Oljesöl från buss, en motorcyklist död.

Hampe

Skriver massor!
Aftonbladet skrev:

Tidigt i morse körde en motorcyklist omkull och skadades så svårt att han dog.

Polisen utreder nu om olja som läckt ut på vägen kan vara orsaken till olyckan.




Larmet om olyckan, som inträffade vid Trafikplats Skarpnäck norr om Sköndal i södra Stockholm, kom strax efter klockan 06.30 på måndagsmorgonen.

En motorcyklist i 30-årsåldern hade kört av vägen i en kurva.

– Han är förd till sjukhus med ambulans. Han är allvarligt skadad, sa Mikael Petterson, befäl på Stockholmspolisens länkommunikationscentral, i morse.

Mannens liv gick inte att rädda och han dog på sjukhuset.

Utreder orsaken


Anledningen till olyckan är oklar, men polisens teori är att olja som läckt ut på vägbanan gjorde att den var så hal att mannen körde omkull.

– Det är oklart var det kommer ifrån, men det står en SL-buss med oljeläckage längre fram så vi håller på att undersöka om det kommer från den, sa Mikael Petterson på måndagsmorgonen.

Polisen fick spärra av trafiken under räddningsarbetet och för att räddningstjänsten skulle kunna sanera vägen.

Söderortspolisen kommer nu utreda olyckan.

Mannens anhöriga är underrättade.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17171276.ab

...å tydligen rätt in i räcket därpå.

"Ingens fel" som vanligt, eller kan det tänkas att det finns någon ansvarig denna gången?
Förutom vi motorcyklister då, som har att reda ut allting som alla andra ställer till...





Hampe
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag kan lova att denna onödiga tragiska olycka kommer lyftas under höstens "SMC förhandlingar" med ansvariga runt om..

På Tylösandsseminariet 2012 LÄNK kolla under:
Yrkestrafik – säker och laglig

13:30 Uppföljning av Polisens fordonskontroller i Västra Götaland
Bengt Karlsson och Stefan Karlsson, Polisen Västra Götaland

Där framgår dom problem som är i Västrra Götaland med bussarna!
Känns som bilden är likvärdig i Stockholm?? Vilket även där är o-acceptabelt..

--- Och sedan vi åkte med ministern på Bogesundsvägen i allt gruset, och påtalat detta för Trafikverket - är allt som händ efter några veckor att mointeret skylter med vägarbetan. Fast det är inget vägarbeta - kanske vägarbeta är att bilisterna ska köra gruset bort från en defekt stödremse konstruktion - under tiden vart stenskott kostar försäkringstagarna miljoner, och motorcyklisterna skadas..

Och vi levar i rakett åldern i värdens mest trafiksäkra land!!

(*Danmark, Tyskland, Österike, Schwiez, Frankrige och Belgien - har alla bra stödremsor utan lösgrus och desutom MC vänliga räcken, om inte det är bra avåkningszoner..)

 

Hampe

Skriver massor!
Ja, fy tusan - den genomruttna bussbranschen.
Den enskilt största anledningen till att det ser ut som det gör med skicket på de skorvar som rullar i stadstrafik är att man förhandlat bort förarens ansvar för det fordon han framför. Föraren skall bara kliva in och vrida på ratten - det "förutsätts" att företaget har koll på bussen genom att att man delegerat ned "kontroll före körning" någon icke namngiven mupp bland garagepersonal eller rent av städpatrullen som sopar ut det värsta på kvällen. Nästa morgon rullar bussen igen, med samma fel som den alltid haft - eftersom ingen person kan ställas till svars för bristerna.

