Ansvaret MÅSTE ner på förarnivå igen! Föraren som framför ett bristfälligt fordon måste kunna lagföras. Situationen är helt förryckt som den är nu.
För några år sedan kom jag ikapp en helt mörklagd stadsbuss. Svart hela varvet runt, sidomarkeringsljus - RUBBET! Bara huvudstrålkastarna lös.
Eftersom det faktiskt är möjligt att råka ut för ett sådant undervägs-fel utan att märka det, rent teoretiskt, så hängde jag på och svängde in på nästa hållplats för att informera föraren.
"Jag vet, det har varit så hela veckan"
Kvack...?!
"Vi har sagt till om det flera gånger, men garaget hittar inte felet."
Men du kan ju inte köra omkring med en mörklagd buss när det börjar skymma ute...?
"Jag måste, vi får böter om vi inte kör turen"
Av Västtrafik? Men, du får väl böter om polisen stannar dig...?
En axelryckning - vad har jag att välja på? ungefär.
Jag blev förbannad och ringde polisen. 11414... *irritationenstiger*
Inget omedelbart intresse, om man säger. Jag fick strida rätt bra, och påpeka att jag körde bakom bussen och inte tänkte lämna förrän en patrull mötte upp. Då blev jag kopplad till LKC som lakoniskt konstaterar: "Vi har inga bilinspektörer i tjänst så här dags."
Men för i hel... ..a fridens sak, det behövs väl inga speciella bilinspektörer för att stoppa en mörklagd buss...? Vem som helst med båtmössa kan väl ta tag i det?
Tydligen inte. Det som berättades för mig var formulerat på ett sådant sätt att det inte går att citera, men det gick i stora drag ut på att:
Situationen med statstrafikens bussar är en så infekterad soppa med motanklagelser om trakasserier och att man försöker sabotera trafiken samt en massa ryckande i tåtar utanför bild att vanliga poliser bara vill hålla sig utanför det hela. Man kommer ingen vart med GS Buss och det är bara tidspillan att försöka reda upp röran. Kollektivtrafiken måste rulla, eller hur?
En handfull poliser är satta att försöka övervaka den intensiva lastbilstrafiken till och från Göteborgs Hamn, genomfartstrafiken till och från Norge, transittrafiken som går in och ut via Stena Danmark och Stena Tyskland. Och Göteborgs Bussar...
Det krävs speciell kompetens för att på ett korrekt sätt övervaka yrkestrafiken, visst - men vilket som helst av det ovan listade kan man skicka vem som helst på att stoppa. Utom Västtrafiks bussar. Dom gör man bäst i att låta vara ifred...
Som jag förstår det kokar det hela ner till två enskilda polismän som inte vill lämna fältet öppet för buss-buset utan fortsätter att punktmarkera dem.
Med ett skrämmande resultat!
Vi som kör motorcykel är dödligt medvetna om det egna ansvaret för både fordon och framfart. Egen och andras...
Jag anser att varje litet försök att i trafiken ta bort ansvar från föraren av ett fordon och istället lägga det på "någon annan" eller rent av ett "system" är rena döden.
Döden för verksamheten man bedriver, döden för trafiksäkerheten, döden rent påtagligt fysiskt.
Visst, jag ser svårigheterna i att under en allt tuffare konkurrens, tightare räknade upplägg och offentlig upphandling hålla trafiken rullande.
Men om man räknar bort både vinst och trafiksäkerhet, är man på rätt väg då?
Själv åker jag ytterst sällan kollektivt, men bryr mig ändå - eftersom jag delar trafikrum med dessa rullande likkistor.
Dessutom bidrar Göteborgs bussar till den allmänna nedbusningen av trafikmiljön: om inte kollektivtrafikens fordon behöver följa lagar och regler, varför skall vi andra bry oss då?
Hampe