Nybörjar hoj...tips?

osimb04

New member
Hej,

Hoppas jag skulle kunna få lite hjälp av er erfarna mc åkare nu när jag snart ska köpa min första hoj då den här himla snön försvinner... :mad:

Så då undrar jag vad ni erfarna mc åkare skulle rekomendera för motorcykel till mig, jag är 24 år och ca 175 cm...

Skulle hels av allt vilja ha någon form av touring hoj, då jag har hört att man sitter väligt bra på dom som nybörjare...

Ge gärna tips på vad jag bör tänka på när och om jag ska åka och kolla på någon hoj!

Hojar som jag fastnat för:
Honda CB600F Hornet
Kawasaki ER-6N
Yamaha FZ6-N
Yamaha MT-03 eller 01

Prisklass max 50 000 :-

Sist men inte minst vilka har generellt de billigaste och bästa försäkringar (jag vet att det finns massa trådar om det men tänkte att jag slänger in en fråga till om det)

Tack så mycket på förhand för alla bra svar...
 

Kraftfull

New member
Min fru som förtjänstfullt tog MC-kort vid 44 år, har en CBF 600 SA. Mycket lättkörd men har ändå kraft att åka en sväng på. Förra året körde vi Göteborg - Oskarshamn - Gotland och åter. Hade inte jag haft mina pervertioner att åka långt så hade en sådan räckt gott för mig (och då är jag ändå en 100+gubbe...)
En av fördelarna är att såväl styre som sadel går att ställa efter längd.

EDIT:

Här har du ett exempel. Några kronor över din budget, men ändå... http://www.blocket.se/vi/19850406.htm?ca=15_s
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Men som det sagts vid så många tillfällen tidigare prova och testa det är enda möjligheten för att hitta rätt.
Lycka till
 
M

magne

Guest
Hej,

Hoppas jag skulle kunna få lite hjälp av er erfarna mc åkare nu när jag snart ska köpa min första hoj då den här himla snön försvinner... :mad:

Så då undrar jag vad ni erfarna mc åkare skulle rekomendera för motorcykel till mig, jag är 24 år och ca 175 cm...

Skulle hels av allt vilja ha någon form av touring hoj, då jag har hört att man sitter väligt bra på dom som nybörjare...

Ge gärna tips på vad jag bör tänka på när och om jag ska åka och kolla på någon hoj!

Hojar som jag fastnat för:
Honda CB600F Hornet
Kawasaki ER-6N
Yamaha FZ6-N
Yamaha MT-03 eller 01

Prisklass max 50 000 :-

Sist men inte minst vilka har generellt de billigaste och bästa försäkringar (jag vet att det finns massa trådar om det men tänkte att jag slänger in en fråga till om det)

Tack så mycket på förhand för alla bra svar...

Mitt tips, jag är kanske färgad redan. Men en riktigt bra första hoj, lättservade, bra funktion, billig att äga och kul att köra BMW R850R. Kan verka tråkigt val. Själv blev jag återfallsknutte på en FZS600 Fazer, jag blev aldrig riktigt nöjd med den och köpte en R1200R. Skulle jag välja igjen skulle jag nog satsat på en R850R. Det du sparar på försäkring kan du lägga på amortering iställe och köpa en dyrare hoj. Själv sparade jag ca 4000 pr år i försäkring genom att byta från en FZS600 från 2002 till en R1200R 2007.

Av de hojar du listar satsa på en med mycket power MT:en, det är kul med vrid.

Nu är det upp till dig, ut och provkör så många du hinner innan du bestämmer dig.
 

Marie

Banned
Hade jag varit i dina kläder hade jag övervägt en välvårdad 80-tals Yamaha XJ-900 F.

Du bör hitta en sådan för under 20 tusingar. Det är en motorcyklarnas Volvo 740, alltså inte så våldsamt upphetsande, men en rejäl slitvarg. Hyfsad effekt (98 hkr), tillräcklig slagvolym för att få ett vrid som räcker för tung packning vid resor. Kanske inte en hoj man ligger i över 200 km/h på autobahn långa sträckor, men god för en hyfsad marschfart. Kardandrift=du slipper kludd och klet med en antik kedja. Du får pengar över till annat (bensin, färjebiljetter, och kanske någon mindre reparation). Driftskostnaden blir låg med Bilsport & mcs klassikerförsäkring (f.n. 1644 kr/år helförs. helår - även för en 24-åring)
 
Last edited:

SuperRetard

New member
De hojar du tagit upp är kanonbra förslag.

Mitt råd är att försöka hitta nåt som är hyfsat nytt, det skiljer mkt i chassie och bromsar på nåt från -04< och en 80-talshäck.

Ex:

ER6 (abs?)
Z750 (tyckte jag att tjejen skulle ha nu när vi letade)
GSX bandit 600
RF600/900
Honda hornet 600/900
Triumph S3 årsm: 01-05
MT1 / MT3 (beteckning?)

Tjejen hittade en CBR600 nu som vi ska dela på istället (jag ska ha den på bana). Förvisso en del toppeffekt, men högvarvig och supersnäll på allt under 8000 rpm.

Ang fsk skulle den kosta närmare 20k på henne utan kk, men bara 2200 avställningsbar på mig. Så kolla upp fsk ordentligt innan du köper nåt så att du vet vilka kostnader du köper.

Vi som tipsar om premier här har fler kk-år och är sannolikt äldre, så det blir lite orättvist mot dig.


Lycka till!
 

Udatja

New member
Hej,

Jag köpte min första hoj förra året, det blev en Ducati Monster 620. Finfin liten motorcykel, lätthanterlig o bekväm. Funkar mindre bra om man vill köra mycket på bana men annars är den toppen.

Har nu köpt en Ducati 916 för bankörning. Ångrar inte att jag köpte monstret som första hoj, jag hade aldrig blivit säker på pass fort på en 916 som på Monstret.

/Hanna
 

osimb04

New member
Tack så jätte mycket för alla bra svar! Får helt enkelt åka till lite handlare och kolla vad som passar mig bäst!

Får även kolla in blocket lite efter de andra tipsen på nybörjar hojar jag fått!

Ännu en gång tack så mycket för alla bra svar!!! :D
 

Maru

New member
Tack så jätte mycket för alla bra svar! Får helt enkelt åka till lite handlare och kolla vad som passar mig bäst!

Får även kolla in blocket lite efter de andra tipsen på nybörjar hojar jag fått!

Ännu en gång tack så mycket för alla bra svar!!! :D

Du är lite kortare i rocken än mig....nästan 20cm....

Min första hoj var en sv650s-01. en helt underbar hoj.

Sen dess har jag haft två vtr1000f-01 och en gsx-r 750-05.

Men jag funderar på en sv650 igen, faktiskt. Lagom med effekt och helt underbar på kurviga vägar.

Ducatis monster är bra för en som är lite kortare i rocken.

De finns många intressant köp på blocket, så lycka till och a en underbar sommar! :)
 

Skydive

New member
Vtr1000f

Hallå!

Alla de hojar du nämnt är mycket lättkörda och billiga att försäkra.
Jag ägde tidigare en hornet 600 och bet ca 6000:- Hel/hel när jag va 24 (fyllde 25 det året). Lättkört och kul hoj!

har köpt en VTR1000F nu som jag är sjukt nöjd med! Inte mycket mer puff i motorn men körkänslan är en heeelt annan! Planerar du att lägga ned 50000:- tycker jag nästan att du bör iaf provköra en VTR.

Jag vill inte påstå att den är aggressiv i körningen utan inbjuder mer till körning på högre växlar där vridet gör sig väl känt. Det är även, speciellt för dig (din längd) en bra hoj att köra längre på! jag är sj 190 lång och den funkar super!
bet 9.000:- hel/hel bor i sthlm 25år.
Testa Testa Testa!
 

swischmc

New member
Det här är ett återkommande ämne på alla mc-sidor... Kan man lägga upp den, eller något likande på något lätt åtkomligt ställe på SMC's sida? Känns som om det är samma fråga och samma svar varje gång... För hur det än är med hojköp så är smaken, liksom baken, delad.

Något OT, men ändå. :)
 

osimb04

New member
Nu har det blivit en hoj...

Det blev så mycket som en Kawasaki ZR7s -02 som blev den hojen jag fastnade för! Nu när man har kört den några gånger och även någon annan hoj så ångrar jag verkligen inte mitt köp!!!

Rekomenderar starkt denna MC till andra nybörjare eller till personer som vill ha en MC som är pigg/snabb men ändå ingen plastraket... man sitter hur bra som helst tycker jag och de som testat min hoj! Jag är ca 175cm lång och den längsta personen som testat den är ca 185cm lång och han tyckte oxå att han satt jätte bra på den!

Tack så mycket för alla bra tipps och hoppas att någon annan kan ha detta som hjälp in för det stora beslutet om att köpa hoj...
:D:D

MVH
Oscar
 

Hellman

New member
Det blev så mycket som en Kawasaki ZR7s -02 som blev den hojen jag fastnade för! Nu när man har kört den några gånger och även någon annan hoj så ångrar jag verkligen inte mitt köp!!!

Rekomenderar starkt denna MC till andra nybörjare eller till personer som vill ha en MC som är pigg/snabb men ändå ingen plastraket... man sitter hur bra som helst tycker jag och de som testat min hoj! Jag är ca 175cm lång och den längsta personen som testat den är ca 185cm lång och han tyckte oxå att han satt jätte bra på den!

Tack så mycket för alla bra tipps och hoppas att någon annan kan ha detta som hjälp in för det stora beslutet om att köpa hoj...
:D:D

MVH
Oscar

Får gratulera till köpet! (Trots att den är japansk. Du kanske ser ljuset senare i hojlivet ;))
Har inte kört den modellen men det verkar vara en "vettig" hoj. Kör försiktigt.
 

Yazzman

New member
Ju mindre kubik - desto färre cylindrar

Av de du kollat på så är nog ER6 det bästa valet.
MT01 är rätt biffig om man är ny på hojen, och den har ett helt annat
register (den är lika stark överallt...) än gemene mans hoj, så det finns
väl en risk att man kanske drar åt skogen om man är glad i gasen på
en sån. De mindre radfyrorna ger en mer stressad körning eftersom de
varvar betydligt mer än en större motor, och registret är märkbart
toppigare än på t ex en tvåcylindrig hoj. ER6 är en lätt, smidig och
rolig moppe att knattra omkring på. Ett alternativ till den är väl SV650
som känns lite sportigare. Den finns väldigt mycket billigare oxå, men
har en säregen design...

Mitt tips är: Ju mindre motor - desto färre cylindrar.
Jag skulle aldrig köpa en radfyra på 600cc idag, pga erfarenhet av dem.
 

Sad Glad

New member
Det blev så mycket som en Kawasaki ZR7s -02 som blev den hojen jag fastnade för! Nu när man har kört den några gånger och även någon annan hoj så ångrar jag verkligen inte mitt köp!!!

Rekomenderar starkt denna MC till andra nybörjare eller till personer som vill ha en MC som är pigg/snabb men ändå ingen plastraket... man sitter hur bra som helst tycker jag och de som testat min hoj! Jag är ca 175cm lång och den längsta personen som testat den är ca 185cm lång och han tyckte oxå att han satt jätte bra på den!

Tack så mycket för alla bra tipps och hoppas att någon annan kan ha detta som hjälp in för det stora beslutet om att köpa hoj...
:D:D

MVH
Oscar

Det låter som ett bra val, många körskolor har ju kört med ZR7, varianten utan halvkåpa. Jag började med en Zephyr som är en liknande hoj.
 
Top