Men VDn då? Den trafikansvarige?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1258654-rattegang-mot-sparvagschef-inledd


Nä, inte i det nya "förlåtande Sverige":

http://www.bussmagasinet.se/2013/02/sparvagschefen-i-goteborg-friad-for-daliga-bussar/

bussmagasinet skrev:
Vd:n för Göteborgs Spårvägar, Lars-Börje Björfjäll, frias av tingsrätten i Göteborg som anser att han inte kan hållas ansvarig för att 27 av Göteborgs Spårvägars bussar har varit ute i trafik, trots att bussarna haft säkerhetsbrister.

– Det är inte visat att de aktuella bristerna beror på sådan otillräcklighet i Lars-Börje Björfjälls ledning av GS Buss att han kan hållas straffrättsligt ansvarig för dem, skriver tingsrätten.

Björfjäll hävdade inför domstolen att det är omöjligt för honom att delta i alla operativa processer i Spårvägens verksamhet.

– 2011 hade vi 1850 medarbeetare och 257 bussar, sa Björfjäll till domstolen.

Han förnekade också att han av uppsåt eller oaktsamhet hade någon skuld till de brister som polisen upptäckt vid sina inspektioner av bussar ute på fältet.

Domstolen valde alltså att gå på Björfjälls linje.

Så vems fel är det att det rullar mörklagda bussar på gatorna som knappt håller ihop, som kräks ut diesel i kurvorna, som antingen strilar ur sig motorolja mest hela tiden eller släpper 10 liter rakt ner på backen i ett klatsch - som slutar med en dödlig krasch för andra?

Förarens? Nix, förarens ansvar är mycket märkligt bortförhandlat numera.

Garagepersonalens? Tydligen inte.

Städarnas? Skulle inte tro det.

Trafikansvarige? Nej nej nej - hur kan någon tro det...? Det har väl inte jag med att göra?


Nej, sanningen är den att det är ingens fel.
Folk dör på grund av att bussbolagen håller rullande likkistor i trafik och det är ingens fel.

Fy fan så ruttet!



Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Så vems fel är det att det rullar mörklagda bussar på gatorna som knappt håller ihop, som kräks ut diesel i kurvorna, som antingen strilar ur sig motorolja mest hela tiden eller släpper 10 liter rakt ner på backen i ett klatsch - som slutar med en dödlig krasch för andra?

Förarens? Nix, förarens ansvar är mycket märkligt bortförhandlat numera.

Garagepersonalens? Tydligen inte.

Städarnas? Skulle inte tro det.

Trafikansvarige? Nej nej nej - hur kan någon tro det...? Det har väl inte jag med att göra?


Nej, sanningen är den att det är ingens fel.
Folk dör på grund av att bussbolagen håller rullande likkistor i trafik och det är ingens fel.

Fy fan så ruttet!

Hampe


Ja, den trafikansvarige VD;n för bolaget är inte ansvarig i vart fall.

http://www.expressen.se/gt/sparvagen-vd-frias-efter-bussbristerna/

Det säger även Hovrätten.
Så vems ansvar är det då? Hur är det möjligt att avtala bort föraransvaret för det fordon man framför?
...utan att någon annan tar över?

En flytande, geggig, illaluktande soppa där alla "gör så gott dom kan" men som det givetvis bara blir skit av ändå.
EFTERSOM INGEN ÄR ANSVARIG!!!
Eftersom ingen kan göras ansvarig för det som sker.
Eftersom ingen kan hållas ansvarig för det som inte görs.


Svensk kollektivtrafik - laglöst land?


Hampe
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tack för länken - konklusion är enkelt att SMC måste gå vidare med en politisk process om någon typ av "kollektivt ansvar" jmf lagstiftning som bl. a infördes i England...

Jag har lyssnad på dragningar av polisen i Gb ang. alla dessa fel i bussarna, vilket ganska enkelt är skrämmande..
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, det är skrämmande med dessa rullande likkistor man kallar "bussar", men ändå mer skrämmande att ingen vill se hur situationen uppstått;

Genom att lyckas förhandla bort förarens ansvar för det fordon han skall framföra så har man med lagens hjälp lyckats reducera en chaufför med yrkesstolthet till någon slags tredje klassens ratthållare. Föraren behöver inte, skall inte göra ens en enkel "kontroll före körning".
Denne skall bara kliva ombord och köra sin rutt. Allt annat har "någon annan" redan tagit hand om.
Enligt manualen på kontoret. Någonstans.

