Nya jobbiga rubriker!

Hampe

Skriver massor!
"MC-mordet förbryllar polisen"

Rubriken gäller en rapport från en MC-träff, och ja - jag har varit på en del MC-träffar där mord på motorcyklar förbryllar mig med.
De kan vara dom direkta och fega våldshandlingarna där flera män tillsammans ger sig på en fullt fungerande motorcykel, ofta lite äldre och i pensionsåldern - och dessutom mindre och klenare än dom flesta andra på träffen.
Dom beväpnar sig med tillhyggen, slår och slår och slår besinningslöst långt bortanför gränsen där brottsoffret är förmöget att försvara sig eller ens återupplivning är möjligt.
Detta våldet är oftast etniskt relaterat - man rättfärdigar sitt beteende med att offret påstås komma från ett fjärran land, en annan kultur eller representerar värderingar man själv anser sig stå över. Typ A av dessa MC-mord är oftast anonymiserade - gärningsman och brottsoffer har sällan någon tidigare relation utan man släpar in en okänd individ från gatan där bekantskapen oftast bara är några timmar gammal.

Inte sällan väljer gärningsmännen att visa sitt förakt för objektet genom att under misshandeln urinera på offret, och många av dessa förövare har förberett sig i timmar innan för att lätt kunna låta sitt vatten på ett sätt som ser naturligt och otvunget ut.
Ruelsen över det mindre genomtänkta i att lämna DNA-spår på platsen leder ibland till att offret dränks in i bensin och närmast kremeras som avslutning.

Typ B av MC-morden har tydliga drag av sadism, dominans och gärningsmannens önskan att demonstrera hur han bara med en hand, rent av bara små subtila rörelser med handleden kan styra över liv och död - och samtidigt, som en bieffekt kunna hålla en hel campingplats på helspänn, ibland under timmars tid med bara korta pauser för återhämtning.
Detta är utstuderade gryningsattacker, men dom utförs ytterst sällan i grupp. Detta är solojobb där gärningsman och brottsoffer oftast har en lång och intim relation, och resultatet av dominansleken slutar antingen i grov misshandel eller ett fullgånget mord där offret under slutskedet endast i sällsynta fall lyckas försvara sig genom att kasta saker omkring sig eller desperat försöker att bränna sin plogoande med kokande olja innan döden inträffar.

Gärningsmännen (alltid en man...) brukar några timmar efter ett sådant här dåd klaga över huvudvärk, känsla av obehag och symtom på uttorkning trots att man tidigare under natten varit noggrann med vätskeintaget. En sådan här förövare kan också ofta uppleva en känsla av utsatthet, alienation och bristande förståelse för sin situation hos omgivningen. Inte sällan har de som haft sina bopålar närmast brottsplatsen redan flytt-at och gärningsmannen kan uppleva en känsla att han inte vet hur hans skall komma vidare i livet. Både mentalt och rent praktiskt/logistiskt i realtid.

Keywords: varvtalstopp, varvtalsstopp, tältduksfladder, dB, skadeanmälan

Men, nu handlar det om en annan tragisk händelse:

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2461298/mc-mordet-forbryllar-polisen

Dock tyvärr feluppfattad av media:
Ingen motorcykel har så vitt känt blivit dödad på High Chaparral under helgen, och ingen motorcykel har kallt och beräknande försökt döda sin ägare genom att som en oinriden pinto skena iväg mot närmsta stup och lobba ryttaren över kanten så som hänt några dagar tidigare, lite längre västerut...

Nä, det som hänt är att en bilist blivit dödad. På en camping där det fanns västmänniskor - som i flera fall faktiskt åkt MC dit.
...eller i vart fall haft med sig en MC till campingen. Eller läderkläder...

Finns det någon slags relevans i rubriksättarens orgastiska "MC-mord"?
Det återstår att se!

Men en sak förvånar mig storligen, oavsett vem som knivat vem och varför:

Om man nu tidigare fick Bike Meet nedstängd för att det kriminella västfolket gjorde träffen till sitt egna lilla skyltfönster och rekryteringsträff, hur kan man då som arrangör vara så inihelvete dum att man bjuder in dom igen?
Dom är där, dom blir skottavla för journalister, dom komprometterar arrangemanget och den skit dom organiserat kriminella lyckas ducka för fastnar ofelbart på deras stödtrupper i sverigemodellen som svassar efter och är för dumma för att hålla avstånd.

Lär man sig inget på sin misstag?

