ombyggnad honda cb

henkes

New member
tjena tjena. kommer med en liten fråga som jag säkt länge efter.. har letat här på forumet men utan resultat. har även kollat min kära bygghandbok men lika med noll.. - Spelar det nån roll vilken sida man sätter regskylten på?har en besiktad och registrerad stelbens hoj, men reg skylten sitter på skärmen vilket ser inte riktigt rätt ut. så jag vill ha ner den men vilken sida gäller. har kollat andra bågar å det sitter på olika sidor. vilket bestämmer vart den sitter. hoppas på svar mvh :eek:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Enligt VVFS 2003:23, kap 27 för ombyggda och amatörbyggda fordon gäller följande:
32 § Ombyggt och amatörbyggt fordon skall ha plats för montering av bakre registreringsskylt. Enligt SFRO:s bygghandbok, sid 245 är sidomonterad skylt, stoppljus och baklykta tillåtet om dess centrum är placerad max 300 mm från motorcykelns centrumlinje och inte längre fram än hjulaxel.
Detta gäller om din hoj kommer att klassas som ombyggd, annars ska skylten sitta mitt bak. Om den ska klassas som ombyggd bör du kontakta någon i SFRO, www.sfro.com

Chopperbyggarn

New member
Utöver det lagstadgade regelverket för fordon så har bilprovningen under många år haft något dom kallat för "Rekomendationer" som ofta har praktiserats som "fordonsregel" på detaljer, om detta fortfarande förekommer hos bilprovningen vet jag ej.
Om man läste forndonreglerna i bilprovningens papper så innehöll dessa betydligt fler krav än vad som fanns i dom lagstadgade TSV/VV fordonsreglerna.
Jag har hört eller läst att man kräver att sidomonterad registreringsskylt ska sitta på vänster sida för största möjliga synbarhet ,men om det finns någon regel om detta vet jag ej.
Själv har jag alltid haft plåten på vänster sida eller i mitten och jag vet många som har monterat nummerplåten på vänster sida även på hojar som inte är typade som Amatörbyggda/Ombyggda utan problem vid vanlig kontrollbesiktning samt flygande besiktning så länge det har handlat om en laglig nummerplåt (dessa fall har handlat om hojar före helfordonstypgodkännandet).

Anders.J

Olle Å

New member
kan bli en annan luring. Sitter skylten till vänster ok. Är det ett baklyse vid den förutom nummerskyltsbelysning så skall det finnas motsvarande bakljus på andra sidan eftersom bakljus skall vara centrerat.