Olycksdrabbad MC-väg - ny skylt

Tyrannosaurus

New member
Läste just SMC:s nyhetsnotis Ny skylt för mc-förare

Det är intressant att just Bogesundsvägen nämns då jag var ute och körde på den tillsammans med några polare från VFR-forum i lördags 20/9.

Jag har tidigare skrivit om hur farligt grus på asfalt är och Vägverkets s.k. "lagningar" när de slänger ut lite fästmassa och grått fint lösgrus över asfalten i bl.a. en insändare i MC-Folket för flera år sen som jag gav rubriken "Vägverket dödar" efter att ha kommit hem välbehållen trots en skräckfärd på nämnda osynliga lösgrus som skickade ut mig långt över i mötande körfält i vid två tillfällen i högerkurvor. Det var bara TUR att jag inte fick möte annars hade jag inte suttit skrivit varken detta eller den dåvarande insändaren.

Men tillbaka till Bogesundsvägen i lördags. Det var inga s.k. "lagningar" eller uppkörda gruskanter som brukar ge lite spridda gruskorn eller möjligen en grusrand utan kilovis med lösgrus över hela vägbredden.
Jag vet att det har hänt förr och det var det med all säkerhet även denna gång, nämligen boende som tycker det är "jobbigt" med alla motorcyklar på vägen och går ut och bokstavligen skottar upp grus på vägen. På något annat sätt kan det inte ha kommit dit då det inte är vinter med sandbilar som är ute och åker.

Sådana tilltag är inget annat än MORDFÖRSÖK!!! Jag såg gruset i något sånär god tid och lyckades slå av tid, men var ändå tvungen att räta upp och gå över i mötande körfält med hjärtat i halsgropen. Men en kille längre bak höll på att köra åt helvete och det ordentligt. Han kom fram till korsningen där vi hade stannat och väntade och var rejält uppskakad. Hade det tagit en liten stund till så hade vi vänt och börjat leta efter honom. Det ska väl tilläggas att vi inte körde speciellt fort.

Förvisso hade Vägverket satt upp några skyltar om "hal körbana", men det kan ju betyda vad som helst. Nu ska det eller har redan satt upp en skylt som informerar om "olycksdrabbad MC-väg".
Jaha, det ju intressant... Men att kanske köra in på vägen med en sopmaskin är väl för mycket begärt. Det sätts upp skogar av skyltar, men vad hjälper det? Vore det inte bättre att underhålla vägarna? Ser man grus i kurvorna så tar man förslagsvis ta bort det istället för att sätta upp fler skyltar.

En annan tanke för Vägverket som ju brukar älska kampanjer är att kanske gå ut med en kampanj bland de boende på Bogesundslandet med en blodig bild på en dödad hojåkare och text: "Hur många MC-förares liv vill du ha på ditt samvete?" följt av en beskrivande text och hur farligt detta otyg som de ägnar sig åt är.

Men istället skyltar Vägverket om 100-tals mil väg med nya hastighetsgränser för med all sannolikhet svindlande summor och rättfärdiga det med att hastigheter med intervaller på 10 km/h kommer att rädda si och så många liv.
Vilket otroligt nys! Om nu det vore en sanning kanske dom skulle skylta om med intervaller om 5 km/h istället och rädda ännu fler liv. Det handlar bara om en jävla idioti för att visa att dom göra något för våra skattepengarna som vi "så gärna" betalar :mad:

Men att göra något konkret för trafiksäkerheten? Nänä, då måste man ju lyfta sitt feta arsle från skrivbordet och kanske fråga hojåkare, yrkeschaufförer och poliser i yttre tjänst vad det handlar om. Som det är idag har trafikpolisen istället degraderats till skattmasens förlängda arm som ska ta in så mycket pengar som möjligt för att statens och kommunernas budgetar ska gå ihop då dessa RÄKNAR med intäkter som böter. Är det sjukt eller är det sjukt?

Sjukhusen kanske skulle börja RÄKNA med misshandelsfall och om det inte kommer tillräckligt många får dom gå ut och dela ut knogjärn och knivar till folk, vilket dels då skulle ge sjukvården bättre ekonomi då dom får mer att göra och dels förstärker det statskassan när polisen kan bötfälla samma folk för brott mot vapenlagen. Jättebra idé, eller hur? Jag har här och nu i några korta rader löst statsbudgeten, bra va?
Nej men otroligt syniskt! Men det är så Vägverket, NTF, VTI och allt vad fan dom heter verka tänka.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Anledningen till att du JUST nu har gruset på Bogesundsvägens mf., i Vaxholm är enkel.

- Man har just nu haft den årliga "förstärkning av stödremsorna - som vägkanten kallas.

