Ockerpriser på reservdelar

påK-en

New member
Jag behövde några prylar till förgasarna på min äldre hoj från -96.
Frågade märkesrepresentanten om priser, det landade på 2708 kronor, dyrt tyckte jag för några saker som inte fyllde en halv tändsticksask. :mad:
Fick ett tips och kollade med en tysk Mikunirepresentant, döm om min förvåning, jag har grejorna hemma för 426,08 kr. :tummenupp
Slutsats - nånstans är det något stort fel - det kan inte finnas nånting som motiverar ett pris som ligger mer än 5 ggr upp! :confused:
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Slutsats - nånstans är det något stort fel - det kan inte finnas nånting som motiverar et pris som ligger mer än 5 ggr upp! :confused:


"...men ni måste förstå; det kostar att upplåta lagerutrymme till olika artikelnummer - och detta är ju dessutom känsliga specialdelar som måste förvaras i uppvärmt klimat och med skumgummiisolerat fack, och - och - och..."


Dock!
Innan man går över ån efter vatten så kan det vara idé att kolla med vår egen gasarguru:
"BIG: Bra i Gasen"
http://www.braigasen.com/




Hampe
 

Jämten

New member
Skulle köpa tändstift NGK iridiumstift.Firman jag tog kontakt med skulle ha 320 kr-st.Gick in på nätet hittade samma stift från en firma i USA fick 6st för 701 kr hemlevererade i postlådan.Förtjänst 1219 kr med dom skillnader i pris får dom etablerade firmorna skylla sig själv om kunderna sviker.Den sanna ideologin faller när den egna plånboken skall öppnas att vara lojal med dom etablerade firmorna går inte med påslag på 500 till 700 %.Sedan gnäller dom att vi inte handlar orsaken är inte svår att förstå.Fortsatt bra hoj sommar.Hälsningar JÄMTEN i Oxelösund.
 

Jämten

New member
Hampe NU får du ge dej.Det vet dom flesta att dom ligger inte med några stora lager.Ofta när man skall ha något så får man vänta till dagen efter.Felet är att det är för många länkar som skall tjäna pengar på varje liten skit sak.Istället för att ta prylarna från generalleverantörer levereras det från en mängd underleverantörer som skall tjäna på oss kunder.Firmorna kunde också köpa till dom priser som vi gör på nätet om dom ville ligga på ett lager.Dom får skylla sig själva om mc-kollektivet sviker deras höga priser.
 

Hampe

Skriver massor!
Beställ min APP: Ironycheck™
Finns i lager!
smiley8.gif



Ledsen för att tramsa i ett angeläget ärende. Ämnet är större och mer komplicerat än vad som syns här. påK-en fick köpa delar hos sin märkeshandlare till ett svinaktigt pris. Det skall han vara glad för!

Att hitta originaldelar på det mest "naturliga stället" till en -80talare: märkesförsäljaren, är inte alls givet. 10 år kräver lagstiftningen att handlaren skall hålla delar, vissa märken sätter en ära i att kunna serva kunder så länge som möjligt, andra rycker på axlarna och säger "sorry".
I bästa fall.

Delar går ofta att hitta efter lite detektivarbete på nätet, men jag tycker att det är skit att vissa märken inte vill leverera grejer till sina egna produkter och trogna kunder.
Är den någon som upplevt svårigheter att handla originaldelar hos märkeshandlaren till -90 talare ännu...?



Hampe
 

Haavee

Member
Här är ett exempel till, jag behövde en orginal pakethållare till en Suzuki och handlaren ville ha 5000 kr för en ny. Han hade även en beg som jag kunde få för 2500 kr, då kollade jag i Tyskland och hittade orginal pakethållare i Berlin för 25 euro +18 euro i frakt.
Detta var för 3 år sen men läget är väl de samma nu.
 

JoHu

New member
Ibland är det tvärt om...billigare hos märkes handlaren
Sadelövedrag till min förra hoj (yamaha).
På originalsadelöverdrag och universal sadelöverdrag av"klipp-till-själv-av-en-bit"-varianter hittade jag endast för 400 hundra och uppåt på Ebay, samma prisnivå hos större näthandlare från Svedala.

Yamaha-handlaren sålde std överdrag med rätt färg och logotryck till min hoj för 138 kr inkl moms...å då fick den skickas från Europalagret i Holland till yammahandlaren. 2010 var året...
1996 var årsmodellen på hojjen.
 

Jämten

New member
Fördelen med en hoj som blivit några år då sänker dom ofta utgångspriset.Inom EU får vi inget påslag av moms eller tull.annars är tullen 6% av utgångspriset plus momsDetta gäller främst import frånUSA.Oftast tjänar vi ändå på import genom att vi slipper mellanhänder.Må så gott allihop.Jämten.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
*klipp*
Slutsats - nånstans är det något stort fel - det kan inte finnas nånting som motiverar ett pris som ligger mer än 5 ggr upp! :confused:

Efter att ha jobbat med reservdelar (ej MC) i snart 20 år så vet jag att det KAN finnas tillfällen när det är så stora skillnader.

