Nya däck på min Z500. "Tubeless"?

Gabriel

New member
Hej SMC forum! Första tråden för min del :)

Jag har en Z500 ifrån '81. Inför säsongen bestämde jag mig nyligen att byta däck. Så jag beställde en uppsättning Avon AM26 Roadrider
4.00-18 TL 64V (bak) och 3.25-19 TL 54V (fram) via däck online. Förra helgen tog jag av gamla framdäcket och satte på det nya, lite tjafs men till slut gick det och sitter nu på hojjen och ser fint ut.

Idag har jag kämpat med bakdäcket i kanske två timmar. Aldrig varit med om att två saker kan sitta ihop så hårt som bakhjulet och det gamla däcket.... men till slut fick jag av däcket.

Nu mitt problem: Nån gång när jag bråkat runt med däckjärnen i nästan en timme med minimal framgång fick jag för mig att skära hål i däcket för att få loss det. Tänkte det står Tubeless på däcket och det var ingen slang på framhjulet. Dum ide men frustrationen ledde mig till det :very_drunk:

Så, självklart var det en slang under däcket som nu har hål och är förstörd.

Antar jag måste köpa en ny slang nu även fast det står tubeless på gamla och nya däcket? Eller kan jag som fram sätta på däcket utan slang?

Tacksam för alla som har erfarenheter med en gammal Kawa och bakdäck.

Zopilote

New member
Med gjutna fälgar och däck avsedda för slanglöst, behöver du inte ha någon slang i, OM det inte är några skador på fälg som gör att det inte håller tätt (sprickor eller skador på fälgkant där det tätar mot däcket. Vad du däremot måste skaffa är en ny ventil. Du har väl bytt ventilen på framhjulet också?

Gabriel

New member
Okej, så hade bakhjulet inte en slang ifrån början?

Jag bytte inte hela ventilen men bytte ut själva inner ventilen som har en röd ring på sig. Men byter isf hela ventilen bak eftersom du rekommenderar det? Funkar samma som på en bil? Dvs kan jag plocka upp en ventil hos Mekonomen?

/Gabriel

Zopilote

New member
Ja då, det ska funka med en gummiventil avsedd för bil. Mät hur stort hålet är innan du handlar. Anledningen till att du skall byta ventilen är att en spricka/bristning i torrt gammalt gummi kan ge katastrofala följder med snabbt tryckfall. Troligen har tidigare ägare satt i en slang på grund av skada på gamla däcket eller fälgen.

OH-

Member
Hej!

För länge sedan, 70-talet tror jag, hade faktiskt en del hojar gjutna hjul som inte var avsedda för däck utan slang!

Fälgen skall ha en speciell form som bland annat hjälper till att hålla kvar däckets tätande kant på rätt plats.

Men eftersom din hoj tydligen har ventil för slanglöst (åtminstone fram) så är den säkert OK för slanglöst.

Gabriel

New member
Okej vad bra!

Jag fick ett däckventil gratis ifrån min närmaste bil mek. Men tyvärr är det lite för tjockt för hålet i fälgen. Så då måste ventiler för min mc vara lite mindre än för bilar.

Vet nån ett bra ställa att köpa såna?

Gabriel

Zopilote

New member
Det finns två standardstorlekar på däckventiler: 11,5 och 15,9 mm. Börja med att mäta ditt hål i fälgen vilken du skall ha. Googla sedan på ”däckventil” så hittar du massor av försäljningsställen.
Använd aldrig vinklade ventiler på en MC, de duger bara till mopeder.