Dvs att man istället för den upp till 30 cm. djuba kant bredvid asfalten, har jämnad upp med grus, som man även ser till liggar lagom hårt. Och vi ska vara tacksamma att Vägverket har lyssnad på vore klagomål om INTE att göra detta på vår kanten. Tyvärr sku man ha dröjad 1 månad mera - men, som jag har förstått vill gärna ha detta klart inna frosten kommer!

Sen att Stödremsor i grus inte är bra är en annan sak. Det är bilar, som drar ut gruset på vägbanan - Bogesunds bussen och annan tung trafik är värstingar..

Vägverket, har detta som en punkt i 9 Punkts programmet med SMC, och i samband med detta har man testad och forskad med andra typor av beläggning än grus.

En sak som man kom fram till är att den djube kant är väldigt farlig. 1 MC är dömd till olycka om man råker komme över den. Bilar motstyr hårt för att komme up på vägen igen, ofte med det resulat att dom kommer över på motsatta körbana - med elaka mötesolyckor till fölg!

LÄNK här kan man se första bra resultat i stödremse frågan - så det går framåt - Och JA, jag vill oxå att allt ska hända på 1 gång - Vi jagar på VV ganska hårt i frågan.. Glöm inte att en stödremse inte kan vara vanlig asfalt, eftersom att vatten måste ledas bort från väg ytan.

SMC anser, och flera på Vägverket att en hård stödremsa (utan grus) är bättra båda säkerhets mässigt och även ekonomisk, eftersom att den håller lång tid och totalt set ger bättra ekonomi. Sen finns det en utmaning med likviditets påvärken och långsiktig driftsekonomi - men, det är en anna fråga i sakan.

Sen, vill jag pointera att inga boende langs Bogesundsvägen - har börstad ut grus på vägbanan för attt få ner hastigheten på MCs som kör därute...
 
Last edited:

Exguan

New member
Lösgrus på Bogesundsvägen

Det var glädjande att höra att det gick bra och att ni "bara" fick hjärtat i halsgropen. Håller helt med om att den typen av upplevelser ingår inte i vad man vill ha ut av en hojtur.

Tack Jesper för förklaringen till varför det var mycket grus på Bogesundsvägen just nu.

Nu är det ju så att Vägverket faktiskt håller efter detta med lösgrus på vägen. Lösgrus borstas bort från vägarna OM Vägverket får reda på det. Därför är det mycket viktigt att vi rapporterar in detta via länken som finns på SMC's hemsida och som går till Vägverket's rapportering av vägproblem. När jag har frågat Vägverket om de fått in några rapporter, så är svaret att inget har inkommit.
OM de får in en rapport så meddelar de den driftansvarige för den vägen som då skickar ut en "städpatrull". Storstädning med städmaskiner görs bara på våren, eftersom det är ett stort arbete och att det är alldeles för kostsamt att åka med en sådan maskin bara för att städa undan grus i en kurva.

Om ni ser grus på vägen eller andra problem så rapportera detta. Det hjälper oss alla genom att Vägverket då får vetskap om det och kan göra något åt det.
Använd gärna länken som finns på hemsidan, ner till vänster.

http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArendeMeny.aspx?VVseId=IGID005056930747oZteRw5yoVOgQgAA

Hoppas att även denna kan fungera.
 

Surikaten

New member
Utan att ta udden av trådskaparens otäcka upplevelser av grus, en helt annan aspekt: Hur har egentligen skylten tillkommit? Första gången jag såg den på Bogan hickade jag till på syftningsfelet och undrade vad de boende tycker om saken. Från deras perspektiv måste det se ut som MC-kollektivet och Vägverket flyttat fram schackpjäserna lite väl provocerande och upphöjt vägen utanför deras hem till MC-väg. Det är den inte. Däremot är den drabbad av många MC-olyckor. Rimligt, för att trampa färre på tårna, hade väl varit nåt i stil med "MC-olycksdrabbad väg". Även om de boende längs Bogan fört samtal med SMC om texten kan ju skylten komma att spridas till andra platser där boende inte fått vara med, och blir förbannade. Vi har inte riktigt förtroendekapitalet att vara odiplomatiska (Bilaga nedan om hur ACEM nu förekommer utsläppsmålsättningarna av just denna senare anledning).
 

GuzziKungen

New member
Om vägverket använder lösgrus som fyllning till kanterna och tung trafik
sedan drar upp gruset :eek:
Det måste ju bara betyda att metoden inte ens i
närheten kan var rätt :confused:
Ungefär som att hälla vatten på en gås :(
Som motorcyklist så har jag möjlighet att planera min körning för
att slippa köra ner i kanterna ,men att undvika grus är helt klart mycket
svårare och mer överaskande.
Ha dé
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..Hur har egentligen skylten tillkommit? ....