Exempel:
Det du behövde hade inte originalverkstaden som enstaka delar, endast som del i en "förgasar-rep-sats".
Inte ovanligt att man gör så. Att hålla varenda liten skruv, bricka, fjäder, tätning osv på lager som enskild del gör att det blir löjligt mycket prylar att hålla reda på...
Det är många bitar i en motor och många av delarna köps in från systemleverantörer, typ förgasare.

YamSuzGuzzi har delarna, men bara i en sats.

Mikuni representanten däremot, han är specialist på en sak och har alltså bara dom ingående delarna, inte satsen.
Smart drag för samma delar ingår säkert i flera olika produkter, skulle bli många satser med näääästan samma innehåll så han har lösdelarna istället.
Han är ju specialist = kan hålla ordning på grejorna och identifiera skillnaden på nål A och B, vilket inte YamSuzGuzzi återförsäljaren kan (i de flesta fall).

Därmed inte sagt att det var så i ditt fall, men det KAN vara så och då kan prisskillnaden vara VÄLDIGT stor.


Ett exempel till, angående det där med hur länge man håller delar, från en inte helt okänd tysk tillverkare, återigen, inte MC.

År 0-5 (efter sista produktion): Varenda skruv som fanns i den ursprungliga reservdelslistan finns på lager.
År 6-10: Allt utom kosmetiska delar och uppenbart lågfrekventa delar finns fortfarande på lager.
År 11-??: Allt som behövs för att hålla produkten vid liv finns på lager.

Jämför med förgasaren:
År 0-5 (efter sista produktion): Varenda lite enskild del finns på lager, alltså det som fanns i reservdelslistan.

År 6-10: Reparationssats ersätter individuella delar. Det är ändå sannolikt att du behöver mer än bara just den där enskilda delen, produkten är ju ett par år gammal. Vissa delar i listan är alltså ersatta med satser, vissa har utgått och ytterligare vissa kanske bara produceras på beställning (läs: lång leveranstid).

År 11-??: Enbart komplett (förgasare) finns på lager.
Det där sista innebär att du fortfarande KAN hålla liv i produkten, men det kostar.


Försvarar inte höga priser, resonerar bara omkring rimligheten att saker är 5 ggr dyrare genom vissa kanaler.
 

Bob Sweden

New member
*klipp*
Inom EU får vi inget påslag av moms eller tull. *klipp*

Inget "påslag" men du betalar det avsändande EU landets moms (15-25% beroende på land) om du handlar som privatperson.
Om säljaren har en omsättning till som överstiger Sverige omsättningströskel (320 000SEK) gäller andra regler.
View attachment 6348

Tull betalas bara vid import (införande från land utanför EU).
 

Jämten

New member
Det är nog det rätta som du presenterat tvivlar inte på riktigheten.Fakta kvarstår dock att förtjänsten vid handel på nätet är så stor att man inte kan avstå profiten.Ex ruta till min Honda Shadow kostade hos Honda handlaren 3300 kr.Beställde själv från Belgien pris levererat till dörren 189 pund med frakt 2073kr.Tjänade 1200 kr med en knapptryckning.Tackade och bugade en ganska bra timpenning detta bara ett exempel.Rutan är en GIVI-ruta alltså ingen lågprisvariant.Hälsningar JÄMTEN.
 

Hampe

Skriver massor!
Fakta kvarstår dock att förtjänsten vid handel på nätet är så stor att man inte kan avstå profiten.Ex ruta till min Honda Shadow kostade hos Honda handlaren 3300 kr.Beställde själv från Belgien pris levererat till dörren 189 pund med frakt 2073kr.Tjänade 1200 kr med en knapptryckning.


...å tänk då vad du hade tjänat om du betalt med euro istället! *solskensleende*



H
 

Bob Sweden

New member
Det är nog det rätta som du presenterat tvivlar inte på riktigheten.Fakta kvarstår dock att förtjänsten vid handel på nätet är så stor att man inte kan avstå profiten.Ex ruta till min Honda Shadow kostade hos Honda handlaren 3300 kr.Beställde själv från Belgien pris levererat till dörren 189 pund med frakt 2073kr.Tjänade 1200 kr med en knapptryckning.Tackade och bugade en ganska bra timpenning detta bara ett exempel.Rutan är en GIVI-ruta alltså ingen lågprisvariant.Hälsningar JÄMTEN.

Att det går att handla billigare i andra länder är sant, köper själv det mesta i utlandet istället för att efter tre turer till den förvirrade lokala handlaren ändå inte fått tag i vad jag vill...

Tror tyvärr att den mycket begränsade storleken på den svenska MC marknaden också påverkar priserna negativt för oss kunder, blir liksom färre transaktioner att fördela de fasta kostnaderna på.

/B
 
Top