Nya remiss att besvara

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har fått cykelutredningen på remiss. Även om detta inte verkar ha någon betydelse för oss som kör motorcykel så finns det mycket som föreslås i den som skulle kunna vara till glädje för motorcyklister också.
Har du synpunkter på detta, hör av dig till mig senast 28 februari 2013.
Länk till cykelutredningen_:
http://regeringen.se/sb/d/15702/a/202566
 

Hojkul!

New member
Som året runt-cyklist är jag väldigt intresserad av lagar, regler och annat som påverkar cyklister och trafiksäkerheten för dessa. Men, efter att ha läst Summeringen i remissen och "bläddrat" framåt i den konstaterar jag krasst att jag inte har ork att läsa allting som står i den! Trist faktiskt.
Jag har själv författat en kort skrivelse (ca. 10 sidor) med tankar och idéer kring cykling, vilken jag skickat till Stockholm Stad och deras trafikplanering. Enkel att läsa kan jag tillägga :)
 

Bob Sweden

New member
Men, efter att ha läst Summeringen i remissen och "bläddrat" framåt i den konstaterar jag krasst att jag inte har ork att läsa allting som står i den!

Instämmer.
Fantastiskt ordbajseriarbete bitvis...
Att kunna skriva 567 sidor om cykling med så ofantligt många referenser, hänvisningar och allmän ordrikedom är häpnadsväckande.
Men jag är faschinerad av ordrikedom och byråkrati och har dessutom en stund över, so here we go... :D

Jag är inte högutbildad eller specialist men har trots (tack vare?) det mycket åsikter. Dessutom drar jag ofta förhastade slutsatser och missuppfattar saker och ting så ta det här för vad det är...


Snabb skumning:
s. 22:

View attachment 5381

Jag tolkar det som "zebralag för cyklister vid särkskild cykelöverfart".
Zebralagen funkar ju sådär bra, enda följden är att en massa övergångsställen försvunnit och att fotgängare skiter i att se sig för med ökade olyckstal som följd.
Att inrätta ett särskilt "cykelöverfarts-övergångsställe" känns långsökt och kommer troligen leda till förvirring bland både cyklister och andra trafikanter. Sannolikt även ökade olyckstal.
Cyklistens försvarstal: "-Men jag trodde det var en cykelöverfart där jag hade företräde".
Bilistens (motorcyklistens) försvarstal: Jag trodde det var ett övergångsställe (eller annan "icke cykelöverfart") där cyklist inte har företräde.


s. 23:
View attachment 5382

Cykelgata behövs inte, finns redan "samarbetsområden" i form av "gångfartsområden" .
Känns bara klåfingrigt att reglera mera. Ännu mera skit att hålla ordning på. Renodla, förenkla.
Förresten, räcker det inte att sätta en gräns på typ 30 km/tim så måste alla samarbeta ändå, eller?
Varför ska "någon" ha "rätt" i alla lägen?
SAMARBETE kanske bör införas som ämne i skolan...


s. 24:

View attachment 5383

Jomenvisst, självklart, undantag, specialregler osv.
FÖRVIRRINGEN STIGER!
Det tro tusan att cyklister far runt som yra höns både högt och lågt...
"-Men den där gatan därborta får man ju ....*lämpligt undantag*"
Nej, jag är inte "anti-cyklist" men att krångla till reglerna med en massa undantag för den ENDA TRAFIKANTGRUPP som färdas på hjul UTAN körkort eller förarbevis känns INTE som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd!
Ska du köra moped i 30 knyck: Trafikutbildning.
Ska du cykla: Varsågod, gör det.
Specialregler för gruppen cyklister leder troligen bara till förvirring så länge vi inte har "cyklist-körkort"...


s. 46:

View attachment 5384

Etablera goda vanor tidigt.
"-Nej nu lille vän fyller du 9 år så nu får du bara cykla på cykelbanan..."
Troligt att lille Putte, nyss 9 bryr sig om det.
Vare sig nu eller i framtiden.
"-Så har jag ju alltid gjort"...


s. 47:

View attachment 5385
Väjningsplikt gäller är en sak, det kan jag förstå.
En paragraf som så tydligt reglerar när man HAR väjningsplikt (faktum är att det är paragrafens ENDA innehåll) den paragrafen ska INTE innehålla en skrivelse om när man INTE har väjningsplikt. Förvirring. Igen...


s. 48-19.
Hela konceptet med "cykelgata" känns jäkligt märkligt, men jag är nog bara gammalmodig och bakåtsträvande. :p
Gågata: endast gående.
Gångfartsområde: all trafik tillåten men hastigheten ska anpassas till de gående (~7-10 km/tim)

Och nu då förslaget:
Cykelgata: all trafik tillåten men hastigheten ska anpassas till de cyklande (15-30 km/tim?)
Rätt terminologi vore "Cykelfartsområde". Inte "Cykelgata".
Logiskt och konsekvent.
Se även s. 493-494 för kompletterande resonemang.
För lite mer om den tyska varianten av "cykelgata" finns info här.

