Oljelampa

DragstarLelle

New member
Har en Dragstar 1100 där oljelampan börjat lysa. Jag har kollat nivån på oljan så den är Ok. Misstänker att det är nivågivaren, men slänger ändå ut en fråga här om det är någon som har liknande erfarenheter och eventuella tips innan jag rotar med givaren.
 

OH-

Member
Har en Dragstar 1100 där oljelampan börjat lysa. Jag har kollat nivån på oljan så den är Ok. Misstänker att det är nivågivaren, men slänger ändå ut en fråga här om det är någon som har liknande erfarenheter och eventuella tips innan jag rotar med givaren.

Lyser den hela tiden? Har du nyss bytt olja? Har du låtit motorn bli varm? Accar du och kör i uppförsbackar?

Många frågetecken innan man kan börja gissa.
 

DragstarLelle

New member
Lyser den hela tiden? Har du nyss bytt olja? Har du låtit motorn bli varm? Accar du och kör i uppförsbackar?

Många frågetecken innan man kan börja gissa.

Ja den börjar lysa ganska direkt efter det att jag startat. Oljebyte gjort men det är ett tag sedan (höstas). Motorn har körts varm. osv
 

OH-

Member
Ja den börjar lysa ganska direkt efter det att jag startat. Oljebyte gjort men det är ett tag sedan (höstas). Motorn har körts varm. osv

OK. Yamahas oljenivåvarning kan vara lite lurig.

1. Med kall/ljum motor så tar det lång tid för oljan att rinna ner i sumpen efter att den gjort sitt jobb uppe bland kammar och ventiler. Nivån sjunker drastiskt i sumpen, dock ingen fara. - Använd halv- eller helsyntet med bra kallstartegenskaper 0W, 5W eller 10W.
Fyll inte på mer olja för att "bota" detta, då blir det överfullt.

2. Åtminstone i dom lite äldre Yamaha-twinnarna satt nivåmätaren i framkant motor. Det fanns en tendens att den gav utslag när man accade och/eller körde brant uppför. Fyllde man oja tills "problemet" försvann så blev det överfullt.
 

Monsterdiggaren

New member
Ok jag har ingen erfarenhet av Dragstar eller Yamaha överhuvudtaget, men yttrar mig ändå.

Så vitt jag vet är "oljelampan" inte en nivåvarning överhuvudtaget utan en tryckvarning. Den tänds när oljetrycket sjunker under ett visst tryck och indikerar att det finns risk att oljecirkulationen i motorn inte fungerar, dvs det smörjer inte och man riskerar permanenta omfattande motorskador om man fortsätter att köra motorn.

I många fordon händer följande när man ska starta motorn: Man slår på tändningen och ett test av alla lampor i instrumentpanelen gör att alla lampor lyser. Dessa slocknar strax utom oljetryckslampan (röd), och ev frilägeslampan (grön) om man har friläget i. När man startar motorn slocknar oljetryckslampan tämligen omedelbart vilket betyder att oljepumpen har byggt upp ett tillräckligt oljetryck. Slocknar den inte är något fel och man ska då stänga av motorn igen.

Jag har läst mig till i olika sammanhang, att beroende på hur pumpen suger upp olja ut sumpen dvs var den sk oljepickupen är belägen kan vissa motorer tillfälligt få problem med oljetrycket t.ex. när man kör på bakhjulet. Detta ska tydligen vara fallet t.ex. med Ducatis motorer. Om det är ett sådant fenomen som OH- beskriver vid körning i backar och vid acceleration vill jag låta vara osagt.

Om jag var du skulle jag inte starta motorn utan ta motorcykeln till en verkstad och låta dom felsöka, du har ju redan kollat oljenivån. Många verkstäder kan hämta motorcykeln hos kunden så det är ju enklast.
 

OH-

Member
Ok jag har ingen erfarenhet av Dragstar eller Yamaha överhuvudtaget, men yttrar mig ändå.

Så vitt jag vet är "oljelampan" inte en nivåvarning överhuvudtaget utan en tryckvarning. .................

Nu är det så att Yamaha hade (hur det är just nu vet jag inte) en period när dom hade oljenivåmätning (och ingen oljetryckmätning). Bl a hade alla Dragstars och Viragosars urfader TR1 det så.
Resonemanget lär ha varit att när man väl kör med torr sump är det för sent att varna, oljepumpen däremot är pålitlig så länge det finns olja att pumpa. Rätt eller fel, vem vet.

När då trådskaparen specifikt nämnde oljenivågivare så antog jag att han hade kollat hur hans motor var skapt.
 

jan-olovj

Active member
Min Dragstar tändes lampan när jag körde, kollade oljenivån och det var ok så jag körde försiktigt hem. Jag ringde till Verona Motor dagen efter och fick beskedet att givare kunde gå sönder och tända upp lampan. Givaren byttes ut dagen efter på grantin, så det var inget ovanligt fel.
 

Monsterdiggaren

New member
Nu är det så att Yamaha hade (hur det är just nu vet jag inte) en period när dom hade oljenivåmätning

Jaha dåså, då kan ni kanske bortse från mitt inlägg ovan. Om den mäter oljenivå och oljenivån är den rätta så måste det ju vara fel i indikeringen t.ex. givaren.
 

Marie

Banned
Jag har varit ute för precis detsamma i min XJ-900 (vinterhojen)

Den har också oljenivålampa, 0ch när det är ett gäng minusgrader tänds nästan garanterat lampan en stund efter någon km körning, trots att nivån när man startade låg vid max-strecket. Det är helt enkelt så att oljan inte hinner tillbaka till tråget snabbt nog. Jag har lärt mig att vintertid ge f-n i den lampan, på sommaren däremot brukar det betyda att nivån börjar närma sig min-strecket på synglaset.
Japsen tror tydligen inte att deras hojar kan rulla vid -10°C....
 

DragstarLelle

New member
Det är oljenivå den indikerar, men det konstiga är att det tar ett tag innan den börjar lysa. Skulle givaren varit kass borde den lyst från the verry beginning.... eller?
 

Marie

Banned
Det är oljenivå den indikerar, men det konstiga är att det tar ett tag innan den börjar lysa. Skulle givaren varit kass borde den lyst från the verry beginning.... eller?

Jag gör följande tolkning:

Är det inte "snorkallt", och du har rätt oljeviskositet när detta händer, så är givaren inte rätt kalibrerad. (kass). Även när det är milt väder stannar en del olja kvar uppe i motorn tills densamma är varm och lättflytande. Detta måste konstruktörerna haft med i beräkningen, så att hänsyn finns tagen till denna "något lägre oljenivå" under uppvärmningsfasen.

En vild teori om din hoj köpts begagnad, är att man haft fel på oljenivågivaren och bytt denna, men tagit vad man hade på hyllan, som egentligen var avsett för någon annan Yamahamodell... ????
Kanske därför som den varnar "i otid"....????
 

DragstarLelle

New member
You got a point Marie. Det lutar åt att rycka den gamla givare och sätta dit en ny, be en stilla bön och hoppas att det hjälper med bytet.
 
Top