Nya vägräcken?

J

Janner

Guest
Jag kör ibland väg 17 mellan Eslöv och Landskrona. På sträckan Teckomatorp-Landskrona har det kommit upp nya vägräcken á la vajer. De är uppsatta på nya ställen, det har alltså inte varit några räcken där tidigare.

Innan räckena kom upp byggdes fundamenten tidigare i våras och alldeles nyligen kom resten upp. Jag trodde att fundamenten skulle täckas på något sätt, men det var uppenbarligen inte avsikten.

Frågan är, får det se ut så här?

Last edited by a moderator:

Pisken

New member
håller med tidigare talare.... varför i herrejössenamn har dom satt räcke där ??!! bara åkrar o fält .... har dom för stora anslag månne ? (som straff för hojåkare som inte betalar så mycket vägskatt så sätter vi upp "mc strimlare" på lite random vägstäckor)

Klacken

New member
Uppenbarligen struntar Trafikverket fullkomligt i alla möten och löften om att göra vägmiljön säkrare för oskyddade trafikanter. Alternativt har dom inte koll på vad entrepenörerna sysslar med.

Pilgrim

New member
Mc-gruppen är "the Expendables" i nollvisionens Sverige och offras gärna på trafiksäkerhetens altare så att gudarna ska blidkas och skona ännu en bil från plåtakuten.

Jag har inget emot att säkerheten ökar i trafiken, men det får inte ske på bekostnad av en grupp på ett så tydligt sätt som i fallet med vajerräcken. Det är näst intill kriminellt och än värre är att det finns alternativ som är säkra även för oskyddade trafikanter.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Svar från en expert på Trafikverket: Utan att vara insatt i det aktuella fallet misstänker jag att stolparna till kraftledningen är orsaken till att man satt upp räcket, i övrigt ser ju åkern ganska jämn ut, när det gäller förankringsfundamenten så förefaller arbetet inte vara helt färdigt.

Vid upprättande av beskrivningar för material, arbete och kontroll ska vi använda AMA, för arbeten med vägräcken gäller AMA Anläggning kapitel DEG.11 Räcken för väg, plan o d. Därunder finns koden DEG.115 Räckesförankringar med följande krav:

"UTFÖRANDEKRAV
Förankringsfundament ska placeras så att inte någon del av fundamentets överyta eller infästningsanordningar blir belägen högre än 0,1 m över färdig mark."

Texten är hämtad från AMA Anläggning 07 men samma formulering återfinns i AMA Anläggning 10, nyss utkommen. Kravet "inte högre än 0,1 m" är relativt vanligt och används även för fundament till stolpar, räckesståndare, stenar i sidoområdet etc. "

Jag föreslår att du kontaktar Trafikverket, region Syd och frågar om varför räcket sattes upp och om arbetet är färdigt som det ser ut idag. Du kan använda deras formulär och länka till denna tråd där du har bilderna. Formulär: http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArendeMeny.aspx?VVseId=IGID005056930747oZteRw5yoVOgQgAA
Nu tar jag ledigt över påsk och hoppas alla får en fin helg!

Ove 60+

Active member
Svar från en expert på Trafikverket: Utan att vara insatt i det aktuella fallet misstänker jag att stolparna till kraftledningen är orsaken till att man satt upp räcket, i övrigt ser ju åkern ganska jämn ut, ....

Har försökt granska bilderna och kan inte förstå annat än att de står på andra sidan diket och är en ytterst minimal riskfaktor i förhållande till räcket.

På senare år har det kommit upp miltals vajerräcken på konstiga platser för att skydda mot ofarliga slänter. Konstigt att man inte slutat sätta upp styggelsen när man borde veta risker och underhållskostnader med skräpet. Det finns vettiga alternativ och föredömen.

Kanske en studieresa till t.ex. Spanien för att titta på räcken på nybyggda vägar. Där har Trafikverket lite att lära.

PS: Glad påsk Maria! DS

Last edited:
J

Janner

Guest
Det var ju ett intressant svar. Det blir till att köra ut och mäta i ändarna på de 12-15 räcken som satts upp.

Jag ska ta kontakt med dem och se vad svaret blir. Återkommer med svar. Det kanske får bli lite mer fotografering också.

Glad påsk!