Offroad däck

Boppe

New member
Är på jakt efter ett bra offroad däck som även funkar på asfalt. Har spanat lite på Continental TKC 80. Är det någon som har provat dom eller har något annat tipps. Har föresten precis köpt en BMW f800gs och är supernöjd.
 

Esquire

New member
Däck till allroundhojar blir alltid en kompromiss. Antingen så är de bra på grus eller på asfalt eller så är de inte bra på något. Men jag har iaf för mig att jag har läst positiva saker som TKC80 som grusdäck.

http://www.soe.se/ finns det en hel del för den som är offroadintresserad.
 

HerrJonsson

New member
Jag är nu inne på min andra uppsättning TKC80 på min 800GS och jag är jättenöjd. Det är som föregående talare säger en kompromiss men det är en bra kompromiss.
Men det bästa är att testa, alla har vi olika smak. Köp en uppsättning och kolla vad du tycker.
 

badpitt

New member
Jag bytte för en månad sedan till TKC 80, jag är görnöjd, märker ingen större skillnad mot mina orginaldäck (mest för asfalt), däremot är de kanon på grus.
Jag var rädda att det skulle skaka på asfalt men som sagt i princip ingen skillnad. Kolla testet:
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/produkttest/Däcktest - 05.pdf

Det är inte det bästa däcken men det har lång hållbarhet, dessutom har du ju en tung grusmaskin..

Jag köpte mina för 1600 kr på inkl frakt till min dörr.
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/lang/se/country/se/mc_dack.html
 

jonas_th

New member
Kan starkt rekomendera TCK 80 har dessa på min kle 500.
På gruset är det riktigt gott bett, och de är inte speciellt störande att köra med på asvalten heller.

Tycker att det är det mest kompletta däcket för offroadare där merparten av åkandet sker på grusväg.

Du kommer inte bli besviken om du satsar på dessa däck.

//Jonas
 

Koljo

New member
Är på jakt efter ett bra offroad däck som även funkar på asfalt. Har spanat lite på Continental TKC 80. Är det någon som har provat dom eller har något annat tipps. Har föresten precis köpt en BMW f800gs och är supernöjd.

Mera huvudbry...

:D

Kör på Metzelers Tourance och har bytt över till "EXP"...
Den senaste versionen av märket är att det är gjort för:
"90% väg & 10% grus"... (vet inte vilken tidpunkt när man får välja hur den procentuella delen skall läggas...hi hi).

Är nöjd med dessa och kör man "glatt & snabbt" så räcker än så länge för goda 2000 mil/däck...

Alles!
 

badpitt

New member
De nyare TKC däcken håller inte så värst länge, de är bra på asfalt men kör man mycket grus som jag gör så tar bakdäcket slut på ca 200 mil...
 

Wallfärder

New member
Kan vara värt att notera att det verkar vara skillnad på TKC-80 däcken. Jag fick ut ca. 800 mil på mitt förra par, men endast 500 på det senaste.:confused: Förklaringen verkar vara att de numera tillverkas i Korea.:mad:
Detta har diskuterat en del på advrider.com en del och det verkar stämma. Kvaliteten har sjunkit drastiskt på dessa däcken.
Numera kör jag på T-63 och det verkar fungera lika bra greppmässigt, men jag får se hur många mil jag får ut av det.
 

MCpassion

New member
Hej!
Kör en Kawasaki KLV 1000 vilket är samma hoj som Suzuki V-strom DL 1000.
Pga tidsnöd chansade jag på Hojdäck.se och deras Maxxis Presa Detour. Mönstret såg fint ut och djupet var rejält. MEN oj vilken besvikelse. Rekommendationen var 2,5 kg bak men då svajade hojen märkbart. 3 kg bak så blev det stabilare men fortfarande överstyrde däcket ganska markant. Nu kommer Hojdäck.se att rekommendera att man har 3 kg bak mot tidigare ekommendation 2,5 kg. Stommen är på tok för mjuk. Även grusegenskaperna var mediokra o hojen blev slingrig. Totalt fick jag ut 600 mil på bakdäcket vilket får anses vara uselt. Körde kanske max 5 mil grusväg. På torr väg var fästet ok men på våt var det en katastrof! Vill alltså varna er som funderar på detta däck! Priset var lågt 860 kr men utslaget per mil blev det ändå dyrt eftersom jag fick ut ca 1500 mil på mitt Bridgestone Trail Wing som dessutom hade mycket bättre egenskaper på alla underlag. Nu har jag bytt till Continental Trail Attack. Vilken skillnad!!! Stabilt oavsett underlag och super fäste! Återstår att se hur många mil jag får ut bara. Kostade 1200 kr på MCDäckonine inkl hemtransport på 5 dagar - toppen! Har köpt där förut till mina andra hojar och alltid blivit nöjd. Även Reifenversand funkar bra. Rodamoto dock en stor besvikelse-efter 4 veckor hade däcken fortf inte kommit o jag fick hela tiden fråga-ingen support whatsoever! Dessutom var man tvungen att betala i förskott vilket INTE kändes bra.
Som sagt - se upp för däcket Maxxis Presa Detour och Rodamoto däckleverantören!
 

