Ombyggnad styre xj 900-83

OH-

Member
Finns det ombyggnads-kit för styre på en xj 900 från -83, nån som vet...?

Är det inte "vanligt" 22-mm styre på den?? I så fall finns det hundratals (kanske 1000-tals) styren att prova. Dessutom finns det höjningsdistanser på t ex Touringbutiken.
I vissa fall kan det vara käckt med ett såkallat "Laverdastyre" med leder, då kan man prova en massa olika vinklar utan att köpa nytt varje gång.
 

Marie

Banned
Är det inte "vanligt" 22-mm styre på den?? I så fall finns det hundratals (kanske 1000-tals) styren att prova. Dessutom finns det höjningsdistanser på t ex Touringbutiken.
I vissa fall kan det vara käckt med ett såkallat "Laverdastyre" med leder, då kan man prova en massa olika vinklar utan att köpa nytt varje gång.

Jodå, visst är det 22mm styre, men det är ett specialarrangemang, lika på xj-600 och xj-900 där två "halvor" är fastsatta i övre gaffelkronan, inte ett helt bockat rör som sitter med överfall mot övre gaffelkronan. Alltså kan inte "vanliga" höjningssatser användas.
Dessutom måste styret passa emot kåpan..... (men det är inte lika knivigt om 83:an har kvar den ursprungliga styrmonterade kåpan - vilket inte alls är säkert för väldigt många -83 och -84 har moderniserats med den fasta kåpa som kom på årsmodell -85)

Det var därför jag frågade vad han ville uppnå med ombyggnaden.
 
Mycket riktigt...jag skulle vilja byta den övre styrkronan till en med överfall så jag kan använda ett "vanligt" styre, vet inte om det passar rakt över från nyare xj typ -85 eller så.
 

Esquire

New member
Mycket riktigt...jag skulle vilja byta den övre styrkronan till en med överfall så jag kan använda ett "vanligt" styre, vet inte om det passar rakt över från nyare xj typ -85 eller så.
Finns det inte nog med gods i originalkronan så att du kan borra hål så att du kan sätta dit vanliga styreshållare med överfall? Annars så kanske du kan svetsa i extra gods på undersidan av kronan så att det går att göra så.
 

Marie

Banned
vet inte om det passar rakt över från nyare xj typ -85 eller så.

Det är samma typ av styre under hela produktionstiden 83-94, så den vägen lär vara svårframkomlig. Enda förändringen är att vinkeljusteringsmöjligheten togs bort fr.o.m -85 då den styrmonterade kåpan ersattes av den rammonterade i produktionen.
 
Top