Viktigt:
På "cykelgata" i tyskland får andra fordon ENDAST framföras om detta anges med TILLÄGGSTAVLA!
Egentligen är det alltså en "cykelbana" som får användas av annan trafik!
Varför då införa en ny "vägtyp", cykelbana med tillägg borde kunna göra samma jobb, eller?



s. 54:
Cykelöverfart.
Fundering:
Övergångsställe = zebrarandigt.
Cykelöverfart = ??
Kombinerat övergångsställe och cykelöverfart??
Som tidigare sagts: Jag är skeptiskt till konceptet att ge vissa trafikantgrupper rätt i vissa sammanhang.
Återigen, jmfr. med Zebralagen.
Med tanke på hur många övergångsställen som tagits bort sedan Zebralagen kom tror jag att användningen av sådana här "cykelöverfarter" kommer bli försvinnande liten, alltså finns inget behov.


s. 63(slutet) - 64:
Delvis citat:
I DK och NL finns väl utbyggd infrastruktur för cyklister och cyklisterna ofta separerade från övriga trafikanter (osv.
Detta påverkar inte bara den upplevda tryggheten utan även den faktiska säkerheten.
I sverige förutsätts dock många gånger att cyklsiter ska dela vägyta med andra trafikanter *klipp*
Detta skapar ibland problem *klipp* samverkan inte alltid fungerar.

Slut citat.
Och vad blir utrednignens förslag: Inför flera trafikregler... :tomte:


s. 64:
Citat:
En annan faktor som påverkar känslan av trygghet är att de trafikregler som finns är lättförståeliga *klipp*slut citat
Inte bara lättförståliga: Konsekventa. För alla som umgås i trafikmiljön.
Och glöm inte att krama varandra i trafiken... :very_drunk:


s. 413 (Nederländska cykelregler):
Efter att ha skummat lagarna för DK, NO och FI slås jag av klåfingrigheten och detaljstyrningen.
Den holländska känns som en bris en sommardag i jämförelse!
Kanske är det beroende på att den inte är översatt i sin helhet, ingen aning, men det är intressant att ett så uppenbart cykelvänligt land, där många cyklar mycket, har en så mycket enklare lagstiftning!

Märk väl att alla de ovan uppräknade länderna (efter vad jag förstått) saknar den nu föreslagna svenska "Cykelgatan" och "Cykelöverfart"!

Inget småtjafs, inga undantag.
Holland, ett föredöme!!


s. 507: Cykelöverfarter.
Citat:
Vidare är cyklister liksom fotgängare en oskyddad trafikantgrupp... *slut citat*
Men se där, snart kommer det ett förslag om särskilda "motorcyklist-överfarter".
Vi är ju också klassade som oskyddad trafikantgrupp, eller (länk)... :wink:


s. 508:
*citat*.... Nederländerna ... högerregeln där synes vara den dominerande regeln för all trafik. *slut citat*
Som det ska vara: Enkelt, lättförståligt, från vaggan till graven, inte en massa specialregler och undantag!


s. 528, sista meningarna på sidan:
Cykelöverfart: Onödig, behövs inte, krångla inte till det!
Ibland företräde, ibland inte fungerar inte i verkligheten, se på Zebra-lagen.
Att däremot uppgradera cyklisten som "fordonsförare" skulle öppna lite intressanta möjligheter.
Huvudled: den som kör in på huvudled lämnar företräde.
Icke huvudled, icke skyltad eller reglerad korsning: Högerregeln.
Men vad vet jag... :tomte:



För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras... :wink:

/B
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Har inte läst remissen men när jag läser Bob Sweden´s inlägg så dyker Zebralagen upp. Gör om Zebra lagen och inkludera även mycket tydligt att det även gäller cyklister.
Gör som i Brasilien ,där är det fotgängaren som har väjningsplikt när han/hon ska korsa ett övergångsställe där det inte finns trafikljus. En fotgängare som inte lämnar företräde åt trafiken vid övergångsställe i Brasilien riskerar böter.

Tror att Brasiliens lösning på detta ger färre tragiska olyckor än den svenska varianten.

Anders.J
 

Tommi

New member
Kan inte hålla med!
Om fotgängare ska lämna företräda kommer det bli helt omöjligt att komma över en gata.
Motorfordon SKA ALLTID lämna företräde om det ska bli någon ordning, annars är vi snart i en situation där gående och cyklister inte är värda ett skit.
Om det ska vara så svårt för fordonsförare att respektera gående och cyklister är det läge att sätta stoppskyltar vid övergångsställena med kameraövervakning.
Ta kamerorna från hastighetsövervakningen så får vi någon verklig nytta ev dem.
Sätt dem även vid trafikljusen för det körs mot rött alldeles för mycket nuförtiden.

