NZI hjälm ?

Pisken

New member
Någon som har/har haft en sådan hjälm som kan ge något slags utlåtande... kommer behöva ny kruka till nästa vår och kikat lite på
http://www.mc-boden.se/sortiment/hjalmar-&-tillbehor/nzi-hjalmar/vitesse/nzi-vitesse-gn-mattsvart , den har ungefär det jag önskar av min nya hjälm (förutsatt att den passar min skalle,tänkte ta mig tid i helgen och åka och prova lite) samt "whispers kit" låter iaf vettigt på pappret.

Har även kikat lite på Cabergs hjälmar med solvisir , ungefär samma prisklass på dom (fasen dom ser tillomed rätt lika ut)

Andra integralhjälmar med solvisir (och vettig ventilation...gillar att det är lite svalt :) )som kan rekommenderas ?
 

Taz

New member
Jag har haft NZI i många år och jag har nästan bara bra saker att säga om dem. Viktigast är ju att den sitter bra på huvudet, men det hjälper de dig med på Boden, de är oerhört duktiga på sånt.

Vissa hjälmar har haft en tendens att släppa in lite för mycket luft genom ventilationen så man har blivit lite torr i ögonen efter ett tag... men det går ju att stänga ventilationen :).

Tyst är hjälmen, inget snack om saken. Men det är väl inte riktigt ett Whisper Kit som hjälmen är utrustad med. Men tanken är åt det hållet. Den sluter tätt om nacken och har en "underhakflerp" som gör att turbulensljud inte letar sig upp så lätt i hjälmen.

Det finns en version II av Vitessen som är utrustad med invändigt solvisir.

För den som vill ha dubbla d-ringar, så har Dick (Mc-Boden) beställt hem en uppsättning av Vitesse II utan solvisir och utan Micrometric-lås som annars är standard på Vitesse.

Ta gärna en Caberg i ena handen och en NZI i andra handen, så kommer du förstå varför du inte väljer en Caberg (NZI är en superlätt hjälm). Sen kan du också passa på att fråga vilket material det är i Cabergskalet kontra NZIskalet.
 

Gurra72

New member
Har en sån. Vet inte om de har uppdaterat den, köpte min på mc mässan måste varit 2005 eller 2006, av MC boden.
Tror inte det är nåt whisper kit till min.
Är inte alls nöjd faktiskt. Köpte en annan iår. Har nu en Xlite och ljudnivån är klart lägre i den. Det skulle även vara urtagbar inredning. Det är det inte på min. Försökt ta ur men slet sönder frigoliten. Mattsvarta färgen är av gummiaktig karaktär. Blir väldigt lätt ful av minsta man stöter i nåt. Det enda den är bättre på än Xlite är att Xlite immar lite mer. Men har nu pinlock på. Frågar du mig skulle jag inte välja NZI, iallafall inte Vitesse1. Ej heller Caberg. Jag skulle ta en Shoei, Xlite, Arai eller Schuberth och köpa på Ebay. Min Xlite kostade mindre än en NZI.
Helst vill jag ha en Schubert med solvisir. Sjukt tyst hjälm, men dyr. Prova den ;)
 
Last edited:

Pisken

New member
klämde och prövade Cabergs integral med solvisir idag (V2r ?) , satt ingevidare samt att jag tyckte den satt "högt" ....prövade även flip up modellen, men näh
Prövade en HJS fs-10 (tror jag den hette) satt som en smäck och kändes "gedigen" i dom mekaniska delarna , 1500 dyrare , men helt klart ett alternativ
Ska se om jag man kan få loss lite tid och ta sig till MC-Boden och klämma lite på en NZI vitesse II (vitesse 1 verkade inte vara en höjdare men utvecklingen tycks ha gått framåt)

Schubert är lite över min prisklass .... men kan vara ett alternativ dock , har inte direkt nån brådska , gamla X-liten funkar jue men den börjar kännas stor och "fladdrig" men funkar helt klart hösten ut (samt solvisir verkar vara en sjukt bra uppfinning , så det blir det garanterat på nästa kruka iaf)
 

Gunsan

New member
Jag håller med Taz, en väldigt bra hjälm. Priset gör att man inte har lika tomt i plånboken som om man köpt en Arai-hjälm. Men jag tycker att prestandan är jämförbar.

Spegelvisiren är jättebra ända fram till första rengnet, men då det varit så mycket kvalitetsproblem med dem så tar inte Dick in dem längre.
 

redtop

New member
Har kört en NZI Spyder III den här säsongen och är mycket nöjd med den. (ersättare för min Shoei Z-One som blivit för gammal).
Spyder III är en högt skuren sporthjälm så den är inte tvärtyst, men jag har den för bankörning så det spelar ingen roll. Speciellt ventilationen tycker jag har funkat bra denna varma sommar. Bra ventilation utan att vara dragig.
Som touringhjälm har jag en Schubert S1. Mycket tyst hjälm, som dock är lite tyngre.

/RedTop
 
Top