Nya regler för provfordon!

DearHunter

New member
Bra jobbat, tack!
Allt som inte behövs och krånglar till ska bort, bort, bort....
Utvecklingen går framåt och en del regler är förlegade eller inte tillräckliga. Måste ses över.

(Nu tar vi tag i vårat kalla och regniga väder som nästa punkt, tycker jag) .... :D ;)
 

balvin

New member
Ja, det ska väl vara tanken med denna förändring.
Själv köpte jag en på 654cc i helgen så det blir perfekt åt sambon att köra upp på, dessvärre är den lite hög åt henne men det vänjer hon sig nog vid.

Det står åxå att MC:n ska ha minst 40kW, vilket medför att det inte räcker med 600cc.

Bosse
 

anders_69

New member
Finns rätt många 600cc med mer än 54hk (40kW), min förra fazer hade ex. 95hk och är en utmärkt övningshoj.
 

Peter1980

New member
Helt otroligt bra!

Hoppas oxå att det framöver blir från 595cc som gäller.

Detta kanske t om kan få folk att bli mer positiva till att börja och köra första säsongen/rna på t ex en 600cc istället för att skaffa en 1000cc sporthoj som första hoj.
 

Herr Fuggle

New member
Helt otroligt bra!

Hoppas oxå att det framöver blir från 595cc som gäller.

Detta kanske t om kan få folk att bli mer positiva till att börja och köra första säsongen/rna på t ex en 600cc istället för att skaffa en 1000cc sporthoj som första hoj.

Man kan gå in på Transportsyrelsens hemsida och kopiera nedanstående också om man vill!

StartsidaNyheterÄndrade krav för motorcykel... Ändrade krav för motorcykel vid körprov
Publicerad 2011-02-17
Den 1 april 2011 ändrar Transportstyrelsen kraven för de motorcyklar som får användas vid körprov för tung MC, behörighet A. Då gäller minst 595 kubik och minst 40 kW.

De nya reglerna införs på grund av att det idag finns vissa problem för nybörjare att hitta lämpliga motorcyklar som uppfyller nuvarande krav (minst 700 kubik och minst 35 kW). Branschorganisationerna har framfört önskemål om den här förändringen vid ett flertal tillfällen.

De nya reglerna gäller parallellt med de gamla till och med den 18 januari 2013. Då införs det tredje körkortsdirektivet och vilka krav som kommer att gälla därefter är ännu inte beslutat.

Mer information kommer här på Körkortsportalen vid månadsskiftet februari/mars.
 

GS1000E

New member
Alla som är positiva.

Gränsen för A begränsad är inte sänkt, eftersom direktivet som träder i kraft januari 2013 ställer krav på minst 400 kubik och en motoreffekt av minst 25 kW. Körkortsklassen A begränsad försvinner och ersätts av den nya A2. Då kommer tillåten effektgräns att höjas från dagens 25 kW till 35 kW. Det är en förändring som alla organisationer inom FEMA varit positiv till.

Kul ifall någon kan förklara vad som skulle vara positivt med att tvingas till ett köp av större MC än vad man behöver. Varför tyckte man att just 375 cc var en bra gräns? Eller har man även höjt gränsen för lätt MC till max 374 cc?:confused:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kul ifall någon kan förklara vad som skulle vara positivt med att tvingas till ett köp av större MC än vad man behöver. Varför tyckte man att just 375 cc var en bra gräns? Eller har man även höjt gränsen för lätt MC till max 374 cc?:confused:

Jag trodde du menade A begränsad och inte A1-behörigheten. Kraven för A1 var enligt förslaget: minst 120 kubik och högst 125 kubik och en motoreffekt av högst 11 kW,
För A begränsad: minst 375 kubik, motoreffekt högst 25 kW och vikt/effektförhållande högst 0,16 kW.
För A2:minst 400 kubik, minst 25 kW och max 35 kW, samt vikt/effektförhållande 0,16.
För A: blir resultatet minst 595 kubik och minst 40 kW from 1 april, parallellt med de tidigare reglerna tom januari 2013.

Jag svarar gärna på frågor och enklast är om du ringer 0243-66979. Jag kan försöka svara utifrån det jag vet och utifrån körkortsdirektivet eftersom jag ännu inte sett Transportstyrelsens slutliga regler i skrift.De ska publiceras 28 februari på www.korkortsportalen.se
Du kan också ringa Transportstyrelsen som är den myndighet som föreskriver om körkortsregler, tel 0771-81 81 81.
SMC:s svar på remissen finns här:
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/remissvar/Remissvar körkort jan 2011.pdf
 

GS1000E

New member
Mera krångel.

Jag trodde du menade A begränsad och inte A1-behörigheten. Kraven för A1 var enligt förslaget: minst 120 kubik och högst 125 kubik och en motoreffekt av högst 11 kW,
För A begränsad: minst 375 kubik, motoreffekt högst 25 kW och vikt/effektförhållande högst 0,16 kW.
För A2:minst 400 kubik, minst 25 kW och max 35 kW, samt vikt/effektförhållande 0,16.
För A: blir resultatet minst 595 kubik och minst 40 kW from 1 april, parallellt med de tidigare reglerna tom januari 2013.