Tja, det funkar ju kalas...

Varför, varför, varför är inte den trafikansvarige ansvarig för bristerna i trafiken på GS-Bussar?
Vem är isåfall ansvarig...? Är det kanske så himla praktiskt att det även här är "ingens fel" att inget funkar som det skall?

Well, då är ni ju på rätt väg, transportsverige!
Lycka till på färden, låt inte mig stå i vägen. Verkligen inte...



Hampe
 

Bansaie

New member
Vem är isåfall ansvarig...?
Jag fattar inte hur rätten kan döma som de gjorde. Nån är utsedd att se till att hålla bussarna i körbart skick och det är säkert samma som är ansvarig för att rätta till eventuella 1'or som bussen skulle kunna få på en besiktning.
Det måste ju vara den personen eller organisationen som ska bära hundhuvet och i en organisation finns alltid en ansvarig chef. Ansvar kan inte delegeras bara mandat!
 

jan-olovj

Active member
Jag fattar inte att det inte är föraren för det gäller ju i övriga samhället. Kör jag arbetsgivarens bil som inte är ok så får jag betala böterna. Så har jag fattat det i alla fall.
 

Skye

Kör Mycket!
Har man ett skriftligt bevis på att fordonet är klargjort och synat helt utan brister, slipper man undan som förare.
Så funkar det inom järnvägen, flyget och även en gång i tiden i det militära. Det var/är förarens ansvar att kontrollera att fordonet är funktionsdugligt.

Finns det rapporter på att olja påfyllts eller andra fel med täta mellanrum så att det är uppenbara tecken på läckage eller brister är det företagets/statens/operatörens skyldighet att ställa av fordonet för trafik så att mera skador uppkommer eller människor kommer till skada.

Flyget har sitt flygförbud och kontrollerna är stenhårda, minsta fel och det ställs av.

I upphandlingarnas spår är det självklart att det snålas in på detta område då man inte vill ha massa reservfordon stående i fall att.
Fungerar inte fordonet för trafik tillfredställande så är det självklart ÄGAREN som är ansvarig. I detta fall alltså styrelsen för bussbolaget.
 

Hampe

Skriver massor!
Ansvaret MÅSTE ner på förarnivå igen! Föraren som framför ett bristfälligt fordon måste kunna lagföras. Situationen är helt förryckt som den är nu.

För några år sedan kom jag ikapp en helt mörklagd stadsbuss. Svart hela varvet runt, sidomarkeringsljus - RUBBET! Bara huvudstrålkastarna lös.
Eftersom det faktiskt är möjligt att råka ut för ett sådant undervägs-fel utan att märka det, rent teoretiskt, så hängde jag på och svängde in på nästa hållplats för att informera föraren.

"Jag vet, det har varit så hela veckan"
Kvack...?!
"Vi har sagt till om det flera gånger, men garaget hittar inte felet."
Men du kan ju inte köra omkring med en mörklagd buss när det börjar skymma ute...?
"Jag måste, vi får böter om vi inte kör turen"
Av Västtrafik? Men, du får väl böter om polisen stannar dig...?
En axelryckning - vad har jag att välja på? ungefär.

Jag blev förbannad och ringde polisen. 11414... *irritationenstiger*

Inget omedelbart intresse, om man säger. Jag fick strida rätt bra, och påpeka att jag körde bakom bussen och inte tänkte lämna förrän en patrull mötte upp. Då blev jag kopplad till LKC som lakoniskt konstaterar: "Vi har inga bilinspektörer i tjänst så här dags."

