Fy fan.
Jag såg intervjun med Rizzi, och lyssnade på det som sades där.
Testerna 1 - 4 som du visar på SVIDER att se.
Speciellt i vinkeln bakifrån längs räcket - aj aj aj...
Boxer eller inte boxer, skyddande utriggare eller ej - att få benet krossat är inget kul, men det som händer sedan?
Överkroppen - bålen med alla livsviktiga organ, som kasar, studsar, tumlar och trasas sönder.
Redan mot ett räcke med en förhållandevis slät översida.
Halsen som exponeras och fläks upp mot räcket när kroppen och hojens vikt drar ner bålen från räcket, dunsen när det livlösa huvudet drar i backen med kraft, torsionsvåldet som knäcker det som eventuellt finns kvar av halskotpelaren. Ryyyys!
Det hade varit ohyggligt intressant att få se samma test mot ett dödsräcke av vajertyp....
Varför fick vi inte se det?
Officiellt "fanns det inte pengar" till ett ytterligare försök, men det är så genomskinligt så man bara kan spy åt det.
Sanningen är den att vajerräckena inte får ifrågasättas.
Det finns så ohyggligt mycket prestige nedplöjt i detta med räcken att det inte finns någon återvändo.
Här står dom: Folksams trafiksäkerhetsforskare, och säjer "Ja tack" till vajerräcken!
Matteo Rizzi längst till höger. Tack som fan för det...
Ja, det är Helena Stigson som står som författare till just detta inlägg på den företagsgemensamma bloggen, och den är publicerad redan 2011 - så Rizzi lär vara inkopierad i efterhand uppe i headern.
Texten i sin helhet. http://trafiksakerhet.folksamblogg.se/2011/07/13/vajerracke-ja-tack/
Helhetsperspektiv på trafiksäkerhet? För alla trafikanter...?
Men ändå. Skyttegravarna är grävda, linjerna dragna - ställningarna intagna.
Nu är bara frågan hur man skall få kartan att likna verkligheten...
Ett bra sätt är att blanda bort korten, jämföra olika storheter och mörka det man inte vill visa.
Rizzi kör motorcykel i 60 blås med 10 graders infallsvinkel mot W-profil. Fine, om det hade varit en standard att hålla sig till.
Men, när Folksam vill illustrera hur ohyggligt farliga betongräcken är, då plötsligt...
...laddar man på i 80 km/h och väljer 45-graders anfallsvinkel istället.
Hoppla! Då får man dom resultat man vill ha, och har bestämt sig för innan.
"Usch vad hemskt det ser ut när bilen flyger så där, betong måste verkligen vara livsfarligt...."
Här finns fler räckestester på Folksams hemsida.
http://www.folksam.se/testergodarad/krockfilmer/kollisionmotolikavagracken
Någon som kan upptäcka några körningar i 10 grader...?
"Folkskam" som nidnamn har aldrig känts mer aktuellt.
Hampe