De som är mest utsatta i trafiken ska ha mest rättigheter och de som sitter i sina trygga plåtskal ska inte ha annat än skyldigheter!

/ Tommi
 

Chopperbyggarn

New member
Kan inte hålla med!
Om fotgängare ska lämna företräda kommer det bli helt omöjligt att komma över en gata.
Motorfordon SKA ALLTID lämna företräde om det ska bli någon ordning, annars är vi snart i en situation där gående och cyklister inte är värda ett skit.
Om det ska vara så svårt för fordonsförare att respektera gående och cyklister är det läge att sätta stoppskyltar vid övergångsställena med kameraövervakning.
Ta kamerorna från hastighetsövervakningen så får vi någon verklig nytta ev dem.
Sätt dem även vid trafikljusen för det körs mot rött alldeles för mycket nuförtiden.

De som är mest utsatta i trafiken ska ha mest rättigheter och de som sitter i sina trygga plåtskal ska inte ha annat än skyldigheter!

/ Tommi

Trafikljus, gångbroar, gångtunlar där det är svårt att komma över.

Anders.J
 

Marie

Banned
Jag tycker att det här verkar vara rena snurren.

Redan idag kommer cyklister farande i hög fart ur mörkret utan ljus tvärs över trafikerade vägar, ungefär som kamikazepiloter.
Skall man dessutom ge dem fri lejd så lär inte olyckorna minska, utan tvärtom.
Det kommer inte att finnas en chans att som motorfordonsförare undvika många av dessa olyckor. Zebralagen är ju en sak - fotgängare är ändå inte SÅ snabba, men att i en rörig trafikmiljö upptäcka en cyklist som kommer i kanske 35-40 km/h, flera tiotal meter bort bakom parkerade bilar, och som någon sekund senare korsar din körbana en meter framför kylaren... Ja det är rena mardrömen redan idag, men om detta förslag går igenom så blir du dessutom straffrättsligt ansvarig för olyckan i en helt annan omfattning.

Wahnsinn!
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:confused: Med tanke på hur cyklister fungerar i allmänhet så tycker jag att dom alltid ska ha väjningsplikt. Finns det en korsning i stan där dom har företräde så tycker dom sig ha företräde överallt och kommer med full fart rakt ut i gatan. Bättre att samma regel gäller överallt.
 

Bansaie

New member
... Zebralagen är ju en sak - fotgängare är ändå inte SÅ snabba, men att i en rörig trafikmiljö upptäcka en cyklist som kommer i kanske 35-40 km/h, flera tiotal meter bort bakom parkerade bilar, och som någon sekund senare korsar din körbana en meter framför kylaren... Ja det är rena mardrömen redan idag, men om detta förslag går igenom så blir du dessutom straffrättsligt ansvarig för olyckan i en helt annan omfattning ...
Nåja, Zebralagen till trots (Kap 2 61§ som fr.o.m. september i år även innefattar cykelöverfart för den som vill kolla) så står det ändå i Trafikförordningen enligt Kap 7 3§ samt 4§ att:
Kör- eller cykelbanan skall korsas utan onödigt dröjsmål.
samt att:
Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Vilket tyvärr inte informeras om i samband med Zebralagen så många tycker det är helt OK att utan nån som helst förvarning bara kliva rätt ut på övergångsstället utan att lyfta näsan från mobilsurfen för att se om något fordon närmar sig och blir de inte påkörda så blir de sura av att de blir skrämda av tvärniten och släpar gärna fötterna efter sig lite extra i nån slags protest.

För cykelöverfart gäller liknande (fr.o.m. september i år) enligt Kap 6 6§ att:
Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelöverfart ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.

Det lär väl inte heller kommuniceras så vi kommer att få se flera fall av cyklister som satsar rätt ut bara för att de anser att de har "förkörsrätt"

Det finns inga rättigheter i trafiken, BARA SKYLDIGHETER!
 
Last edited:

Hoke

New member
"Zebra"-kampanjen/lagen medförde att fler trafikolyckor härledandes till gångtrafikanter skedde.
Vad förväntar de sig vinna på denna lag?
 

Hampe

Skriver massor!
"Zebra"-kampanjen/lagen medförde att fler trafikolyckor härledandes till gångtrafikanter skedde.
Vad förväntar de sig vinna på denna lag?

Rättvisa och jämlikhet!
Varför skall cyklister inte råka mer illa ut genom en dåligt genomtänkt lag när fotgängare tvingas göra det?




H
 
Top