I 9 punkts programmet var vi överens om att MC skyltning sku tas fram till särskilda ställen vart det är mycket MC-olyckor, eller risk för såna.

Tyvärr viste det sig att detta är det jobbigsta punkt eftersom att skylt förordningen är ganska komplicerad - enkelt sagt - och jupp, detta var en överraskelse för mig!

Ett av punkterna är att nya skylter inte får ge anledning till tveksamheter för övriga trafikant grupper.

Därför tog VV´s eminente MC entusiast Anders Wedberg i Stockholm ett initiativ till en enkel lösning med en "text undertavla" som fungerar med annan befintlig skyltning. Man kommer att evaluera om detta gav effekt.

Dom bonde långs vägen, är glada för allt som kan reducera hastigheten, så enkelt är nog detta. Jag har sålunda som Vaxholms bo, inte hört att några har varit negative till skyltningen.

Det som vi önskade på SMC är att specifikt nypande kurvor sku ha en varningsskylt för MC - och på detta fick vi bakning - varför att Wedbergs alternativ kom up!

Julklappen, fick SMC av VVs Generaldirektör i början på december - vart vi fick i uppgift att exakt definera vart en skylt ska placeras, inför dom kurvor som SMC anser är nypande för MC. Vi anser att det rör sig om ett trettiotal totalt. Ett skylt kommer sålunda att tas fram under våren 2009.

Från kansliet återkommer vi med vidare procedyr om hyr detta hanteras.

Igen från 9 punkts programmet har SMC idag ett tio-tal "Vägspanare" som har inventerad MC vägorna (där vart vi kör som mest). Vägspanarna har kontakt med VVs regioner, och flera lokala förbättrings program är på G.

Exguan, jobbar sålunda aktivt ideellt som Vägspanar i Stockholm och Sörmland.

Önsker man att hjälpa med detta, kontaklta vänligen Maria Nordqvist på kansliet.
 

Tyrannosaurus

New member
Utan att ta udden av trådskaparens otäcka upplevelser av grus, en helt annan aspekt: Hur har egentligen skylten tillkommit? Första gången jag såg den på Bogan hickade jag till på syftningsfelet och undrade vad de boende tycker om saken. Från deras perspektiv måste det se ut som MC-kollektivet och Vägverket flyttat fram schackpjäserna lite väl provocerande och upphöjt vägen utanför deras hem till MC-väg. Det är den inte. Däremot är den drabbad av många MC-olyckor. Rimligt, för att trampa färre på tårna, hade väl varit nåt i stil med "MC-olycksdrabbad väg". Även om de boende längs Bogan fört samtal med SMC om texten kan ju skylten komma att spridas till andra platser där boende inte fått vara med, och blir förbannade. Vi har inte riktigt förtroendekapitalet att vara odiplomatiska (Bilaga nedan om hur ACEM nu förekommer utsläppsmålsättningarna av just denna senare anledning).
Det är förvisso ett syftningsfel i "MC-väg", men det är även ett slags syftningsfel när man säger att en "väg är olycksdrabbad". De enda som kan vara olycksdrabbade är dom som kör eller körde på vägen. Enda sättet som en väg egentligen skulle kunna vara olycksdrabbad är om det händer ofta att t.ex. träd faller över vägen.

Men oavsett vilket så tycker i alla fall jag fortfarande att det vore bättre att förebygga att MC-åkare blir olycksdrabbade på vissa vägsträckor. Eftersom det alltid så länge det finns sporthojar kommer att finnas dom som kör illegala race på fina krokvägar så kan man diskutera olika lösningar på de problemet.

1. Göra vägen livsfarlig att köra på genom t.ex. grus, hopp, fräsningar osv. så att MC-åkarna blir bortskrämda efter att ett antal har avlidit eller blivit svårt skadade.
2. Ta bort asfalten helt och låta det vara en grusväg.
3. Sätta upp skyltar som berättar att vägen är olycksdrabbad.
4. Postera ut poliser som plockar körkortet av de som kör fort.
5. Säkra vägen genom olika metoder t.ex. ta bort räcken, träd, stolpar och annat skit som kan fungera som giljotiner samt informera folk att vägen är en populär sträcka och uppmana dom att hålla sig på rätt sida om mittlinjen, alternativt enkelrikta vägen.
6. Bygga en motorbana där folk kan få leka av sig utan att det kostar en förmögenhet och utan att sätta upp en massa regler för fri körning. En sådan bara skulle t.o.m. kunna vara allmän enkelriktad väg med fri fart när det inte är tävling.

