Ny remiss

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag fick SMC en ny remiss som ska besvaras senast 22 januari. Den är mycket viktig och gäller en ny vägansvarslag. Transportstyrelsens utredning är nu ute på remiss och vill du lämna synpunkter behöver jag dem senast 13 januari. Drygt 140 sidor handlar det om.

Varför är Vägansvarslagen viktig? I direktivet som är grunden för förslaget nämns motorcyklister i två bilagor som oskyddade trafikanter som väghållaren måste ta hänsyn till i trafiksäkerhetsanalys före ett vägbygge samt i senare revisioner.

Chopperbyggarn

New member
Kan inte bifoga filen, har nu försökt tre gånger. Den som vill läsa den, kontakta mig senast 4 december, via e-post! maria.nordqvist@svmc.se

Hej Maria! Jag beundrar er som företräder SMC för att ni orkar att jobba med alla remisser, lag förslag mm. Tröttnar ni aldrig på att kämpa med allt det här som har pågått kontinuerligt ända sedan -70 talet och känner för att börja samla på frimärken istället för att lägga ner så mycket politiskt arbete för att få köra några mil hoj på sommaren? Tär inte detta arbete på mc-intresset?
140 sidor remiss!! Där kroknar i alla fall jag när det gäller remisser.

Anders.J

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack anders

I somras var jag och bodde på campen på MC-dagarna i Gränsö då jag jobbade. Fick en öl av en tacksam medlem som försökt tränga igenom körkortsutredningen men gav upp och litade på SMC:s svar.
Nej, jag tröttnar inte på att läsa remisser. Jag har någon gen som gör att jag går igång på sånt här. Det jag däremot blir trött på är att SMC inte står på remisslistor utan jag måste tjata mig till att få svara. Att inte låta motorcyklister får uttala sig är dåligt. Jag blir också trött när man skiter i vad vi svarar eller stänger oss ute i olika sammanhang.
Sedan blir jag glad och glömmer en del när SMC:s formuleringar dyker upp i lagar och föreskrifter. Det händer faktiskt!