Obligatorisk ABS på alla nya hojar from 2017

powerglide

New member
Bosch bedömmer att EU kommer att klubba igenom en lag nu i juli om obligatorisk ABS på alla hojar som tillverkas fr.o.m. 2017.

http://www.visordown.com/motorcycle-news-industry/mandatory-abs-set-for-motorcycles/18510.html

53e36bd2-eb0d-ff8d.jpg
 
Last edited:

Hellman

New member
Klart att Bosch vill ha en lag om obligatorisk ABS då de tillverkar sådana system.

Personligen ser jag ingen nackdel i ABS, har det på min hoj t ex och kan inte se motståndarnas argument som hållbara.
Men lag vet i fan, det är väl ingen lag på ABS i bilar, ändå vill ingen köpa en utan?
 
H

honda cbf 500

Guest
Abs är säkert jätte bra men det är också ngt som fördyrar hojägandet enligt min uppfattning! Nu täcks ju det visserligen av försäkringen numera men när garantin har gått och försäkringen inte längre täcker så kan jag tänka mig att laga en abs kan kosta mer än vad hojen är värd.

//Amir
 

Lason

New member
Abs är säkert jätte bra men det är också ngt som fördyrar hojägandet enligt min uppfattning! Nu täcks ju det visserligen av försäkringen numera men när garantin har gått och försäkringen inte längre täcker så kan jag tänka mig att laga en abs kan kosta mer än vad hojen är värd.

//Amir

Ja frågan är.
Det som går sönder i bilarna är ju givare och ABS-kransar som rostar sönder. Sönderrostade kransar kan vi utesluta på en hoj, så det är givarna. Dom dyraste till bilar ligger runt 1700 kr, så skulle tippa på att det inte blir så farligt mycket dyrare.
 
H

honda cbf 500

Guest
Kanske har du rätt men frågan är då varför försäkringsbolagen gått in och sagt att försäkringen täcker kostnaderna för abs om cykeln är nyare än 5 år och har gått min 6000 mil om det är så billigt att renovera abs på motorcyklar?

//Amir
 

Kenneth

New member
Kanske har du rätt men frågan är då varför försäkringsbolagen gått in och sagt att försäkringen täcker kostnaderna för abs om cykeln är nyare än 5 år och har gått min 6000 mil om det är så billigt att renovera abs på motorcyklar?

//Amir

Menar du att försäkringen täcker upp om abs én blivit trasig på hojen om den är max fem år?
Får man vara tacksam för isåfall, har aldrig hört att hojförsäkringarna har någon motsvarighet till bilförsäkringarnas maskinskadedel!
 

Marie

Banned
Ja frågan är.
Det som går sönder i bilarna är ju givare och ABS-kransar som rostar sönder. Sönderrostade kransar kan vi utesluta på en hoj, så det är givarna. Dom dyraste till bilar ligger runt 1700 kr, så skulle tippa på att det inte blir så farligt mycket dyrare.

Av någon anledning är det ofta själva ventil-/och pumppaketet som strular på gamla hojar med ABS (läs BMW) och då kostar det lätt 10x det du skriver....
Att sen BMW skyller på att hojen inte servats enligt anvisningarna (inte fått bytt bromsvätskan enligt serviceschemat) är ju en aning förvånande, eftersom eftersatt underhåll väl troligen är ännu vanligare på bilar, men där havererar ändå sällan ventil-/pumppaketet....??????
 

990 Adventure

New member
Kostnader

Kanske har du rätt men frågan är då varför försäkringsbolagen gått in och sagt att försäkringen täcker kostnaderna för abs om cykeln är nyare än 5 år och har gått min 6000 mil om det är så billigt att renovera abs på motorcyklar?

//Amir

Svaret på din fråga skulle jag tro är att försäkringsbolagen vill att vi köper hojar med ABS för att det kan på sikt minska skadorna på människor och fordon .

Ang ABS så var det ett intressant test på grus i senaste nr av mc folket,kör själv aktivt på grus med ABS inkopplad,får använda motorbromsen lite mer bara och våga hålla i frambromsen lite till när ABS:en går in så har det rett ut sig hitintills. :D
 
H

honda cbf 500

Guest
Då är min nästa fråga varför försäkringsbolagen behöver ge oss den moroten för att vi ska köpa hojar med abs?

Amir

Svaret på din fråga skulle jag tro är att försäkringsbolagen vill att vi köper hojar med ABS för att det kan på sikt minska skadorna på människor och fordon .

Ang ABS så var det ett intressant test på grus i senaste nr av mc folket,kör själv aktivt på grus med ABS inkopplad,får använda motorbromsen lite mer bara och våga hålla i frambromsen lite till när ABS:en går in så har det rett ut sig hitintills. :D
 

JHkillen

New member
Abs är säkert jätte bra men det är också ngt som fördyrar hojägandet enligt min uppfattning! Nu täcks ju det visserligen av försäkringen numera men när garantin har gått och försäkringen inte längre täcker så kan jag tänka mig att laga en abs kan kosta mer än vad hojen är värd.

