Nya vägräcken.

Olle Å

New member
Jag kom körandes mellan Örebro och Karlskoga på E18 vid Våtsjön. Håller på att bli en 2+1 väg. Där hade en lastbil kört in i det nya räcket vid en korsning. Mitträcket består på det här vägavsnittet av en plåtbalk på stolpar i stället för wire.
Balken trängde i hytten och slängdes så att den låg på bägge vägbanorna. Bilföraren klarade sig med småskador. Blev strax kilometerlånga köer på bägge körbanor.
Wireräcken kontra plåtbalk???? Tycker att balken ser snällare ut utan dessa uppstående piggar, men............

Mirre

New member
Reflekterade faktiskt över dessa plåtbalkar/plåtrör igår, när jag körde mellan Arboga och Eskilstuna, och tänkte att "AJ, vad ont det skulle göra att slaskas in i dem om olyckan skulle vara framme!" De känns ruskigt kompakta och oförlåtande för en relativt oskyddad hojförare. (sedvanliga skydd känns i det här sammanhanget rätt futtiga...)
Som jämförelse hade man på dikessidan vajerräcken, som jag då tyckte såg snällare ut. Om inte annat så kändes det luftigare, som att det fanns en liten möjlighet att man skulle kunna glida under/mellan dem om man fick en lowside i alla fall.

Ove 60+

Active member
Tyvärr är det väl så att båda räckestyperna är helt värdelösa och bara ställer till om det är ett tungt fordon som trycker till dom. Skramlar väl en del och väcker förare som slumrat till men förmår inte hålla emot.

Tycker själv att det bästa vore den typ av barriär som man kan se att vissa entreprenadföretag använder, slät sida och ett "brätte" i botten som gör att ett fordon som kommer emot håller den på plats med sin egen tyngd. Sen en vajer för att hålla en länga på plats plus att man utnyttjar stolphålen för att fixera tycker jag kunde vara en bra lösning om man nu får för sig att man ska byta ut.

Alltså: En ganska låg och ända till asfalten jämn barriär att glida utefter om olyckan är framme. Inbillar mig att den rätt utformad även skulle kunna hålla emot för en lastbil som trycker på och ändå ligga kvar på plats.

Något för konstruktörerna att fundera över. :rolleyes: