Ny remiss om vägutformning

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag fick jag en remiss på mitt bord som handlar om Trafikverkets nya förslag om vägutformning. Som ni säkert vet har SMC under många år påpekat att motorcyklister saknas som trafikantgrupp. Vi ska numera ingå, har dock inte hunnit börja läsa ännu. Remissen är omfattande, det handlar om minst 1000 sidor.
Är det någon som har synpunkter på detta, hör gärna av er till mig. SMC:s svar ska vara insänt senast 2 mars så jag behöver detta senast 27 februari.
Länk till remissen: http://www.trafikverket.se/VGUremiss

kalle

New member
Den här på sid 14 i Trafikverkets övergripande...
2.2.2 Sidoområden och skyddsanordningar
Vägars sidoområden ska utformas så att personskador vid en avkörning med personbil begränsas.

Hade kanske varit trevligt med ett och motorcykel efter personbil?!

Men det är kanske lite väl utopiskt av mig.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är precis sånt här som SMC måste påpeka. Tidigare har det stått "personbil" överallt. Nu har man lovat fordonstrafik. Jag ska sätta på mig förstoringsglasen och traggla igenom detta på jakt efter hur MC-perspektivet införlivats enligt avtal som tecknades i början av 2011.

Chopperbyggarn

New member
Idag fick jag en remiss på mitt bord som handlar om Trafikverkets nya förslag om vägutformning. Som ni säkert vet har SMC under många år påpekat att motorcyklister saknas som trafikantgrupp. Vi ska numera ingå, har dock inte hunnit börja läsa ännu. Remissen är omfattande, det handlar om minst 1000 sidor.
Är det någon som har synpunkter på detta, hör gärna av er till mig. SMC:s svar ska vara insänt senast 2 mars så jag behöver detta senast 27 februari.
Länk till remissen: http://www.trafikverket.se/VGUremiss

1000 sidor..jösses!!! Här räcker det nog inte bara med förstoringsglas, här behövs nog även "mästar minne" i stil med Mattias ribbing för att komma ihåg allt man läst!!

Jag litar att på SMC´s ledning har bra synpunkter på denna remiss.

Generellt sett tycker jag att Sverige har hög vägstandard jämfört det dom utom europeiska länder som jag kört hoj i haft vid tidpunkten då jag körde i dessa länder och det inkluderar även rika länder som USA och Australien.

Något jag skulle vilja se mer av här i sverige på våra riksvägar är ljus grovkornig asfalt som hjälper till att lysa upp vägbanan samt effektivare drännera bort regnvatten (i Australien var det tvärtom då solljuset var så starkt ibland att man blev bländad av ljus asfalt på vägbanan).:)

Anders.J

Last edited:

Bansaie

New member
Gjorde en snabbsökning genom pdf-filerna, exkl 7.1 Vägmärken.

Den enda fil som innehåller ordet ...motorcykel... är "6_trv_k_rast_parkering_information_och_vandning_20120111"
Kap 6 Sid 6 om Motorcykelparkering. Finns inte nämnt någon annan stans.

Ordet mc finns nämnt i 2 filer;
"trv_begrepp_och_grundvarden_120124" sidan 60 om typfordon och sid 72 kap 2.2.1.18 som anger typfordons grundvärden för geometri

"1_trv_k_sektion_landsbygd_remissversion_20120124" sid 58 kap 1.3.8.2 om "Underglidningsskydd för MC" som "Tillsatser, detaljer" på "Skyddsanordningar"
"Ett underglidningsskydd för MC ska vara av kontinuerlig typ och uppfylla krav för hastighetsklass 70 enligt CEN/TS 1317-8.
En ände på ett underglidningsskydd för MC ska vara utformad utan klippkanter vända mot trafiken eller uppåt samt så att väghållningsfordon inte kan haka tag i den.
"

I övrigt hittade jag ett referensfel i kap 1.3.1

Har inte läst än utan bara gjort ordsök, så jag återkommer ev. när jag fått lite bättre grepp om hela bibban filer som dokumentet består av.

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC:s förslag till svar

View attachment 4383Jag har nu läst och begrundat detta och skrivit ett förslag till svar. Om någon har tid och lust att kolla in det och komma med ytterligare synpunkter är det självklart välkommet. Det är som sagt ett mycket digert dokument med väldigt mycket information av teknisk natur. Bilderna jag refererat till på slutet fick inte plats, då blev dokumentet för stort för uppladdning.
Jag noterade vid genomläsningen att grodpassager får mer uppmärksamhet än underglidningsskydd på räcken för MC. :confused:

Synpunkter mailas till mig: maria.nordqvist@svmc.se