Ståhlis

New member
Hej!
Kör en Kawasaki KLV 1000 vilket är samma hoj som Suzuki V-strom DL 1000.
Pga tidsnöd chansade jag på Hojdäck.se och deras Maxxis Presa Detour. Mönstret såg fint ut och djupet var rejält. MEN oj vilken besvikelse. Rekommendationen var 2,5 kg bak men då svajade hojen märkbart. 3 kg bak så blev det stabilare men fortfarande överstyrde däcket ganska markant. Nu kommer Hojdäck.se att rekommendera att man har 3 kg bak mot tidigare ekommendation 2,5 kg. Stommen är på tok för mjuk. Även grusegenskaperna var mediokra o hojen blev slingrig. Totalt fick jag ut 600 mil på bakdäcket vilket får anses vara uselt. Körde kanske max 5 mil grusväg. På torr väg var fästet ok men på våt var det en katastrof! Vill alltså varna er som funderar på detta däck! Priset var lågt 860 kr men utslaget per mil blev det ändå dyrt eftersom jag fick ut ca 1500 mil på mitt Bridgestone Trail Wing som dessutom hade mycket bättre egenskaper på alla underlag. Nu har jag bytt till Continental Trail Attack. Vilken skillnad!!! Stabilt oavsett underlag och super fäste! Återstår att se hur många mil jag får ut bara. Kostade 1200 kr på MCDäckonine inkl hemtransport på 5 dagar - toppen! Har köpt där förut till mina andra hojar och alltid blivit nöjd. Även Reifenversand funkar bra. Rodamoto dock en stor besvikelse-efter 4 veckor hade däcken fortf inte kommit o jag fick hela tiden fråga-ingen support whatsoever! Dessutom var man tvungen att betala i förskott vilket INTE kändes bra.
Som sagt - se upp för däcket Maxxis Presa Detour och Rodamoto däckleverantören!

Daniel från hojdäck.se här!

Det är tråkigt att MC Passion är missnöjd med sitt däckköp.

Av de angivna miltalen är det svårt att göra någon bedömning av slitstyrkan, detta på grund av att livslängden på ett däck varierar mycket beroende på bland annat körstil (hårda accelerationer och inbromsningar), asfalt/grus, packning och/eller skjuts samt däcktryck. Med andra ord är det inte ovanligt att en förare kör 600 mil och en annan förare kör 1000 mil på samma däck.

Hojdäck.se har erbjudit MC Passion att kostnadsfritt skicka in däcket till Maxxis Nordens tekniska support för att avgöra om det är något fabrikationsfel på däcket. Om så bedöms vara fallet kommer MC Passion att bli kompenserad till 100%. Tyvärr har vi inte ännu fått in däcket för bedömning.

Hojdäck.se har tagit seriöst på MC Passions konstruktiva kritik och planerar att genomföra ett test av Maxxis Presa Detour under Svenska förhållanden, tillsammans med Maxxis Research and Development. Testet kommer att utföras av en utomstående MC förare som har erfarenhet av att testa däck. Testet kommer att ske på en BMW R1200GS -07.

Om utvärderingen av testet bekräftar att Presa Detour inte håller måttet under Svenska förhållanden kommer däcket att tas bort från sortimentet.

För fler frågor ang. Maxxis Presa Detour eller bara allmänna däckfrågor är alla hojåkare välkomna att kontakta hojdäck.se på info@hojdack.se eller ringa supporten på 070-2944621.

Med vänlig hälsning!
Daniel

www.hojdäck.se
 
Top