Men för i hel... ..a fridens sak, det behövs väl inga speciella bilinspektörer för att stoppa en mörklagd buss...? Vem som helst med båtmössa kan väl ta tag i det?

Tydligen inte. Det som berättades för mig var formulerat på ett sådant sätt att det inte går att citera, men det gick i stora drag ut på att:

Situationen med statstrafikens bussar är en så infekterad soppa med motanklagelser om trakasserier och att man försöker sabotera trafiken samt en massa ryckande i tåtar utanför bild att vanliga poliser bara vill hålla sig utanför det hela. Man kommer ingen vart med GS Buss och det är bara tidspillan att försöka reda upp röran. Kollektivtrafiken måste rulla, eller hur?

En handfull poliser är satta att försöka övervaka den intensiva lastbilstrafiken till och från Göteborgs Hamn, genomfartstrafiken till och från Norge, transittrafiken som går in och ut via Stena Danmark och Stena Tyskland. Och Göteborgs Bussar...
Det krävs speciell kompetens för att på ett korrekt sätt övervaka yrkestrafiken, visst - men vilket som helst av det ovan listade kan man skicka vem som helst på att stoppa. Utom Västtrafiks bussar. Dom gör man bäst i att låta vara ifred...

Som jag förstår det kokar det hela ner till två enskilda polismän som inte vill lämna fältet öppet för buss-buset utan fortsätter att punktmarkera dem.
Med ett skrämmande resultat!

Vi som kör motorcykel är dödligt medvetna om det egna ansvaret för både fordon och framfart. Egen och andras...
Jag anser att varje litet försök att i trafiken ta bort ansvar från föraren av ett fordon och istället lägga det på "någon annan" eller rent av ett "system" är rena döden.

Döden för verksamheten man bedriver, döden för trafiksäkerheten, döden rent påtagligt fysiskt.

Visst, jag ser svårigheterna i att under en allt tuffare konkurrens, tightare räknade upplägg och offentlig upphandling hålla trafiken rullande.
Men om man räknar bort både vinst och trafiksäkerhet, är man på rätt väg då?

Själv åker jag ytterst sällan kollektivt, men bryr mig ändå - eftersom jag delar trafikrum med dessa rullande likkistor.
Dessutom bidrar Göteborgs bussar till den allmänna nedbusningen av trafikmiljön: om inte kollektivtrafikens fordon behöver följa lagar och regler, varför skall vi andra bry oss då?


Hampe
 
Last edited:

Kapten Stofil

New member
Ring till GP och berätta vad polisen sa till dig. Det där behöver upp i ljuset.

Something is rotten in the city of Muteborg...
 

Hampe

Skriver massor!
"Göteborgsandan" var en gång något bra, och som drev staden framåt utan att någon behövde komma i kläm.
Idag handlar det bara om hur man skall kunna klippa hörnen och berika sig själv eller anhöriga.

GP vet. GP har tillochmed skrivit om soppan - det är en följetång utan dess like.

Läs noga, för att få en blixtbild på vad för en typ det är som Hovrätten nu frikänt från ansvar.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1101093-sparvagens-vd-vill-tysta-poliser

Känn in det Machiavelliska draget som präglar alla maktkorrumperade, och som dom själva är alldeles omedvetna om.

Dennis Töllborg är inte nådig i sin kritik:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1101231--tyder-pa-demokratisk-omognad-




Vi kan förefalla lång väg från motorcyklar och våra svårigheter, men jag vill ännu än gång påpeka farorna med att förlita sig på system och manualer.
Det bli livsfarligt när den egna hjärnan och verklighetskontrollen läggs åt sidan och man börjar följa order för att "bara göra sitt jobb".

Om alla "bara gjorde sitt jobb" så fanns det snart inget jobb att gå till...




Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
Om det funkar så för bussförarna idag att de inte har möjlighet att säga nej till att kliva in i en buss som inte uppfyller kraven för att vara i trafik kan man ju undra vad det är för fackliga som tillåter detta och skyddsombud som inte lägger in ett stopp då arbetsmiljön inte håller.

