Nya asfalten en dödsfälla!

peakupnorth

New member
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110623-livsfarlig-asfalt/index.xml



En ny typ av asfalt som har använts på flera ställen i Sverige kan bli glashal mitt i sommaren, rapporterar Motormännen. Beläggningen kan vara kopplad till flera dödsolyckor. Här är listan på vägarna du ska se upp med i sommar!

Det är en ny typ av billigare asfalt, som har använts på flera ställen runt om i landet, som under vissa väderförutsättningar kan utgöra en livsfara. Detta rapporterar Motormännen i en artikel medlemstidningen Motor.

Under de senaste åren har hal asfalt orsakat ett flertal allvarliga olyckor i Sverige, bland dessa en motorcykelolycka på E4 utanför Vagnhärad i augusti i fjol där en 50-årig man omkom. Enligt uppgifter från Trafikverket hade sträckan nyasfalterats bara månader innan olyckan. Utredare tror att olyckan hade koppling till att det varit varmt en längre period innan, och att värmen hade fått oljan i asfalten att tränga upp på ytan och skapa hala fläckar.

Mätningar från Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) visar också att friktionen på vissa vägsträckor är långt under gränsvärdena, värden på under 0,2 har registerats, trots att gränsen ligger på 0,5. Misstankar finns om att den dåliga frikitionen kan ha ett samband med sänkta krav på asfaltens kvalitet, som i sin tur härrör från krav på anpassning till EU:s konkurrenslagar. Enligt Trafikverket ska inte kravsäkningen på varje enskild komponent i asfalten innebära problem, de farliga situationerna kan uppstå när olika kemiska produkter samverkar. Under varma temperaturförhållanden kan således asfalten börja "koka".

Motormännen presenterar också en lista över 31 farliga vägavsnitt, som tagits fram av Sveriges Motorcyklister (SMC). Listan på de vägar där du bör ta det extra försiktigt i sommar ser du nedan.

Vägavsnitt :
Riksväg 70 Säter
E45 Mora
Länsväg 275 Stockholm-Sollentuna
E18 mot Åkersberga
Länsväg 257/225 Västerhaninge
Länsväg 277 Stockholm-Lidingö
E4 Linköping-Mantorp
E4 Södertälje-Nyköping
E4 Vagnhärad-Nyköping
E4 Norrköping-Linköping
E4 Linköping
E4 påfart Nyköpingsbro
E4 Vagnhärad
E4 Vagnhärad-Sillekrog
E4 Mantorp-Linköping
E4 Vagnhärad
E22 Söderköping-Västervik
Riksväg 56 Tärnsjö-Runhällen
Riksväg 56 Kungsör-Ås
Riksväg 32 Mjölby-Tranås
Länsväg 117 Eldsberga-Genevad
Riksväg 40 Annelundsmotet Borås
Riksväg 40 Landvetter, rondell
E6 Stora Höga
Länsväg 117 Andersberg, Halmstad
Rondeller i Borås och Varberg
E22 Kalmar-Västervik
Huskvarna-Rosenlund
Riksväg 40 Ljungarumsmotet Jönköping
:mad:

Datum: 2011-06-23 Av: Erik
 

TMax500

Member
En ny typ av asfalt som har använts på flera ställen i Sverige kan bli glashal mitt i sommaren, rapporterar Motormännen. Beläggningen kan vara kopplad till flera dödsolyckor. Här är listan på vägarna du ska se upp med i sommar!
.....
Riksväg 40 Landvetter, rondell
....
Jo tack, den rondellen "testade" jag i ösregn sensommaren 2010. Fick ett duktigt släpp på bakhjulet i 30-40 knyck. Man sladdar normalt inte i 30-40 utan något som helst nedlägg. Blev förstås iskall (var rätt nedkyld redan innan:) över det oväntade släppet men lyckades att inte göra något överilat, utan bara låta hojens fart framåt och hjulens gyrokrafter lösa situationen.
DÅ trodde jag att det var vattenplaning, där fanns en pöl modell större, eller att någon hade drällt diesel i rondellen. Men när jag ser listan ovan fattar jag...:mad:

Problemet är ju välkänt i vissa mc-kretsar (läs mer här på sajten) men din sammanfattning och överblick/listning är väldigt nyttig, peakupnorth! *Gilla*
 

mudder

Member
Fläckvis halka är det värsta som finns, så om de inte vill åtgärda problemet är det nog bättre att de oljar in hela vägen på de hala avsnitten. Sen kan de sätta upp skyltar som visar att det är halkbana.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vist är det glädjande att se att SMC:s arbeta, tas upp av bl. a Motormännen, med en artikel på fyra helsidor.
En liten kommentar runt NMCU i Norge och norske Statens Veiväsen, som Dearhunter ref. till. Vi hade så sent som under gårdagen et möte på Trafikverket, vart NMCU också deltog tillsammans med SMC. Personligen är jag mycket glad över att SMC lyckas att få till ett intensivt utbytta av erfarenheter i bra dialog med svenska myndigheter.


Glad midsommar till alla - kör med insidan - kom ihåg att midsommar helgen, är den helg vart det brukar vara flest olyckor..
 

timm

New member
Det här kom fram i lokalblaskan härom dagen. Då lät det som att "nää...det har vi inte hört något om":
http://hallandsposten.se...

Trots att det kommit in anmälningar om halka på vägsträckan i fråga, vilket tas upp idag:
http://hallandsposten.se/...

Min kompis skrotade förresten sin bil i exakt samma korsning för några år sen. Asfalten var då ganska nylagd. Han var tvungen att göra en undanmanöver för en skåpbil som åkte rakt ut. Hans bil snurrade runt och mejade ner en lyktstolpe som drog av halva frontpartiet.

