Olika premie på 2 lika MC'n?

Wibbe

New member
Hejsan!

Nån som kan förklara detta?

Jag äger 2 st exakt likadana GSX-R 1100, samma årsmodell, samma effekt/vikt i regbeviset. På den ena fick jag 3016:- hel/hel och på den andra fick jag 2192:- hel/hel...Inte äns försäljaren från trygg-hansa kunde förklara det.

:confused:

Mathias

Active member
Kanske mängdrabatt på den ena??
Eller så kör de den kommunala varianten typ till dagis, den avgift som är högst får man betala sen får man lite rabatt på nästa.

Det verkar onekligen tokigt.

SvenneC

New member
Om du precis har köpt "den dyrare" hojen så kan det förklara saken.

När jag köpte min gamla ruttna skåpbil för några år sedan och blev arg på den hutlösa försäkringspremien så förklarade en handläggare på något försäkringsbolag (Jag minns inte vilket) att i det bolaget är premien högre första året man äger fordonet eftersom det, statistiskt sett, blir fler skador under första året och försäkringsbolag baserar ju all sin vadslagning på statistik.

Det är lite förvånande att handläggaren inte hjälpte till att ta reda på vad premieskillnaden beror på, eftersom det är en viktig del i att ta väl hand om kunden. Ring tillbaka och fråga tills du får svar, om inte handläggaren du får fatt i kan svara så kan han eller hon aningen kunna sätta dig i kontakt med någon som vet alternativt ta reda på svaret själv och återkomma till dig.

Berätta gärna för oss andra vad du får reda på.

Svampe

New member
Om du precis har köpt "den dyrare" hojen så kan det förklara saken.

När jag köpte min gamla ruttna skåpbil för några år sedan och blev arg på den hutlösa försäkringspremien så förklarade en handläggare på något försäkringsbolag (Jag minns inte vilket) att i det bolaget är premien högre första året man äger fordonet eftersom det, statistiskt sett, blir fler skador under första året och försäkringsbolag baserar ju all sin vadslagning på statistik.
Om jag inte kommer ihåg fel så är det just Trygg hansa som har det upplägget.

A_C_E

Moderator
2 MC olika Premie

Hejsan!
Jag äger 2 st exakt likadana GSX-R 1100, samma årsmodell, samma effekt/vikt i regbeviset. På den ena fick jag 3016:- hel/hel och på den andra fick jag 2192:- hel/hel...Inte äns försäljaren från trygg-hansa kunde förklara det.
Hej
en annan förklaring kan vara: bonus skillnader...

Normalt har du bonus och bonusen växer med åren / per försäkring.
så den ena försäkringen har "varit" aktiv - ej utsatt för skador,
och den andra är en nytecknad försäkring eller att just den försäkringen har haft
någon form av belastning.:eek:

A_C_E

Hampe

Skriver massor!
Hejsan!

Wibbe!
Kan du förklara varför i jisse namn du har två exakt likadana hojar igång samtidigt? :confused:

Äsch - det har ju inte jag med att göra egentligen, strunt i det;
vad gäller försäkringsbolag så har jag erfarenheten att varje gång man frågar så får man ett nytt pris. :D
Det svajar upp och ner med åtskilliga 100-lappar beroende på vem man frågar - på samma bolag! Jag brukar hålla på och ringa tills jag är nöjd!

Endast Bilsport & Mc verkar ha koll på vad dom håller på med - där får jag samma pris varje gång jag frågar, och efter så där tre samtal så kommer motfrågan;
"Ringde inte du alldeles nyss?" :D

Hampe