Oljebyte inför varje säsong, motiverat?

austria

New member
Om man som exempel har en hoj som skall servas var 600/mil, och man varje säsong kör ungefär 300 mil. Måste man ändå göra ett olje och filterbyte inför varje säsong?
Räcker det inte med att serva hojen var 600 mil, även om det tar 2 säsonger innan man kört 600 mil?

(Under förutsättning att den inte druckit massa olje, eller att oljan ser konstig ut)

Bara för att hojen stått still i ett garage över vintern betyder väl inte att oljan och filter automatiskt blivit dålig?
 

-ah

New member
Nu är väl kostnaden för ett oljebyte inte den mest betungande posten på utgiftsidan på motorcykelkontot.

Oljan ackumulerar trots allt en del sura ämnen under körning, vilket är en av flera anledningar till att oljan öht bör bytas. En annan är gradvis nedbrytning av främst additiven.
Har du kört många korta resor blir mängden sur kondensvatten i oljan än större.
Att låta den soppan stå å tära på lager mm under vintern är inte så bra; därför byte innan vinteravställning.
 

glider

New member
Att låta den soppan stå å tära på lager mm under vintern är inte så bra; därför byte innan vinteravställning.

Det har jag också trott, men efter konsultation med en initierad bekant i ämnet så ska det tydligen inte vara så farligt. Grejen med oljor är också att de åldras även om de inte används. Det är därför det står en kombination av sträcka kört och tid som referens för oljebyten. Slår du i olja i ett fordon och inte kör med det alls på 2 år är det dags för oljebyte igen! Tänk på det när ni handlar olja, värt att ta en koll på burken för att se när oljan kom upp på hyllan. Färskvaror!

Hur man än vänder och vrider på det är det viktigaste täta byten, resten är upp till vidskepelse eller religiös övertygelse skulle jag tro. Med detta sagt tänker iaf jag byta olja inför vinterförvaringen :)
 

dalis

New member
Man får väl byta både före och efter vintern för att alla ska bli nöjda.....åsså lite då och då däremellan + vid alla servicar
 

SuperRetard

New member
Tänk på det när ni handlar olja, värt att ta en koll på burken för att se när oljan kom upp på hyllan. Färskvaror!

Du har mest rätt, men lite fel.

Olja åldras precis som du säger även om man inte kör en meter. Däremot så bryts den ner av syre, och i sluten förpackning tillförs inget nytt syre.

Kollar bäst före på förpackningarna så är de lååååångt!

/ Fd Shell-anställd med oljeintresse
 

Syster-Tysk

New member
Inte numera!

Behövs väl inte för dem som kör BMW boxermodell.....
De hinkar ju olja så att det motsvarar 3% oljeblandning...
Tala om "rullande oljebyte" :eek:

Skitsnack, har inte behövt fylla på under 1000mil. Det du refererar till är något gammalt och förgånget!
 

puttepj

New member
Jag får nog instämma med -AH, det känns som ett marginellt problem eftersom det handlar om rätt små mängder olja i en MC och knappast någon direkt kostnad som svider.

Oljan har så många 'uppsamlande' uppgifter varav fukt är något som gör att man rekommenderar minst årliga byten.

När du skriver rekommendationer för en hoj, förutsätter man självklart att många cyklar står både fuktigt och kallt under olika tillfällen under både sommar och vinter. Skulle nu cykeln så hyfsat varm och torrt bör perioden i garaget kanske inte utgöra själva bytesbehovet, men har man samlat på sig en del fukt under bruksperioden upplever jag det nog som dumsnålt att inte kosta på sig ett årligt byte i alla fall.

300 mil/år talar kanske också för att ett antal relativt korta svängar och med rätt så mycket ståtid däremellan, så det är nog inte bortkastade slantar i längden att göra bytet.

/putte
 

HåkanP

New member
aha

...jag behövde fylla på åtminstone en halvliter, ibland mer per 1 000 mil på min GS av årsmodell 04!

Så det att den dricker olja behöver inte vara ett problem utan naturligt? Upptäckte att min tiger hade snott i sig olja när jag bytte senast å blev lite orolig....

En som absolut inte kan något om olja...
 
Top