OECD´s International Transport Forum

Galne Dansken

Administrator
Personal
[FONT=Helvetica, Arial, lucida grande, tahoma, verdana, arial, sans-serif]OECD´s Transport forum, har en sektion om MC, vart jag som FIM representant ska före talan för alla 300.000.000 motorcyklister, i ett panel med industrin, beslutsfattare, forskare och andra specialister.
Jag tror jag väljer att prata fritt från hjärtat, utan en fyrkantig mängd av powerpoint slides..
[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, lucida grande, tahoma, verdana, arial, sans-serif]Jag ska ta hand om oss här i Sverige i mitt tal, men självfallet också alla hojåkare i resten av värden - vart vi har mycket större utmaningar...


Vad tycker du jag ta upp?
[/FONT]
 

Bansaie

New member
Eftersom nu svenska Trafikverket gärna skryter om att de exporterar Nollvisionen så borde du bl.a. ta upp att de inte ska glömma/ignorera de 2-hjuliga trafikanterna och bara satsa på säkerhet för dem i skyddande plåtlåda som man har gjort i Sverige. I det fallet verkar Norge vara ett föredöme med sina relativt motorcykelsäkra räcken.

Ser man på Englands och Australiens trafiksäkerhetskampanjer riktade både till bilister att uppmärksamma motorcyklar i trafiken och till motorcyklister att köra med förstånd så är Sverige ett U-land, så där finns också en hel del att lära.

Finns säkert en massa annat att ta upp också men det var det jag kom så här direkt.
 

prose

New member
En annan sak som jag tycker helt har uteblivit i debatten är annars motorcykeln som ett miljöalternativ framför bilen. Finns det över huvud taget en svensk studie på området?
 
Top