Nyfiken på motorcyklar, har planer på att köpa.

Zino

New member
Hej!

Jag har på sista tiden blivit väldigt sugen på att köra motorcykel, men jag undrar
vad för motorcykel man ska börja med. Jag har aldrig kört en riktig motorcykel tidigare , utan bara mopeder, minimotos och cross.
Skulle verkligen uppskatta tips från er erfarna förare :).

MVH
Zine
 

roke

New member
Du kommer få olika svar.
Jag har börjat med med en gsx 750.
Lika som i körskolan.
 

SGM

Moderator
Ta kortet först, ut och prova på senare.

Har du spakat cross tidigare, och har B (för trafikvanan) så är det inga som helst problem att ta kortet.

Det är svårt att rekommendera andra motorcyklar, och det är ABSOLUT inget som man skall vara förnuftig med, använder man den som nöjesfordon skall det handlas med hjärtat mer än hjärnan. :)

Många är nojiga över sporthojar, men gillar man aktiv körning och är sugen på bankörning är de svårslagna (om man kan leva med körställning, försäkringar och den allmäna opinionen att man är likställd med barnamördare på den sociala stegen :rolleyes: ;) ).

Skall man däremot åka europa runt med packning och fruga bakpå lär man leta efter något annat - det beror på helt enkelt.

/J
 

Monika

New member
Hej!

Jag har på sista tiden blivit väldigt sugen på att köra motorcykel, men jag undrar
vad för motorcykel man ska börja med. Jag har aldrig kört en riktig motorcykel tidigare , utan bara mopeder, minimotos och cross.
Skulle verkligen uppskatta tips från er erfarna förare :).

MVH
Zine

Köp inte för liten hoj bara. Flera jag känner har växt ur sina nya (1;a) hojar innan sommaren varit slut. Och som sagt; tänk till hur du kommer att använda hojen. Åk till handlarna, sitt o känn.
Lycka till
 

TMax500

Member
Hej!

Jag har på sista tiden blivit väldigt sugen på att köra motorcykel, men jag undrar vad för motorcykel man ska börja med.

Hej, kolla hos handlarna, provsitt och känn på körställning och komfort, lyssna med andra, läs på olika forum, läs tester och recensioner.

Och fundera på vad det är som lockar dig. Vill du glida i sommarsverige, dra på i snäva kurvor, åka till alperna, leka på grusvägar, pendla till jobbet, se cool ut på gatan....? :)

Mycke' å tänka på! :)

// TMax *som har två hojar, en för vardagsåkning/pendling och en för helgturen ute på landsvägen (eller nästan tre, har en moppe oxå, för "snabba skubb" i närområdet)*
 

SuperRetard

New member
Köp inte för liten hoj bara. Flera jag känner har växt ur sina nya (1;a) hojar innan sommaren varit slut. Och som sagt; tänk till hur du kommer att använda hojen. Åk till handlarna, sitt o känn.
Lycka till

Då är det nåt annat som är fel.

Jag har i omvänd ordning de senaste åren haft/kört:

KTM Superduke 990 -06
KTM SuperMoto 950 -06
Suka GSXR 750 -02
Yamaha R1 -00

osv..


Nu i år köpte jag en CBR600 -97. Och den duger gott åt mig egentligen, bra chassie, bra bromsar och mer än tillräckligt med motor..


Dina bekanta har säkert köpt fel hojar, men att det skulle vara "storlekens fel", det är bara amerikanskt dravel!
 

SuperRetard

New member
Hej!

Jag har på sista tiden blivit väldigt sugen på att köra motorcykel, men jag undrar
vad för motorcykel man ska börja med. Jag har aldrig kört en riktig motorcykel tidigare , utan bara mopeder, minimotos och cross.
Skulle verkligen uppskatta tips från er erfarna förare :).

MVH
Zine

Ska du köpa något att övningsköra på så är mitt råd att skita i hjärta och estetik osv.

Köp en bra lärohoj, något som det inte gör så mkt om du tappar i backen, är billig men välskött. Se till att någon som är duktig följer med dig och provkör så att bromsar etc kan testas ordentligt då detta är väldigt hårt på uppkörningarna nuförtiden. Det är svårt att lära sig köra med en "dålig hoj". Köp alltså ABSLOLUT en custom. Vill du ha en sån, köp det när du har kortet. Men lär dig köra en riktig mc först så du vet hur man "borde" göra och klarar kortet.


Kolla på:

Suka GSX 750
Honda Hornet CB600/900
Kawa Z750
Yama XJ 600/900
Honda CBR600F 92-98
Kawa ER-6 / ER-5
Suka SV650
Ducati Monster

Finns många fler men ovan är alla bra lärocyklar varav vissa går att få tag i riktigt billigt.

