Oljebyte VT 750 -97

Leffe Boy

New member
Hej.
Skall byta motorolja + filter på frugans Honda (VT 750 -97)
Är det någon som vet oljemängden ?
 

Hellman

New member
Har du ingen handbok? Brukar stå i den.

Det är också olika mängd om du byter oljefilter samtidigt eller inte. Det bästa är att gå efter glaset.

1. Varmkör motorn, oljan rinner ut lättare när den är varm. Låt det rinna ur en stund i upprätt läge (centralstöd eller depåstöd).

2. Fyll på olja till maxnivån (sätt med fördel tillbaka oljepluggen först :D). Låt motorn puttra på tomgång ett par minuter, stäng sedan av och låt oljan rinna tillbaks ett par minuter. Kolla glaset och fyll på eller sug ur efter behov.

Ungefär så gör jag, står beskrivet så i min verkstadsmanual. Fyller jag på den mängd som står i handboken blir det alltid för mycket i glaset och då jobbar motorn tyngre och man får upp oljan i vevhusventilationen bl a.
Mängden i handboken uppger ofta helt tom motor och det får man i princip aldrig genom att tömma den med pluggen.
 

Leffe Boy

New member
Hej Hellman.
Jag har varken handbok eller glas,:confused: får kolla på oljestickan vilken mängd som skall "hällas" i motorn.
Vet du möjligen om påfyllningspluggen med mätstickan på skall skruvas i eller bara läggas "an" när man kollar oljenivån?:rolleyes:
Leffe Boy:)
 

mikekop

New member
Oljestickan skall bara läggas an vid nivåkontroll, ej skruvas ner, så är det på "alla" Honda med oljesticka.

Enligt Castrols rekommendationstabell skall en VT 750 Shadow ha 2,1 liter olja + 0,15 liter i filtret.
 
Top