Guzzi-Leif
New member
Eftersom jag terrat BMW- och Sporthojsfolket med mina åsikter, fortsätter jag fördystra även SMC-arnas tillvaro...
Det här anser jag krävs för en minskad olycksfrekvens; det allt annat överordnade målet i trafiken:
1)
Vi mc-förare måste acceptera tanken på att ta 100% ansvar för vår körning, även innefattande hantering av medtrafikanter som gör fel!
Visst ska Vv skylta faror i trafiken men trasig asfalt, lera o grus på vägen med mera är ingen ursäkt för att köra av - att förutse sådant och anpassa körningen därefter är en del av att köra mc!
Visst är många bilister oskickliga/korkade/farliga men i huvuddelen av alla kollisioner bil/mc har mc-föraren hållt alldeles för hög hastighet och ger därmed bilföraren avsevärt mycket sämre möjligheter att varsebli samt fatta beslut.
2)
Många mc-förare anser att SANNOLIKHETEN för olyckor är mycket högre än för bilar - rent nys! Med mc'ns stora aktiva säkerhet och medvetna förare skulle den kunna vara hur låg som helst - inte noll men bra nära.
De generella KONSEKVENSERNA av en mc-olycka kommer alltid att vara mycket högre än för bil och där gör personlig skyddsutrustning, airbags, med mera endast marginell skillnad i de allvarliga fallen.
Oavsett hur stor konsekvensen är, kan en låg sannolikhet leda till att RISKEN blir synnerligen liten - precis som vi vill ha det!
3)
Många mc-förare anser att omkullkörning är en naturlig del av hobbyn vilket är en livsfarlig inställning. Varje avåkning är en potentiell dödsrisk - enbart slumpen avgör resultatet även i relativt låga hastigheter.
Blotta acceptansen leder oundvikligen till högre valda risknivåer och genererar i sig själv fler avåkningar.
Symptomatiskt för inställningen är för övrigt att man till och med använder en omskrivning, klotning, vilket är lika larvigt som att kalla kalhygge för "föryngringsyta"
När det gäller teknisk körskicklighet, räcker det man visar på uppkörningen fuller väl för ett olycksfritt mc-liv! Bara man anpassar körstilen därefter samt genom övning vidmakthåller kunskapen, främst avseende hård bromsning samt bromsning med undanmanöver.
De som tycker att körningen skulle bli tråkig och meningslös om man följer de tre punkterna ovan, uppmanas byta körkortet mot en förarlicens ögonaböj - i trafiken har de inte att göra!
Njut den fina hösten - mckörning när den är som bäst!
MVH
Åke Tråk o Bror Duktig aka Guzzi-Leif
Det här anser jag krävs för en minskad olycksfrekvens; det allt annat överordnade målet i trafiken:
1)
Vi mc-förare måste acceptera tanken på att ta 100% ansvar för vår körning, även innefattande hantering av medtrafikanter som gör fel!
Visst ska Vv skylta faror i trafiken men trasig asfalt, lera o grus på vägen med mera är ingen ursäkt för att köra av - att förutse sådant och anpassa körningen därefter är en del av att köra mc!
Visst är många bilister oskickliga/korkade/farliga men i huvuddelen av alla kollisioner bil/mc har mc-föraren hållt alldeles för hög hastighet och ger därmed bilföraren avsevärt mycket sämre möjligheter att varsebli samt fatta beslut.
2)
Många mc-förare anser att SANNOLIKHETEN för olyckor är mycket högre än för bilar - rent nys! Med mc'ns stora aktiva säkerhet och medvetna förare skulle den kunna vara hur låg som helst - inte noll men bra nära.
De generella KONSEKVENSERNA av en mc-olycka kommer alltid att vara mycket högre än för bil och där gör personlig skyddsutrustning, airbags, med mera endast marginell skillnad i de allvarliga fallen.
Oavsett hur stor konsekvensen är, kan en låg sannolikhet leda till att RISKEN blir synnerligen liten - precis som vi vill ha det!
3)
Många mc-förare anser att omkullkörning är en naturlig del av hobbyn vilket är en livsfarlig inställning. Varje avåkning är en potentiell dödsrisk - enbart slumpen avgör resultatet även i relativt låga hastigheter.
Blotta acceptansen leder oundvikligen till högre valda risknivåer och genererar i sig själv fler avåkningar.
Symptomatiskt för inställningen är för övrigt att man till och med använder en omskrivning, klotning, vilket är lika larvigt som att kalla kalhygge för "föryngringsyta"
När det gäller teknisk körskicklighet, räcker det man visar på uppkörningen fuller väl för ett olycksfritt mc-liv! Bara man anpassar körstilen därefter samt genom övning vidmakthåller kunskapen, främst avseende hård bromsning samt bromsning med undanmanöver.
De som tycker att körningen skulle bli tråkig och meningslös om man följer de tre punkterna ovan, uppmanas byta körkortet mot en förarlicens ögonaböj - i trafiken har de inte att göra!
Njut den fina hösten - mckörning när den är som bäst!
MVH
Åke Tråk o Bror Duktig aka Guzzi-Leif