Men, efter att ha läst Summeringen i remissen och "bläddrat" framåt i den konstaterar jag krasst att jag inte har ork att läsa allting som står i den!
Instämmer.
Fantastiskt ordbajseriarbete bitvis...
Att kunna skriva 567 sidor om cykling med så ofantligt många referenser, hänvisningar och allmän ordrikedom är häpnadsväckande.
Men jag är faschinerad av ordrikedom och byråkrati och har dessutom en stund över, so here we go...
Jag är inte högutbildad eller specialist men har trots (tack vare?) det mycket åsikter. Dessutom drar jag ofta förhastade slutsatser och missuppfattar saker och ting så ta det här för vad det är...
Snabb skumning:
s. 22:
View attachment 5381
Jag tolkar det som "zebralag för cyklister vid särkskild cykelöverfart".
Zebralagen funkar ju sådär bra, enda följden är att en massa övergångsställen försvunnit och att fotgängare skiter i att se sig för med ökade olyckstal som följd.
Att inrätta ett särskilt "cykelöverfarts-övergångsställe" känns långsökt och kommer troligen leda till förvirring bland både cyklister och andra trafikanter. Sannolikt även ökade olyckstal.
Cyklistens försvarstal: "-Men jag trodde det var en cykelöverfart där jag hade företräde".
Bilistens (motorcyklistens) försvarstal: Jag trodde det var ett övergångsställe (eller annan "icke cykelöverfart") där cyklist inte har företräde.
s. 23:
View attachment 5382
Cykelgata behövs inte, finns redan "samarbetsområden" i form av "
gångfartsområden" .
Känns bara klåfingrigt att reglera mera. Ännu mera skit att hålla ordning på. Renodla, förenkla.
Förresten, räcker det inte att sätta en gräns på typ 30 km/tim så måste alla samarbeta ändå, eller?
Varför ska "någon" ha "rätt" i alla lägen?
SAMARBETE kanske bör införas som ämne i skolan...
s. 24:
View attachment 5383
Jomenvisst, självklart, undantag, specialregler osv.
FÖRVIRRINGEN STIGER!
Det tro tusan att cyklister far runt som yra höns både högt och lågt...
"-Men den där gatan därborta får man ju ....*lämpligt undantag*"
Nej, jag är inte "anti-cyklist" men att krångla till reglerna med en massa undantag för den ENDA TRAFIKANTGRUPP som färdas på hjul UTAN körkort eller förarbevis känns INTE som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd!
Ska du köra moped i 30 knyck: Trafikutbildning.
Ska du cykla: Varsågod, gör det.
Specialregler för gruppen cyklister leder troligen bara till förvirring så länge vi inte har "cyklist-körkort"...
s. 46:
View attachment 5384
Etablera goda vanor tidigt.
"-Nej nu lille vän fyller du 9 år så nu får du bara cykla på cykelbanan..."
Troligt att lille Putte, nyss 9 bryr sig om det.
Vare sig nu eller i framtiden.
"-Så har jag ju alltid gjort"...
s. 47:
View attachment 5385
Väjningsplikt
gäller är en sak, det kan jag förstå.
En paragraf som så tydligt reglerar när man HAR väjningsplikt
(faktum är att det är paragrafens ENDA innehåll) den paragrafen ska INTE innehålla en skrivelse om när man INTE har väjningsplikt. Förvirring. Igen...
s. 48-19.
Hela konceptet med "cykelgata" känns jäkligt märkligt, men jag är nog bara gammalmodig och bakåtsträvande.
Gågata: endast gående.
Gångfartsområde: all trafik tillåten men hastigheten ska anpassas till de gående (~7-10 km/tim)
Och nu då förslaget:
Cykelgata: all trafik tillåten men hastigheten ska anpassas till de cyklande (15-30 km/tim?)
Rätt terminologi vore "Cykelfartsområde". Inte "Cykelgata".
Logiskt och konsekvent.
Se även s. 493-494 för kompletterande resonemang.
För lite mer om den tyska varianten av "cykelgata" finns info
här.
Viktigt:
På "cykelgata" i tyskland får andra fordon ENDAST framföras om detta anges med TILLÄGGSTAVLA!
Egentligen är det alltså en "cykelbana" som får användas av annan trafik!
Varför då införa en ny "vägtyp", cykelbana med tillägg borde kunna göra samma jobb, eller?
s. 54:
Cykelöverfart.
Fundering:
Övergångsställe = zebrarandigt.
Cykelöverfart = ??
Kombinerat övergångsställe och cykelöverfart??
Som tidigare sagts: Jag är skeptiskt till konceptet att ge vissa trafikantgrupper rätt i vissa sammanhang.
Återigen, jmfr. med Zebralagen.
Med tanke på hur många övergångsställen som tagits bort sedan Zebralagen kom tror jag att användningen av sådana här "cykelöverfarter" kommer bli försvinnande liten, alltså finns inget behov.
s. 63(slutet) - 64:
Delvis citat:
I DK och NL finns väl utbyggd infrastruktur för cyklister och cyklisterna ofta separerade från övriga trafikanter (osv.
Detta påverkar inte bara den upplevda tryggheten utan även den faktiska säkerheten.
I sverige förutsätts dock många gånger att cyklsiter ska dela vägyta med andra trafikanter *klipp*
Detta skapar ibland problem *klipp* samverkan inte alltid fungerar.
Slut citat.
Och vad blir utrednignens förslag: Inför flera trafikregler... :tomte:
s. 64:
Citat:
En annan faktor som påverkar känslan av trygghet är att de trafikregler som finns är lättförståeliga *klipp*slut citat
Inte bara lättförståliga: Konsekventa. För alla som umgås i trafikmiljön.
Och glöm inte att krama varandra i trafiken... :very_drunk:
s. 413 (Nederländska cykelregler):
Efter att ha skummat lagarna för DK, NO och FI slås jag av klåfingrigheten och detaljstyrningen.
Den holländska känns som en bris en sommardag i jämförelse!
Kanske är det beroende på att den inte är översatt i sin helhet, ingen aning, men det är intressant att ett så uppenbart cykelvänligt land, där många cyklar mycket, har en så mycket enklare lagstiftning!
Märk väl att alla de ovan uppräknade länderna (efter vad jag förstått) saknar den nu föreslagna svenska "Cykelgatan" och "Cykelöverfart"!
Inget småtjafs, inga undantag.
Holland, ett föredöme!!
s. 507: Cykelöverfarter.
Citat:
Vidare är cyklister liksom fotgängare en oskyddad trafikantgrupp... *slut citat*
Men se där, snart kommer det ett förslag om särskilda "motorcyklist-överfarter".
Vi är ju också klassade som oskyddad trafikantgrupp, eller (
länk)... :wink:
s. 508:
*citat*.... Nederländerna ... högerregeln där synes vara den dominerande regeln för all trafik. *slut citat*
Som det ska vara: Enkelt, lättförståligt, från vaggan till graven, inte en massa specialregler och undantag!
s. 528, sista meningarna på sidan:
Cykelöverfart: Onödig, behövs inte, krångla inte till det!
Ibland företräde, ibland inte fungerar inte i verkligheten, se på Zebra-lagen.
Att däremot uppgradera cyklisten som "fordonsförare" skulle öppna lite intressanta möjligheter.
Huvudled: den som kör in på huvudled lämnar företräde.
Icke huvudled, icke skyltad eller reglerad korsning: Högerregeln.
Men vad vet jag... :tomte:
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras... :wink:
/B