Men vi vet ju redan i vilket arkiv sådana förslag skulle hamna. Överallt där det kan tänkas att bygga en bana ska det istället byggas bostäder för motorbanor bullrar ju, dessutom släpps det ut avgaser och det "vet vi ju" kommer att leda till tropikvärme eller om det var istid.
Sen har ju vi en lite speciell syn på saker i detta "friska" land, att om någon får för sig att smälla upp ett hus intill en motorbana, motorväg, järnväg eller flygplats så är det självklart motorbanan, motorvägen, järnvägen eller flygplatsen som ska stängas eller flyttas.
I alla andra länder hade myndigheterna sagt att "är du så j-a dum och smäller upp ett hus intill en motorbana, motorväg, järnväg eller flygplats så får du skylla dig själv", men i det skämtlandet Svedala är ju folk inte ansvariga för sina egna handlingar och måste omhuldas som små barn, "o stackare, har du "råkat" hamna under en landningsbana... Så kan vi ju inte ha de, det måste vi åtgärda och ta bort den dumma, dumma, dumma landningsbanan".

Fortsättning följer...

Jodå såna vägar har man hamnat på ett antal gånger. Speciellt "intressant" är det när skiten börjar mitt i en kurva och helst utan varningsskyltar, "vägen är ju så liten så det gör väl inget om några hojåkare kör ihjäl sig" :rolleyes:

Som svar på frågorna på SH.
Är detta en permanent lösning?
Ja nästan, dom kallar det "reparation" eller "ny beläggning" som bilisterna ska köra ner i bindemedlet (motorcyklar finns ju inte). Sen om någon månad (om man har tur) sopar dom bort överskottet.

Får man göra såhär?
Av allt att döma ja. Det ingår väl i Nollvisionen om noll överlevande motorcyklister :rolleyes:

Trevlig midsommar :)
 
Last edited:

adrian_vg

New member
@Tyrannosaurus och Galne Dansken: Era länkar går till en lösenordsskyddad episerver-sida. Fixa länkarna?
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
@Tyrannosaurus och Galne Dansken: Era länkar går till en lösenordsskyddad episerver-sida. Fixa länkarna?
Jag har försökt söka efter den aktuella artikeln men hittar den inte.
----

Med anledning av debatten kring lagning med grus

Ulf Söderberg, beläggningsansvarig på Trafikverket Sörmland, säger att "gruset måste täcka bindemedlet eftersom det annars kan kladda och stänka ner fordonen" och att "det inte finns några andra sätt att laga på".

Det där lät lite kryptiskt för man kan fråga sig vad det är för fel på asfalt? Alltså inte bindemedlet utan det som normalt ligger på våra vägar. Det är en fullt möjlig metod och lägga på asfalt och stampa ner det i hålen.
Det är knappast bristen på metoder utan pris och snabbhet det hänger på. Att åka förbi med en snabelbil och slänga på ett par skyfflar grus är ju både billigare och snabbare än att stanna, trycka i asfalt och lyfta ner t.ex. en vibbra och platta till, iaf i det kortsiktiga perspektivet när man inte tänker längre än näsan räcker.

Ylva Hesse som jag f.ö. har suttit tillsammans med i SMC-Stockholms styrelse har helt rätt och talar just om vad det handlar om. Hamnar man på sådana s.k. "lagningar" så går man i backen, alternativt klarar genom lite akrobatiska övningar, men då är man ofta över långt i mötande körfält och vad som skulle hända i en sån situation och man samtidigt fick möte vill jag inte ens tänka på. Men det var just vad som hände mig för ett antal år sen. Jag fick som tur var inte möte, men jag tänkte på det vilket gjorde mig rejält förbannad när chocken hade lagt sig.

Att färga gruset som Hans Säfström nämner t.ex gult, rött neongrönt eller orange skulle iofs vara bättre än det vi ser, eller rättare sagt inte ser idag. Men dels är det som att vrida på bilstereon högre när motorn låter illa och dels kan jag tänka mig att Trafikverket och inte minst politikerna inte vill ha en massa färggranna bloppar över hela vägen vilket kommer att ge dessa påminnelser om det eftersatta underhållet på vägarna varje gång de kör där trots 300% skatt på bensinen (så fick jag det sagt också :p )
 
Last edited:

NeXTer

New member
Det är väl som i de flesta branscher; man ser inte längre än till nästa kvartalsrapport.

Dessutom är det ju en säkerhetshöjande åtgärd med grus då man tvingas köra långsammare och hålla ögonen på vägen så man inte missar de strategiskt utplacerade gruspartierna.

Vidare gör de "provisoriska" lagningarna att vägstandarden blir sämre på längre sikt och att man då kan motivera en lägre skyltad hastighet och därmed ytterligare minska på underhållet.

Om tjugo-trettio år borde vi vara tillbaks till en vägstandard där riksvägarna har grässträng i mitten och alla MC-åkare har gått över till off-road-maskiner. Vurmandet för alla dessa så kallade äventyrsmaskiner med mer elektronik än en modern Airbus är en bra början.
 
Top