Var inte rädd att köpa "fel". Så länge man inte gör dåliga affärer kan man alltid byta. Ingen tvingar dig att äga flera år när du köpt.
 

zynthaxx

New member
Håller i princip med föregående talare, men ser personligen inget fel på att ha en hoj som man vet att man kommer att växa ur. Det är en grymt trevlig känsla när man märker att det är hojen som är begränsningen och inte man själv - och dit kommer man normalt sett aldrig om man börjar på en modern sporthoj.

(Edit: Fler som tyckte samma sak, uppenbarligen) ;-)

Jag har själv fastnat i den sportigare delen av "dualsport"-segmentet av hojar, helt enkelt för att de cyklarna är så användbara: Bra sittställning för långa dagar i sadeln, god överblick över övrig trafik, skrämmer inte upp en när man provar på grusvägar, men kan samtidigt hålla takten med bra mycket sportigare hojar så länge vägen svänger.
 

Engman

New member
Instämmer med Hund's tips.:)

Jag har kvar min M900 som jag inskaffade som första hoj, trivs skitbra med den.

Men jag har börjat snegla efter nåt med lite mer motoreffekt nu. (3'dje säsongen på M900'an)
 

SuperRetard

New member
Instämmer med Hund's tips.:)

Jag har kvar min M900 som jag inskaffade som första hoj, trivs skitbra med den.

Men jag har börjat snegla efter nåt med lite mer motoreffekt nu. (3'dje säsongen på M900'an)

Dags att gå fullt ut och våga åka KTM då :p!

SuperDuken är som Monsterns elaka storebror!
 

Engman

New member
Dags att gå fullt ut och våga åka KTM då :p!

SuperDuken är som Monsterns elaka storebror!

Har allt sneglat på den. :eek: Provkörde RC8R på årets bikedagar och motorn i den var ju klart trevlig. :D

Men jag är klart mest sugen på Ducati Streetfighter. :cool::eek:
 

SuperRetard

New member
Har allt sneglat på den. :eek: Provkörde RC8R på årets bikedagar och motorn i den var ju klart trevlig. :D

Men jag är klart mest sugen på Ducati Streetfighter. :cool::eek:


Bortsett att ekonomin inte tillåter en RC8R just nu då det köpts lite bostäder och annat på det senaste så har jag några starka argument till varför jag inte kör RC8 nu..

1. Jag är inte man nog att nyttja den, och jag har ett issue med att ha en hoj för "syns skull".

2. Jag kör inte bara bombtouring-repor. Ibland blir det 15 mil med skjuts (även om mindre nu då tjejen fått egen hoj) osv. SuperDukens användsområde är betydligt större.

3. Jag bytte till kåplöst för att få ned farten på väg. Duken går "tillräckligt" fort, men jag undviker farter över 160 mer än under några få sekunder för DET BLÅSER SOM FAAAN! Något som på sikt kan spara mitt liv.

4. Duken är mer "brutal" är RC8. Inte alls lika snabb, men mer brutal då kraften kommer tidigare och i ett chassie som "busar" mer :D!


Jag skulle vilja ha en ren banhoj då.. Och för gata en SuperDuke R. 25 häst extra, ännu bättre chassiegeometri och hardcore delyx känsla rakt igenom!
 

Engman

New member
Bortsett att ekonomin inte tillåter en RC8R just nu då det köpts lite bostäder och annat på det senaste så har jag några starka argument till varför jag inte kör RC8 nu..

1. Jag är inte man nog att nyttja den, och jag har ett issue med att ha en hoj för "syns skull".

2. Jag kör inte bara bombtouring-repor. Ibland blir det 15 mil med skjuts (även om mindre nu då tjejen fått egen hoj) osv. SuperDukens användsområde är betydligt större.

3. Jag bytte till kåplöst för att få ned farten på väg. Duken går "tillräckligt" fort, men jag undviker farter över 160 mer än under några få sekunder för DET BLÅSER SOM FAAAN! Något som på sikt kan spara mitt liv.

4. Duken är mer "brutal" är RC8. Inte alls lika snabb, men mer brutal då kraften kommer tidigare och i ett chassie som "busar" mer :D!


Jag skulle vilja ha en ren banhoj då.. Och för gata en SuperDuke R. 25 häst extra, ännu bättre chassiegeometri och hardcore delyx känsla rakt igenom!


hehe...
Känner igen det där. Jag har haft kortare funderingar på kåpförsedda R'hojar. Men har hela tiden tyckt det vore onödigt eftersom jag ändå inte kommer utnyttja den tillräckligt bra och även att försäkringskostnaden blir för hög.

Hade egentligen tänkt byta hoj i år, men tillökning i familjen fick mig att behålla monstret en säsong till. Siktar på att ha tid/råd att uppdatera hoj nästa år.:)
 

Zino

New member
Hej igen!