Intressant vad somliga ansvarstagare verkar höra dåligt.
 

Lason

New member
Frågan är ju om inte dålig asfalt lite motverkar nollvisionen...
Man kan inte bara fokusera på vajerräcken och hastighet, även om speciellt hastigheten har betydelse, utan allt måste tas hänsyn till.
 

Cawwa

New member
Jag vill rikta ett tack till SMC centralt som uppmärksammat detta problem på ett så bra sätt. Nu börjar detta problem med hala vägbanor få allmän kännedom. Att de ansvariga försöker dölja att de kännt till problemet är helt under isen, ja rent av äckligt. Jag mår illa när jag läser sådana här rapporter.

Finns det INGEN ansvarig som har civilkurage nog till att säga: "Ett oerhört tragiskt misstag - vi skall göra allt i vår makt att ta reda på orsakerna och omedelbart ordna med ny beläggning på inrappoerterade sträckorn. Detta kommer ALDRIG mer att upprepas"

Suck ... :(
 

sony6

New member
Hejsan

Jag tror att vi har samma " Billiga " asfalt i Kalix i Norrbotten, i Rondellerna här i Kalix efter E4:a ,, fick själv sladd där, körde sakta en stek het dag,visste ej varför, men nu tror jag att jag vet svaret,
så kör försiktigt alla som ska norrut, och extra försiktigt i Kalix rondellerna,
 

lindor

New member
Jag tror att vi har samma " Billiga " asfalt i Kalix i Norrbotten, i Rondellerna här i Kalix efter E4:a ,, fick själv sladd där, körde sakta en stek het dag,visste ej varför, men nu tror jag att jag vet svaret,
så kör försiktigt alla som ska norrut, och extra försiktigt i Kalix rondellerna,

Jag fick släpp i en rondell i Kalix i förmiddags, fattade inte vad som hände. Körde stilla och lugnt ändå släppte det.

Ta´t lugnt om fler ska ut och halka på E4:an genom Kalix.
 

Paerhc

New member
Jag vill rikta ett tack till SMC centralt som uppmärksammat detta problem på ett så bra sätt. Nu börjar detta problem med hala vägbanor få allmän kännedom. Att de ansvariga försöker dölja att de kännt till problemet är helt under isen, ja rent av äckligt. Jag mår illa när jag läser sådana här rapporter.

Finns det INGEN ansvarig som har civilkurage nog till att säga: "Ett oerhört tragiskt misstag - vi skall göra allt i vår makt att ta reda på orsakerna och omedelbart ordna med ny beläggning på inrappoerterade sträckorn. Detta kommer ALDRIG mer att upprepas"

Suck ... :(


Det här verkar verkligen livsfarligt! :eek:

Har SMC tagit upp det här i något nummer av sin tidning? Har de tagit upp det med vägverket eller andra ansvariga?
 

Petra

Super Moderator
Det här verkar verkligen livsfarligt! :eek:

Har SMC tagit upp det här i något nummer av sin tidning? Har de tagit upp det med vägverket eller andra ansvariga?

Oh ja, det har vi gjort! ...till den grad att det här svaret kommer att bli långrandigt, trots att jag bara beskriver en bråkdel av vad vi gjort.

Vi har haft upprepade möten med Trafikverket om detta.

Faktum är att SMC polisanmälde Trafikverket och/eller underentreprenör i fjol, för vållande till annans död efter att en motorcyklist omkom på grund av hal asfalt. Läs mer här. Efter att förundersökning lades ner har vi nu med hjälp av advokat begärt överprövning. Vi har lagt fram nya bevis i form av VTI:s egna friktionsmätningar som visade att vägen var halare än en halkbana. Detta har vi skrivit om flera gånger i MC-Folket.
Se tv-inslag om detta: http://www.tv4play.se/nyheter_och_d...overprovning_efter_dodsolycka&videoid=1498577

Eller läs en av alla artiklar om detta: http://www.str.se/Arkiv/Arkiv---Nyheter/2009/Mitt-i-Trafiken-SMC-begar-overprovning/

Många motorcyklister har efter vår polisanmälan rapporterat in andra hala vägavsnitt in till SMC. Vi har samlat dessa uppgifter och lämnat till Trafikverket: Även detta har fått stor uppmärksamhet, bland annat i Motormännens medlemstidning Motor, vilket första inlägget i denna tråd syftar till. Länk till artikeln hittar du på den här sidan: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9638


På den här sidan har vi samlat lite mer om brist på friktion på vägarna. http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=8425


PÅ den här sidan finns information och och hjälp att anmäla skador på väg, t.ex brist på friktion. http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6530

Förlåt att det blev många länkar här.
 

Petra

Super Moderator
Hur kan polisen ha mandat att lägga ner undersökningen om dödsolyckan.

Jodå, polisen har mandat att lägga ner förundersökning (brottsutredning) om de inte anser att något brott begåtts, eller om det inte finns någon utpekad misstänkt.

Hur de kunde anse att brott inte begåtts förstår inte jag heller...
 
Last edited:

Fortis

New member
Hemskt att folk ska behöva sätta livet till innan myndigheter börjar reagera. Är stolt och glad över att vara smc medlem. Förra veckan gick min bror med, försöker verka för att få så många som möjligt i min närhet ska gå med. Gå kurser, vara aktiva och stötta i den mån det går. Det är tack vare organisationer som smc som utvecklingen går framåt vad gäller vår säkerhet som motorcyklister. Tack för att ni finns:)
 

cleaner

New member
Trafiksäkerhetsmässigt är det ju mycket märkligt att den myndighet
som ligger bakom nollvisionen blundar för så uppenbara brister i säkerheten.
 
Top