Okörbar väg för MC!(?), söder om Järvsö (Hälsingland), torsdag 2017-06-22

Hojkul!

New member
VARNING!!!

Riksväg 83 söder om Järvsö (i Hälsingland) är under arbete och näst intill helt obrukbar för motorcyklister, samt andra fordon med låg markfrigång.

Asfalten är helt och hållet bortfräst och underlaget består idag av grundlagret med stenar från ca. 10 mm upp till ca. 80 mm! Dessutom är underlaget spårigt, allmänt ojämnt och otroligt dammigt!
(Jag som gammal crossförare hade stora problem att ta mig fram den flera kilometer långa sträckan utan asfalt och med de hemska stenarna)

Det är fruktansvärt att Trafikverket kan godkänna detta arbete. Är det ens tillåtet att "förstöra" båda körbanorna samtidigt? Vanligen är ena körbanan under arbete medan den andra är öppen.

Jag hoppas Maria eller någon annan tar kontakt med Trafikverket och ifrågasätter "arbetets utformning".

/Hojkul

Last edited:

Reese

New member
Obra. Tack för att du delade med dig av detta! Hur långt söderut har dom brutit upp vägen? Åker själv från Matfors via Delsbo och skall söderut på måndag. Och tänker nu åka ut vid Arbrå. Klarar jag mig?

Maria Nordqvist

Super Moderator
VARNING!!!

Riksväg 83 söder om Järvsö (i Hälsingland) är under arbete och näst intill helt obrukbar för motorcyklister, samt andra fordon med låg markfrigång.

Asfalten är helt och hållet bortfräst och underlaget består idag av grundlagret med stenar från ca. 10 mm upp till ca. 80 mm! Dessutom är underlaget spårigt, allmänt ojämnt och otroligt dammigt!
(Jag som gammal crossförare hade stora problem att ta mig fram den flera kilometer långa sträckan utan asfalt och med de hemska stenarna)

Det är fruktansvärt att Trafikverket kan godkänna detta arbete. Är det ens tillåtet att "förstöra" båda körbanorna samtidigt? Vanligen är ena körbanan under arbete medan den andra är öppen.

Jag hoppas Maria eller någon annan tar kontakt med Trafikverket och ifrågasätter "arbetets utformning".

/Hojkul

Tack för tipset. Jag kontaktar Trafikverket men hoppas att du och andra som kör vägen anmäler detta själva. Jag har inte kört där och har därför svårt att uttala mig om vägens skick. Anmälan görs hit: https://webapp.trafikverket.se/e-tjanster/kundtjanst/?ref=road

Hojkul!

New member
Det kom ett svar.... ;

"Tack för ditt mejl, ja det är tillåtet att fräsa upp hela vägen, om du följer länken nedan så kommer du till Trafikinformation väg där kan du gå in och utefter informationen planera din resväg .
http://www.trafikverket.se/"

/H