Jag svarar gärna på frågor och enklast är om du ringer 0243-66979. Jag kan försöka svara utifrån det jag vet och utifrån körkortsdirektivet eftersom jag ännu inte sett Transportstyrelsens slutliga regler i skrift.De ska publiceras 28 februari på www.korkortsportalen.se
Du kan också ringa Transportstyrelsen som är den myndighet som föreskriver om körkortsregler, tel 0771-81 81 81.
SMC:s svar på remissen finns här:
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/remissvar/Remissvar körkort jan 2011.pdf

Jag får en obehaglig känsla av att regelverket är byråkraternas egen lilla lekstuga. Man blandar en töntig röra av slagvolym och effekt med förhoppning om att ingen ska lyckas hitta rätt hoj på marknaden. Vore det inte bättre att se till att vi får en förbättrad förarutbildning istället för att hitta på en massa klasser? Numera liknar det mesta en blandning av RR-licens och flygcertifikat.:eek:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag håller med om att det är krångliga regler och svaret till varför det ser ut så här är: EU-kommissionen kom med ett dåligt förslag som blev ännu sämre på resan genom tilläggsförslag av EU-parlamentet och Ministerrådet. sedan tillkommer nationella regler då direktivet ska implementeras i Sverige.
Provkrav för B: en bil som kan köra minst 100 km/h med nationella tillägg om dubbelkommando och nackstöd.
 

GS1000E

New member
Provfordon

Jag håller med om att det är krångliga regler och svaret till varför det ser ut så här är: EU-kommissionen kom med ett dåligt förslag som blev ännu sämre på resan genom tilläggsförslag av EU-parlamentet och Ministerrådet. sedan tillkommer nationella regler då direktivet ska implementeras i Sverige.
Provkrav för B: en bil som kan köra minst 100 km/h med nationella tillägg om dubbelkommando och nackstöd.

Om nu både diktaturen i Bryssel och våra egna makthavare önskar krångla till det till den milda grad att det knappast går att finna en hoj, som motsvarar deras obegripliga krav på provfordon, vore det väl på sin plats att Trafikverket även tillhandahåller dessa speciella provfordon. Myndigheten har ju redan bilar som används när man avlägger privat prov för bil. Jag tycker att SMC ska framföra detta krav till Trafikverket och samtidigt tala om för verket att man därefter kan ändra kraven som det behagar. Fördelen blir att Trafikverket även tvingas köpa in hojar, som är anpassade till deras cirkusbana. För närvarande blir man tvingad till att anlita en körskola, eftersom skolorna givetvis kommer att tillhandahålla hojar som uppfyller de nya kraven. Dessutom är det ett spel för galleriet, eftersom de flesta sätter sig på en helt annan hoj samma dag som provet är avklarat.:)
 

CB_Tobbe

New member
Om nu både diktaturen i Bryssel och våra egna makthavare önskar krångla till det till den milda grad att det knappast går att finna en hoj, som motsvarar deras obegripliga krav på provfordon, vore det väl på sin plats att Trafikverket även tillhandahåller dessa speciella provfordon. Myndigheten har ju redan bilar som används när man avlägger privat prov för bil. Jag tycker att SMC ska framföra detta krav till Trafikverket och samtidigt tala om för verket att man därefter kan ändra kraven som det behagar. Fördelen blir att Trafikverket även tvingas köpa in hojar, som är anpassade till deras cirkusbana. För närvarande blir man tvingad till att anlita en körskola, eftersom skolorna givetvis kommer att tillhandahålla hojar som uppfyller de nya kraven. Dessutom är det ett spel för galleriet, eftersom de flesta sätter sig på en helt annan hoj samma dag som provet är avklarat.:)

hjag tycker att dom nya kraven är enklare än dom gamla att uppfylla. En hoj på 600 cc och minst 40 kw är betydligt enklare att hitta än en 700 cc hoj. Dom flesta 600 cc hojar har mer än 55 hk.

För en bilskola blir det väldigt enkelt och "billigt" att köpa två ER 6 hojar. Den ena strypt till 25 kw och den andra ostrypt.
 

GS1000E

New member
Enklare?

hjag tycker att dom nya kraven är enklare än dom gamla att uppfylla. En hoj på 600 cc och minst 40 kw är betydligt enklare att hitta än en 700 cc hoj. Dom flesta 600 cc hojar har mer än 55 hk.

För en bilskola blir det väldigt enkelt och "billigt" att köpa två ER 6 hojar. Den ena strypt till 25 kw och den andra ostrypt.

Trevligt att det finns någon, som kan se positivt på galenskaperna. Vet du även var man hittar en hoj på 375 cc?:D
 

CB_Tobbe

New member
Trevligt att det finns någon, som kan se positivt på galenskaperna. Vet du även var man hittar en hoj på 375 cc?:D

Det finns väl inget galet i att sänka kravet till 595 cc från en "konstig" 700 cc gräns. Hojar på 600 - 650 cc är en standardklass. Där finns många fina nybörjarhojar t.ex Kawasaki ER 6 eller Suzuki Gladius, dessa hojar funkar lika fint som mellanklasshojar såväl som fulleffekt. Det finns ingen mening i att köra 400 cc hoj på uppkörningen för mellanklasskort.

Genom att trafikskolan kan köpa två likadana hojar bortsett från effekten, så kan dessa utnyttjas mycket mer effektivt i utbildningen även för obegränsat körkort.
 
Top