Det kan inte bli det allmänna svaret som det alltid blir att "Det är så det funkar på det här bolaget" För alla bolag verkar sitta i kläm någonstans,
 

Hampe

Skriver massor!
Oljesölet från busstrafiken tillåts fortsätta:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2596773-fem-av-sex-bussar-underkanda
gp skrev:
Fem av sex bussar underkändes och fick tas ur när trafikpolisen på fredagseftermiddagen kontrollerade bussar vid Frölunda torg.

- Det finns starka skäl att genomföra fler kontroller, säger Mathias Gramsby, bilinspektör vid trafikpolisen i Göteborg. Det var inget upplyftande resultat av kontrollerna i dag.

En buss hade bromsfel, en läckte stora mängder olja och övriga hade fel på klämskydd vid dörrarna eller fel på belysningen.

Eller, "tillåts" är ju fel ord. Eftersom det är förbjudet.
Men bussföretagen struntar i vad som sker ute på turena. Visst, polisen kontrollerar vad dom kommer åt, och upphandlaren Västtrafik är självklart "irriterad" - men händer det något?
Inte ett skvatt. Inte i det långa loppet. Inte efter det att polisen vänt ryggen till för att ägna sig åt annat.
Då är det business as usual, med liklådor rullandes ute på turena.

Vansinneskonstruktionen där bussföraren INTE är ansvarig för sitt fordon är självklart en stor del i problemet, men det värsta är att entreprenören inte bryr sig. "Kör för fan - det går så länge det går".
Det finns inte intresse hos entreprenörerna att styra upp sin verksamhet, ingen kompetens att bedriva laglig, säker personbefordran.

Nej, det värsta är att beställaren Västtrafik inte förmår utvärdera kvaliteten på det dom upphandlar, inte förmår kräva leverans av det vi betalar för, inte följer upp det dom lägger ut.

Precis som Trafikverket.




Hampe
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Problemet är att förarna hoppar mellan olika fordon för att deras arbetstid skall fungera med raster. Om föraren hade ansvaret för säkerhetskontrollen, då skulle t.ex en linje 18 bli stående 5 minuter vid hjalmar brantings platsen i busshållplatsen och blockera trafiken vid varje förarbyte. Det är praktiskt omöjligt med dagens trafikupplägg.

Skall varje förare kontrollera sin buss före körningen då måste hela trafikupplägget förändras till en buss per förare och arbetsdag som lämnas till nästa förare ( " kvällsförare " ) som börjar sitt arbetspass med säkerhetskontroll som det måste finnas avsatt tid till i förarens och bussens turlista.

En stor del av trafiken i Frölunda körs av violia med solaris gasbussar och några gamla volvo dieselbussar. Nobina trafikerar även en linje med äldre Volvo dieselbussar.
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Ser inte problemet varför inte Bussen kan klargöras varje dag innan den sätts i trafik. Så fungerar det på tågen varför skulle buss vara annorlunda.
Vid avbyte hänger ju klargörningen med. Förare avrapporterar bussens kondition till avbytande. Sedan får även busschauffören makt att ta ur fordonet ur trafik om brister upplevs.

Det är ren snålhet som gör att bussarna kommer ut i trafik. Den som ansvarar över fordonet är den som kör inte vad en chef säger. Inte chefen som blir hängd utifall olycka med taskiga bromsar på fordonet utan föraren som vållar..
 

Bansaie

New member
Nej, det värsta är att beställaren Västtrafik inte förmår utvärdera kvaliteten på det dom upphandlar, inte förmår kräva leverans av det vi betalar för, inte följer upp det dom lägger ut.

Precis som Trafikverket.
Det är väl där som på TrV. Renodlad beställare utan kompetens att bedöma om man fått det man beställt.
 
Top