Nya regler för provfordon vid körprov

smcrobot

New member
De nya reglerna infördes redan för fem år sedan men har gällt parallellt med de tidigare kravet på att motorcykeln ska ha minst 40 kW och 595 kubik. De nya kraven infördes för att det skulle bli en större skillnad på fordonen mellan A2 och A. SMC och övriga organisationer i Fema försökte på kommissionen och EU-parlamentet att ändra beslutet utan framgång.  Det finns många människor i landet som...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-regler-for-provfordon--vid-korprov/
 

Alexander76

Member
Det var därför jag inte köpte mig en 690 Duke för att köra upp på, av rädsla att inte hinna ta kortet innan de nya reglerna infördes.

Men en fråga bara: om nu inte motorcyklar under 595cc, 50KW och 175Kg funkar att ta A-kortet med, då borde väl inte ett A-kort krävas för att köra dem. Eller? Så det borde vara lagligt att köra tex en KTM 690 Duke med enbart behörigheten A2.

Jag fattar givetvis att så inte är fallet, men det blir lite konstigt :)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Av någon anledning har EU och EUs medlemsländer sett det som nödvändigt att införa separata krav på provfordon som inte har något att göra med vilka fordon man får köra med i respektive körkortsklass.
 

Staffan2

New member
Jag tog körkort i höstas. Jag sökte efter en begagnad MC med tanke på dessa nya regler, då jag planerade att köra upp till våren. Dock blev det så att jag köpte en MC som var lite för liten enligt de nya reglerna. 650 cc men bara 49 kW. Den skulle alltså haft 1 kW för lite för att köra upp med till våren. Bestämde mig därför att göra klart allt under hösten.

Nu blev det dock så att jag inte hittade någon att köra privat med, så jag övade hemma nästan varje dag, körde 6 lektioner på körskola och gjorde även uppkörningen med körskolans MC. Jag hade egentligen klarat mig med färre lektioner, men tyckte det ändå var bra att nöta på lite extra för att slippa göra om uppkörningen.

Det roliga var att jag övat hög och lågfartsbanorna med min egen MC som är lite längre, högre och inte lika smidig som trafikskolans MT-07:a. Körde ett antal timmar med min egen och tog sedan en lektion på banorna med körskolans MC innan uppkörning. Det lustiga var att efter att ha klarat högfartsbanan i 50 med min egen så kändes det som jag kunde ha kört den i 70 med MT-07:an utan att välta några koner. Nu testade jag inte i 70, men det kändes verkligen superenkelt. Som att köra en moped, utan att ens vara i närheten av att ta i en kon.

Jag hade nog klarat uppkörningen med min egen också, men marginalerna hade varit mindre.

Då jag inte hade någon att övningsköra dit med hade det varit bängligt att transportera den själv. Det var därför jag valde att köra upp med körskolan. Annars hade jag fått lasta MCn på släp, köra till manöverprovet, lasta av, göra manöverprov, lasta på, köra till trafikverket, lasta av, köra upp, lasta på, köra hem, lasta av och till sist kan man åka på en tur. :)

Det kostade visserligen att hyra MC men jag kände att det var värt det.

Det tog lite drygt en månad från att jag bestämt mig för att skaffa MC-kort tills jag hade klarat uppkörningen. Det underlättade nog en del av att jag kört bil i 20+ år och att jag kört moped i ungdomen.
 
Top