger ju inte mig någon försäkringsförmån..
 

Goe

New member
Jovisst gör den det!
Vår Quattrokurs ger dig ALLA 4 stegen i SMCs utbildningstrappa och det räcker faktiskt med att gå bara ett steg på en storbana för att du ska kunna teckna den förmånliga försäkringen.
Dessutom är just den här kursen egentligen alldeles för billig... =)
Så välkommen med din anmälan - vi har redan fått in flera!
 

Skuggan

New member
Jovisst gör den det!
Vår Quattrokurs ger dig ALLA 4 stegen i SMCs utbildningstrappa och det räcker faktiskt med att gå bara ett steg på en storbana för att du ska kunna teckna den förmånliga försäkringen.
Dessutom är just den här kursen egentligen alldeles för billig... =)
Så välkommen med din anmälan - vi har redan fått in flera!


Men är det inte så för att få teckna den för min hoj måste jag ju gå en SHK och inte en BKK Kurs?
 

lime

Skriver inte
Jo och nä. Den som håller kursen skall registrera att du har gått en avancerad utbildning, vilket denna kurs med råge kvalar in till. Det som skiljer de avancerade kurserna som kallas BKK och de som kallas SHK är i princip bara att på SHK riktar vi in oss mer på just sportigare hojar och vi pratar ofta lite mer riskmedvetenhet på dessa kurser än vad vi gör på BKK samt att jag har för mig att det är ett obligatoriskt försäkringsinformationsmoment i SHK.

BKK är till för alla och det brukar vara en hel del sporthojar med där också.

Det som kallas Custom Basic är även den en avancerad kurs, men där är målgruppen mer inriktade på glidarhojar. De tjej-dagar som finns är givetvis även det avancerade kurser, men målgruppen är då kvinnor (och fjolliga instruktörer... ;) ).

Så sammanfattningvis: i princip är det som skiljer de olika kurserna åt målgruppen.
 

Skuggan

New member
Ok. Tack för svaren! Så i princip kan jag gå vilken BKK kurs som helst och får försäkringserbjudandet för min klass 7 hoj så länge instruktören skriver att jag gått en avancerad?

Om man gått steg 1 innan quattro, börjar man på steg 2 då, eller går man om steg 1?

Jag funderar på den här 4 dagars, men det finns en sak som förmodligen påverkar att jag inte kommer att gå den det är att den går ju när mer än halva säsongen gått. Ni planerar ingen tidigare 4 dagars i Sverige??
 
Last edited:

Goe

New member
Ja du kan gå vilken som helst av SMCs storbanekurser så är du berättigad att teckna SMC-försäkringen hos Folksam. Du måste vartannat år gå på den särskilda försäkringsinformationen som ges under kursdagen.

Vår 4-dagarskurs innehåller alla fyra stegen och eftersom det är en konceptkurs så går alla varje steg oavsett om man gått ett eller alla stegen tidigare. Den här kursen går man för att det är ett så oerhört bra koncept och väldigt tajt integration mellan alla instruktörer och alla deltagare.

Ett förslag är att du går en Steg 1 exv den 18 april och därmed kan teckna försäkringen. Om det är för tidigt på säsongen så kanske SMC Stockholms Open Sport på KMS (Gelleråsen) den 31 maj passar bättre? Eller kursen på Kinnekulle den 1-2 maj?
 

Skuggan

New member
Har bokat SHK 10/5 :)

Är det den enda 4dagars som kommer?

Och.. OM man skrotar hojen på typ dag 1 el 2, vad händer med resterande dagar då, som man betalt för?
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Har bokat SHK 10/5 :)

Är det den enda 4dagars som kommer?

Och.. OM man skrotar hojen på typ dag 1 el 2, vad händer med resterande dagar då, som man betalt för?

I praktiken så ska du inte vara så nära max att du någon gång under kursen riskerar att gå ikull.

