Nymålat

Wegeboss

New member
La omkull mc:n när jag åkte över nymålade vägmarkeringar till ett övergångsställe, det var en skaplig kurva där övergångsstället låg, var till på köpet så att jag hade lagt ner mc:n och helt plötsligt förlorade jag kontrollen när mc: bara for i iväg och la omkulls sig på vägen. Nu är jag något less på trafikverkets anställda som inte satt upp varningsskyltar för detta måleriarbete.
får dom göra så ????
Är det några fler som råkat ut för dett missöde ??????

Ha det: Wegeboss :mad:
 

Mirre

New member
Men att vägmarkeringar som sidostreck, övergångsställen och pilar, både nymålade och gamla, kan vara duktigt halkiga är väl ganska känt? Jag undviker dem mer än gärna, så även brunnslock o.dyl.
 
H

honda cbf 500

Guest
Mm...nymålade vita markeringar är väldigt hala och det behövs inte mkt för att man ska ramla. Har ej ramlat själv men fram hjulet försvann för mig. Tur nog så var det inte fortare än 30 km/h och jag kunde reda ut det. Vita markeringar kan vara väldigt hala många timmar efter att det slutat regna och man tror att det har hunnit torka efter 5-6 timmars uppehåll. Men min erfarenhet säger att inte hinner torka under så kort tidsintervall. Stod vid t-korsning och skulle släppa uppkopplingen. Hade bakhjulet på vit markering. Bakdäcket bara försvann för mig. Jag lyckades även reda ut den situationen.

//Amir

Men att vägmarkeringar som sidostreck, övergångsställen och pilar, både nymålade och gamla, kan vara duktigt halkiga är väl ganska känt? Jag undviker dem mer än gärna, så även brunnslock o.dyl.
 

Zopilote

New member
När de målar vägmarkeringar, används oftast en färg som smälts och läggs på asfalten i ett ganska tjockt lager. Medan färgen fortfarande är varm strös glaspulver ut på den målade ytan för att få "reflex-effekten". Ibland fastnar inte allt glaspulver i färgen, utan ligger kvar på ytan efter att färgen härdat. Då blir det RIKTIGT halt...:eek:
Säkrast är att hålla sig borta från nymålade markeringar, även vid torrt väglag, men det är väl tyvärr för sent att påpeka nu för TS :(
 

Ernest

New member
Om man råkar ut för något dylikt så borde vägverket stå för eventuella reparationskostnader.
Det förutsätter givetvis att man har dokumenterat händelsen med foton både på den våta färgen (som då givetvis syns på fordonets däck) uppkommna skador på fordonet samt bevis på avsaknad av varningsskyltar vid olycksplatsen.Nogrann tidsangivelse samt eventuella vittnen till händelsen bör även bifogas.
 

Mirre

New member
Om man råkar ut för något dylikt så borde vägverket stå för eventuella reparationskostnader.
Det förutsätter givetvis att man har dokumenterat händelsen med foton både på den våta färgen (som då givetvis syns på fordonets däck) uppkommna skador på fordonet samt bevis på avsaknad av varningsskyltar vid olycksplatsen.Nogrann tidsangivelse samt eventuella vittnen till händelsen bör även bifogas.

Det vill nog också till att man kan visa på sin egen hastighet och att man vidtagit de säkerhetsåtgärder man bör i samband med ett övergångsställe, troligen tätbebyggt område, en kurva... osv.
Värt ett försök - men knappast lätt! Något juridiskt proffs som vill uttala sig?
 

Wegeboss

New member
Tack för svar, har kollat med mitt försäkringsbolag (bilsport & mc) som står för allt, dom tippsa mig att skicka in en skadeanmälan till trafikverket som det nu heter. Prata med en trevlig kvinna på SMC som också känner till detta problem och det var inte ovanlig att TV betalar självrisken, Får hoppas på det i alla fall !!!

Tycker att TV ska stå för alla kostnade, helt sjukt att det ska drabba försäkringsbolaget, det är = dyrare försäkringar för oss mc åkare.
Det finns tydliga regler som säger att TV ska skylta när dom gör arbeten på vägar.

Hör av mig om hur det gick när det är klart, det skulle ta runt 60 arbetsdagar att få ett besked ifrån TV.

Ha det: KW
 
Last edited:
Top