Hampe

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Här har vi mer stolligheter att bita i!

Dagens Aftonbladet, pappersupplagan som jag håller i handen har krigsrubriken
SKRÄCK-
HELGEN

Yes, avdelad för största möjliga impact...

I texten står under rubriken "Ringrostiga förare" att
"MC-olyckorna har varit vanligast i år"

Just precis - enligt Aftonbladet har vi under 2011 hittills sett fler MC-olyckor än bilolyckor.
Det är typ ett trendbrott, skull man kunna säga...

Självklart är det så fel att man storknar, men ändå står det så, svart på vitt.

Är det "journalisten" nina.svanberg@aftonbladet.se som önskar och hoppas att det är så, eller saknar hon bara all slags verklighetsförankring?

Maila och fråga henne vetja, och fråga samtidigt hur stort beriktigandet i morgondagens tidning kommer att vara...

Det är samma artikel som här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13134193.ab

men här har tydligen någon med sin realtycheck i läge "på" lyckats städa bort blamagen. Gott så, men papperstidningen är evig.

Sopjournalister!

Hampe

edit!

Dom är banne mig två "journalister" som står som författare till eländet!
En sebastian.chaaban@aftonbladet.se bör få sina fiskar varma han med...

Last edited:

Cawwa

New member
Jag hade redan skrivit till jornalisten innan jag läste ditt inlägg. Fast jag tog upp det där med ringrostiga förare som blir dödade då bilar skenar iväg på fel sida vägen och mejjar ner en kolonn. Dom är faen imig inte kloka - journalisterna alltså. Colin måste väl ändå ha protes ovanför axlarna.

bosseman

New member
maila journalisten och påpeka detta, det har jag gjort.

Håller med tror journalisterna utnyttjar dessa tragiska händelser för att få sälja mer tidningar. Har definitivt inget med dom flesta normala mc folk att
göra. Hoppas dom får fatt i dessa ligister och att dom får sina straff.

swischmc

New member
Finns en liknande tråd på Sporthoj.
Saxat från KGK: ... är väl just pga att så få dör på MC som gör det någorlunda unikt så kvällspressen kan skriva om mc-olyckor, de ska ju tjäna pengar, svenska soldater som dör i afghanistan funkar också men nog inte ex.

50 åring dog av rökning, alkohol etc., skulle nog bli lite tjatigt och inte sälja så bra.
...

Han (?) har en klar poäng, tycker jag. Synd bara att så många läser "kvälls"-tidningarna som om det vore sanningar...

Skye

Kör Mycket!
Undrar hur många olyckor som sker tack vare knappandet på mobiler och GPS och om det också kan kallas ringrostighet och grus i kurvor när man kör på vilt?

När kommer rubriken mobil-döden??

Plåtskador på bilar måste nog ha ökat rejält för att förare inte längre har uppmärksamhet framåt. Bakåt var längesen någon bilist tittade. Här gäller verkligen "Claim min position på vägen" och ligga så långt till vänster som möjligt istället för att hjälpa till och underlätta för flyt på vägarna.

Var hittar jag den gamla Smc bilstreamern "Jag kör hellre motorcykel"?

Den hade jag velat haft på bilen för att visa att jag ser motorcyklar både framåt och bakåt och försöker underlätta deras framfart när jag ändå själv sitter fast i nån kö.

Bob Sweden

New member
Plåtskador på bilar måste nog ha ökat rejält för att förare inte längre har uppmärksamhet framåt. Bakåt var längesen någon bilist tittade.

Hörde ett nyhetsinslag för ett par månader sedan om att försäkringbolagen inte betalar ut ersättning för "skador orsakade vid backning" om bilen är utrustad med "backvarnare / parkeringsradar" eller vad det nu heter.
Om jag minns rätt hade det visat sig att det är vanligare med skador på bilar som har detta finurliga hjälpmedel då föraren helt litar på tekniken och således inte kollar om det är fritt innan backandet.
Ursäkten var vanligtvis "-Det pep ju inte"...

Sedan kan man ju konstatera att det inte är så farligt att åka hoj trots allt...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13141394.ab

Frågan är bara hur många aktiva cyklister det finns i landet och hur stort deras sammanlagda transportarbete är, så vi kan sätta det i relation till vår kära hobby.

/B

Chauffören

New member
Har under flera år terroriserat journalister med frågor när dom skriver så här. Har aldrig fått något svar. Intressant att höra om det ger något gensvar till er som skrivit nu.