Jag tänkte mig helt enkelt än sporthoj, något kraftig helt enkelt men jag är ju bara 18 den här veckan så jag vet inte riktigt hur mycket kraft jag får ha och så.
Det lutar mot sporthoj helt enkelt , något tills vintern börjar. :) :rolleyes:

Jag skulle också uppskatta att få reda på lite tips om hur mycket körkort kostar och hur lång tid det tar att fixa det kortet osv. :D
Tack för alla svar!

MVH
Zine
 

Engman

New member
Hej igen!

Jag tänkte mig helt enkelt än sporthoj, något kraftig helt enkelt men jag är ju bara 18 den här veckan så jag vet inte riktigt hur mycket kraft jag får ha och så.
Det lutar mot sporthoj helt enkelt , något tills vintern börjar. :) :rolleyes:

Jag skulle också uppskatta att få reda på lite tips om hur mycket körkort kostar och hur lång tid det tar att fixa det kortet osv. :D
Tack för alla svar!

MVH
Zine

18 år begränsar ju urvalet lite mer. :)

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

saxat ifrån http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____53.aspx

För mig gick körkortet på ca 10000kr (800kr/lektion + teori och uppkörning), men då hade jag ingen att köra med privat och inte heller tidigare erfarenhet utav mc.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Hej igen!

Jag tänkte mig helt enkelt än sporthoj, något kraftig helt enkelt men jag är ju bara 18 den här veckan så jag vet inte riktigt hur mycket kraft jag får ha och så.
Det lutar mot sporthoj helt enkelt , något tills vintern börjar. :) :rolleyes:

Jag skulle också uppskatta att få reda på lite tips om hur mycket körkort kostar och hur lång tid det tar att fixa det kortet osv. :D
Tack för alla svar!

MVH
Zine

Skippa sporthoj. Du får ut mer av körningen med en motard eller streetfihgter om du vill ha en "rolig" hoj!
 

SGM

Moderator
Skippa sporthoj. Du får ut mer av körningen med en motard eller streetfihgter om du vill ha en "rolig" hoj!

Nja...jag trivs absolut bäst lite sådär outlaw-framåtlutad, för mig känns det helt fel att sitta rakt upp och gå på attack (det tiltar, är väl något med geggmoppe-åkat som spökar).

Vill man ha en typ av båge, prova och köp, gillar man det inte, byt.

Jag skulle rekommendera en strypt 600 (de är kul nog att vara jäkligt skoj den dagen du får spaka tung, obegränsad båge), men köp den båge DU har råd att äga, med andra ord DU skall försäkra, serva och ha råd med däck..

/J - hade skitkul på en ZX6r -07a i helgen, bushoj värre. :D
 

SuperRetard

New member
Nja...jag trivs absolut bäst lite sådär outlaw-framåtlutad, för mig känns det helt fel att sitta rakt upp och gå på attack (det tiltar, är väl något med geggmoppe-åkat som spökar).

/J - hade skitkul på en ZX6r -07a i helgen, bushoj värre. :D

Jämför inte Duke II, eller för den min SD990 med nån geggmoppe nu..

Och en ZX6R (eller min CBR600) är inte så jävla spännande med 34 häst!

Motard med 34 kus tillåter fortfarande enhjulsåka åt båda håll och känns hyfsat pigg.
 

SGM

Moderator
Jämför inte Duke II, eller för den min SD990 med nån geggmoppe nu..

Och en ZX6R (eller min CBR600) är inte så jävla spännande med 34 häst!

Motard med 34 kus tillåter fortfarande enhjulsåka åt båda håll och känns hyfsat pigg.

Motarder är ju skoj om man bor i stan och har lite moppefuKKo kvar i sig. :p :D

Det är lite som du var inne på tidigt, alla har olika anledningar till varför de kör, och vad de är ute efter - det är det som gör det så svårt att rekommendera moppar åt andra. :)

Mitt första råd kvarstår, ta kortet lite raskt och provkör bågar, han kanske hatar körställningen hos sportisarna, då var det problemet löst (om han inte svimmar när han får försäkringspremien uppläst :D ).

/J
 

SuperRetard

New member
Motarder är ju skoj om man bor i stan och har lite moppefuKKo kvar i sig. :p :D

Det är lite som du var inne på tidigt, alla har olika anledningar till varför de kör, och vad de är ute efter - det är det som gör det så svårt att rekommendera moppar åt andra. :)

Mitt första råd kvarstår, ta kortet lite raskt och provkör bågar, han kanske hatar körställningen hos sportisarna, då var det problemet löst (om han inte svimmar när han får försäkringspremien uppläst :D ).

/J

Men en sporthoj utan effekt är som grädde utan mos jue :p! Iofs, bra chassie, bra bromsar osv.. Men man får en MKT roligare hoj om man satsar på nåt med botten i motorn så att det "känns" som att man har mos iaf!
 
Top