Men det är en relevant fråga just när det gäller fleradagarskurser... tål att funderas på. Annars heter det ju "down is out". ;)
 

Skuggan

New member
Allt kan ju hända, även dom bästa kan ju få släpp! Så mao skrotar man hojen första dagen är det bara att packa in skrotet i bilen och se sin 6 lappar ryka :confused:

Då lägger jag hellre pengarna på spridda kurser för att minimera den risken.
 

Niklasinorr

New member
Allt kan ju hända, även dom bästa kan ju få släpp! Så mao skrotar man hojen första dagen är det bara att packa in skrotet i bilen och se sin 6 lappar ryka :confused:

Då lägger jag hellre pengarna på spridda kurser för att minimera den risken.

Vi hade ett par stycken som klotade på Kemorakursen, och då var vi långt från civilisationen mitt i mörka Finland. Men vi lyckades med tråd, tejp, ståltråd och lite svets att få ut dessa på banan igen:)

En fyradagarskurs är jobbig eftersom det är så många intryck på relativt kort tid, men fördelen av att ha samma instruktörsgäng och deltagarkompisar under fyra dygn uppväger nackdelarna med råge. Du får en personlig feedback och bekräftelse som du inte kan få på någon annan kurs. Om du vill göra en riktigt fet personlig utveckling så skall du gå en fyrdagars, det slår allt...
 

lime

Skriver inte
Allt kan ju hända, även dom bästa kan ju få släpp! Så mao skrotar man hojen första dagen är det bara att packa in skrotet i bilen och se sin 6 lappar ryka :confused:

Då lägger jag hellre pengarna på spridda kurser för att minimera den risken.

Njea... så skulle jag inte resonera. Grejen är att det är få gånger som det går sönder så mycket att det inte går att pussla ihop och i värsta fall så får man köra någon annans hoj en dag eller så.

Fördelen med att ha så lång tid på sig och så många dagar i rad att repetera på överväger klart den lilla risken som finns att klota så att det inte går att köra vidare.
 

Skuggan

New member
Njea... så skulle jag inte resonera. Grejen är att det är få gånger som det går sönder så mycket att det inte går att pussla ihop och i värsta fall så får man köra någon annans hoj en dag eller så.

Fördelen med att ha så lång tid på sig och så många dagar i rad att repetera på överväger klart den lilla risken som finns att klota så att det inte går att köra vidare.

Men ni har fortfarande inte gett mig det svar jag vill ha. OM jag av ngn anledning inte kan köra vidare efter en skrotning (bruten arm) och det återstår 3 dagar så är dom pengarna förlorade??
 

ezzo

New member
Nej vi betalar inte tillbaka några pengar.
Då håller du ju oss som arrangörer ansvariga för hur du framför din mc på banan.
Det är helt och hållet ditt eget ansvar.

Gör man som instruktörerna säger så är risken mycket liten för en vurpa.
 

ezzo

New member
I praktiken så ska du inte vara så nära max att du någon gång under kursen riskerar att gå ikull.

Men det är en relevant fråga just när det gäller fleradagarskurser... tål att funderas på. Annars heter det ju "down is out". ;)

Lime frågan är inte relevant.. Som jag sagt tidigare så är man själv ansvarig för sin egen körning. DVS se till så att du har en hel mc i alla dagar.
Undantag kan kanske göras i enstaka fall men de fallen är sällsynta.

Kursen är bokad för flera dagar. DVS man tar upp en kursplats i 4 dagar i detta fall. Skulle vi ge tillbaka pengar i det fallet skulle vi vara tvugna att fylla ut den platsen med en ny betalande...
Och hur lätt är det för oss mitt uppe i en kurs att hitta en ny deltagare.
Däremot kan troligtvis en deltagare sälja sina resterande dagar till någon för att täcka upp sina egna förluster.

Sen att påstå att vi använder down is out är ju också fel. Kan man köra vidare med motorcykeln. alt bytlånas med polaren mm så är det ok att fortsätta kursen.

//MVH Ezzo
 

Skuggan

New member
OK!
Tack för alla svar!
Jag kommer att boka upp mig på 4 separata shk istället.

Ses i sommar :)
 
Last edited:
Top