Nya munstycke

flex

New member
Hej , någon som vet vilka munstycke jag skall ha om jag sätter på drag pipes på min yamaha dragstar 1100
Mvh Flex
 

jan-olovj

Active member
Vilka munstycken det ska va vet jag inte men såvit jag vet skall förgasarna borras och sedan pressa i nya munstycken. Att återställa går inte, värt att tänka på inan du bestämmer dig.
 

jan-olovj

Active member
När jag bytte till SilverTeil på min Dragstar så justerade verkstan in förgasarna, då den gick kanon men var väldigt känslig om luftfiltret blev smutsigt, det märktes väldigt väl. Jag skulle igentigen bytt till ett öppnare filter men det blev inte av, och nu är hojen utbytt så den nya ägaren gör vad han vill.
 

flex

New member
Vilka munstycken det ska va vet jag inte men såvit jag vet skall förgasarna borras och sedan pressa i nya munstycken. Att återställa går inte, värt att tänka på inan du bestämmer dig.

Har kollat ,munstyckena är gängade o finns att köpa i olika storl, vid byte till dragpipes räcker det med att öka bränsleluftskruven 3/4 till ett helt varv.
 

Jåke

New member
Har kollat ,munstyckena är gängade o finns att köpa i olika storl, vid byte till dragpipes räcker det med att öka bränsleluftskruven 3/4 till ett helt varv.
Nja, i så fall skulle du köra mest på tomgången med stängd trottel? Den skruven justerar i stort bara lågvarvsegenskaperna. Monterar man öppnare grejer ökar ju flödet generellt och bestyckningen bör ju då justeras enligt det. På en förgasarmotor som diskuteras betyder det ofta en lyft nål och eventuellt större munstycke.

Det sistnämnda påverkar dock mest vid fullgas (nej, inte full fart utan helt lyft trottel vilket man med CV-förgasare kan ha så fort motorn suger tillräckligt mycket luft). Nålens höjd och utformning tillsammans med huvudmunstyckets storlek påverkar allt däremellan vilket ju är där man oftast befinner sig i sin körning.

Alltså det område där hojen eventuellt kommer att gå magert om man inte justerar...
 
Last edited:

Dr.Bike

New member
Nja, i så fall skulle du köra mest på tomgången med stängd trottel? Den skruven justerar i stort bara lågvarvsegenskaperna. Monterar man öppnare grejer ökar ju flödet generellt och bestyckningen bör ju då justeras enligt det. På en förgasarmotor som diskuteras betyder det ofta en lyft nål och eventuellt större munstycke.

Det sistnämnda påverkar dock mest vid fullgas (nej, inte full fart utan helt lyft trottel vilket man med CV-förgasare kan ha så fort motorn suger tillräckligt mycket luft). Nålens höjd och utformning tillsammans med huvudmunstyckets storlek påverkar allt däremellan vilket ju är där man oftast befinner sig i sin körning.

Alltså det område där hojen eventuellt kommer att gå magert om man inte justerar...

KOrrekt - och rätt, men... ett litet förtydligande:

Blandningsskruven som diskuteras, påverkar faktiskt i hela registret.
Hur då?
Jo den reglerar precis som du säger lågfart - där är den dessutom helt dominerande.
Och det är i registret 0-1/4 gas denna blandskruv regerar.
Dock! är den med och levererar HELA TIDEN.
Den kommer alltså inte upphöra fungera, utan uppnår sitt max, och därvid blir det sen registret ut.
Och därför "färgar den av sig" på hela registret.

MEN (igen) detta räcker inte på långa vägar (precis som du säger) för att kompensera för det ökade behovet av bensin när man mipplar med öppnare luftburk och skorstenar.

På samma sätt kommer nålen in efter 1/4 gas, och "regerar" i sitt område upp till 3/4 gas.
Tillsammans med blandskruven dårå, som ju nu ligger parallellt och pinkar på med sin lilla mängd.

Sist kommer huvudmunstycket in i bilden, som givetvis även det måste/bör bytas för att allt ska bli rätt. Och när nålens konicitet tar slut så är det munstyckets storlek som begränsar.
Det + den lilla mängd som blandskruvens lågfartsystem hela tiden ligger och pytsar in bildar tillsammans den totala mängden bensin som motorn mumsar i sig. :)


Många gör ju felet att de BARA byter huvudmunstycke ELLER vrider på blandskruven.
I bästa fall kanske nån grejar med båda, men glömmer nålen (som ofta inte ens är justerbar från fabrik, men det finns trix för den oxå)

Få personer som monterar "luft och buller" trimmar förgasarens alla tre blandsystem.
 
Last edited:

flex

New member
Fick tipset av en mek på en yamaha verkstad, men jag tar tacksamt mot alla tips
Mvh flex
 
Top