Nyckel till Packväskor

Masund

New member
Hej.
Äger en Yamaha 900 Diversion S och har orginal diversion packväskor.
Jag har en halvdan nyckel kvar till dessa väskor men är på väg att gå av den också.
Har varit på ett par (2) låsfirmor (GBG) men de har inte nyckelämnet och Yamaha själva sa att de slutat med både låssats och nyckelämne för dessa väskor.
Hmm, vad kan jag göra då för att få tag i nya nycklar?

ingemar.l

New member
Vad tråkigt.
Jag var i samma situation förra året. Tittade in hos V-viks låssmed för att höra mig för då jag av Givi fått besked om att det var helt nytt lås som gällde.
Blev därför glad när killen frågade om jag hade nyckeln med,5minuter senare hade jag en betydligt bättre nyckel än originalet och minns jag rätt kostade det mig 70 kr.
Hoppas det ordnar sig.:)

Pisken

New member
Kolla annars med den lokala skomakaren/nyckelkillen/kemtvätt/skräddare å allt dom brukar pyssla med .... oftast är dom rätt finurliga och kan "trolla" fram rätt ämne med lite god vilja (och möjligen en eller 2 sedlar :) )

Fixxade en kopia till ett bygel-lås efter grabben tappat en av nycklarna ... och det var inget direkt vanligt lås , typ 10 år gammalt inköpt på Jula eller nått :rolleyes:

Marie

Banned
Jo en tjänstvillig nyckelfilare är guld i sådana här sammanhang.

Jag var runt hos alla fina låssmeder runt Ängelholm när jag behövde nyckel till vattentankslocket på min husvagn. Ingen ville kännas vid den.

Sen var jag inne hos min skomakare (en riktig skomakare med egen verkstad i stan, ingen kulturberikad alltiallo på något köpcentrum) i ett helt annat ärende (dragkedjebyte i mina vinterstövlar, samt sulning och klackning), och såg att han hade en nyckelfräs i ett hörn bak i verkstan. Jag frågade honom bara på skoj. Fem minuter senare kom han med ett nyckelämne som han ville att jag skulle titta på, om jag också tyckte att det såg rimligt ut innan han började fräsa nyckeln. Jodå, det tyckte jag, så han satte igång. Han berättade att ämnet var till bensintankslock till SAAB.
Nyckeln passade utmärkt när jag senare kom hem och provade.
Att det sen var ungefär halva priset mot vad jag brukar betala hos låssmeden gjorde inte saken sämre...

Alltså, nöj dig inte med huvudskakningar från "proffsen" på låsfirman. Vill de så kan de säkert hitta ett ämne som passar.
Det svåra är att hitta killen som vill, och har blick för det.....

Last edited:

mc4ever

New member
Nyckel

Yamahas orginalväskor till XJ900 är tillverkade av Krauser så fråga efter ämne till dom i stället funkade för mig iaf.

dalis

New member
Du hade besökt två låssmeder i gbg, men har du besökt denna:

Martin Mattsson & Co, Kyrkog. 24, GÖTEBORG 031-13 20 46. ?

Om inte GÖR DET....
Han löser mycket som andra inte fixar, har själv haft "olösliga" nyckel problem tills jag hittade denna butik.
Jag hittade den på rekommendation av en annan låssmed som inte kunde hjälpa mig, han sa: "kan inte han så kan ingen".
Har du inte försökt där så har du inte försökt.

Last edited:

Masund

New member
Ok.
Har nyckeln inlämnad hos en tredje låssmed som skulle kolla upp om de kunde få tag i ämnet.
Klarar inte de av detta så skall jag åka till Mattsson & Co också.