//Amir

Hur mycket är livet värt?
Ska jag hoppa över att köpa ett bra ställ för att det är för dyrt?
Jag skiter i att köpa ett ryggskydd, det syns ju inte i alla fall.

Viktiga säkerhetshjälpmedel kanske man inte ska värdesätta i pengar?
Vill man inte laga sin hoj för att det blir för dyrt kanske man ska skrota den?

Att man inte vill ha ABS på grushojar/eller urkopplinsbar förstår jag helt och fullt då en del av körtekniken vad jag förstår är att kunna låsa lite för att få till bra ställ i kurvor??, noll kolll på grustekniksområdet.
Men varför avstå ABS på en asfaltshoj när det finns?
Väldigt många ingår inte i den lilla skara som kan hantera och ta sig ur en låsning i en panikbromsningssituation som ej är på övning, jag skulle nog inte göra det i alla fall.

Har råkat ut för ett par tillfällen med bilar som svängt ut/bytt fil framför mig där jag nypt till så ABSen satt in och jag styrt undan, hade jag ej haft ABS (och misstro mot alla bilister när jag kör hojen) så tror jag ganska säkert att jag låst däcken i ren reflex med tanke på den kraft man nyper till med när det handlar om millisekunder innan krasch.
Jag värdesätter min ABS högt och skulle låta hojen stå om jag ej hade råd att laga den om den var ur funktion.
Visst fördyrar det hojägande Amir, men är du inte värd det?
Det tycker jag att du är.
 
Last edited:

boris jr

New member
ABS på vanliga gatmoppar kan man säkert ha men jag skulle bli mer än lite ledsen om man tvingades montera det på endurohojen. Där vill man låsa upp hjulen och dessutom finns där inte plats och teknisk möjlighet att driva pumpar och styrelektronik.

På bilsidan är ju ABS inte obligatoriskt utan tillverkarna har själva enats om att montera det i majoriteten av sina bilar så slapp man undan lagstiftning. Hoppas vi kan gå samma väg i MC branchen så vi slipper idiotlagstiftning samtidigt som majoriteten gynnas.
 

lime

Skriver inte
ABS på vanliga gatmoppar kan man säkert ha men jag skulle bli mer än lite ledsen om man tvingades montera det på endurohojen. Där vill man låsa upp hjulen och dessutom finns där inte plats och teknisk möjlighet att driva pumpar och styrelektronik.

I senaste MC-folket var det ett riktigt bra och intressant test av ABS på grus. Läs den.

Om man läser det förslag som lagts som förslag till nya europeiska regler så gäller "ABS-tvånget" nya motorcyklar, så ingen eftermontering krävs. Det finns även en "escape" som gör att motorcyklar som primärt är avsedda för tävling eller verksamhet som avsevärt avviker från den normala användningen kan undantas. Som exempel ger man just enduro-hojar.
 
H

honda cbf 500

Guest
Tack för orden. Min cbf 500 är utrustad med abs. Man fick köpa abs:en varianten om man lade till 1krona :) Jag har själv inte beställt utrustning till min hoj annars hade jag nog låtit bli abs. Har hittills ej fått användning av den trots att jag har kört 4000 mil med min hoj.

//Amir

Hur mycket är livet värt?
Ska jag hoppa över att köpa ett bra ställ för att det är för dyrt?
Jag skiter i att köpa ett ryggskydd, det syns ju inte i alla fall.

Viktiga säkerhetshjälpmedel kanske man inte ska värdesätta i pengar?
Vill man inte laga sin hoj för att det blir för dyrt kanske man ska skrota den?

Att man inte vill ha ABS på grushojar/eller urkopplinsbar förstår jag helt och fullt då en del av körtekniken vad jag förstår är att kunna låsa lite för att få till bra ställ i kurvor??, noll kolll på grustekniksområdet.
Men varför avstå ABS på en asfaltshoj när det finns?
Väldigt många ingår inte i den lilla skara som kan hantera och ta sig ur en låsning i en panikbromsningssituation som ej är på övning, jag skulle nog inte göra det i alla fall.

Har råkat ut för ett par tillfällen med bilar som svängt ut/bytt fil framför mig där jag nypt till så ABSen satt in och jag styrt undan, hade jag ej haft ABS (och misstro mot alla bilister när jag kör hojen) så tror jag ganska säkert att jag låst däcken i ren reflex med tanke på den kraft man nyper till med när det handlar om millisekunder innan krasch.
Jag värdesätter min ABS högt och skulle låta hojen stå om jag ej hade råd att laga den om den var ur funktion.
Visst fördyrar det hojägande Amir, men är du inte värd det?
Det tycker jag att du är.
 

JHkillen

New member
Tack för orden. Min cbf 500 är utrustad med abs. Man fick köpa abs:en varianten om man lade till 1krona :) Jag har själv inte beställt utrustning till min hoj annars hade jag nog låtit bli abs. Har hittills ej fått användning av den trots att jag har kört 4000 mil med min hoj.

//Amir

Det är väl som med hälsan, man värdesätter den inte innan man förlorar den.
(kinesikt ordspråk)
 
Top