Ny på forumet med några frågor :-)

mange_hogberg

New member
Hejsan !!

Jag är ny här på forumet och håller på att ta mitt efterlängtade mc-kort...
Så nu har jag ett par frågor som jag gärna vill ha svar på jag är väldigt tacksam för svar.

Vilka kläder är bäst att ha ? gore tex eller rena skinnställ ?
Jag har kikat runt lite på olika mc och tittat och funderat ,
En sak är säker i alla fall det är att det blir en custom mc när mitt kort är klart.

Den jag har tittat på är suzuki vs 1400 intruder . känns som en lättkörd trevlig hoj,

Vad har den för nackdelar och fördelar gentemot andra likvärdiga mc ?

Jag har kört cross och enduro i några år tidigare så mc vanan finns..

Bansaie

New member
Kläder: Skinn skyddar bäst men inte alltid mest praktiskt. Allväder är väl mest allround och du kan i princip köra i alla typer av väder med rätt under. Kevlarjeans och liknande brukar vara skönt när det är varmt då de inte är vindtäta så det kan blåsa igenom när man kör. Vad du väljer beror lite på vad du är för hojåkare. Tänker du åka i ur och skur så starta med ett allvädersställ och komplettera allt eftersom. Tänker du bara köra när det vackert väder så gå på skinn.

Hoj: Själv är jag inte så intresserad av customs så bästa tipset jag kan ge är att provkör så många du kan. Nu på våren brukar det vara ganska gott om provkörningstillfällen. Några hojmärken har en sk. Road Tour då de drar runt sin trailer med demohojar runt landet. Bl.a. Triumph och KTM gör så medan andra fabrikat har demohojar hos sina återförsäljare. På Sporthoj.com finns en tråd om "Provkörningstillfällen 2013" där folk bidragit med tid och plats för tillfällen de känner till. Kolla in den tråden

Chopperbyggarn

New member
Välkommen till forumet!! Förutom den rent praktiska delen med mc-kläder så är även den estetiska biten viktig för många , om du tex gillar skinn så finns det många olika jackor/byxor , ställ i olika stil från svart, brunt till många olika färgkombinationer att välja bland samt om du gillar helt nytt eller inslitet (begagntat annonser). Mitt råd är att inte lyssna för mycket på vad andra tycker utan lyssna till dig själv först och främst.:) Anders.J

Hej Mange

Om du tänker på din egen säkerhet så är skinn ett bra val. Skulle du mot förmodan köra ikull så klarar skinn ganska kraftigt kasande mot asfalt utan att du får skrapmärken själv. Tyvärr har jag under årens lopp ofrivilligt provat några gånger. Ont i kroppen får man ju ändå (utan skrapmärken). Vad det gäller handskar så får de gärna vara i skinn med hårda knogskydd. Kanske du hade när du körde cross med……där är man ju ikull ofta..:lemon:

Nackdelen är ju att skinn är kallt när det är kallt och varmt när det är varmt om det inte har perforering, ja du förstår säkert vad jag menar. Mao lite obekvämt.

Lycka till med hojvalet!

/Peter

Last edited:

Robbie

New member
Som jag sa till min polare när han tog kortet och vi var och provade kläder. Vad av allt detta vill du krascha i? Man hamnar i ett race ställ då etc.

Men jag visste ju att han kommer rulla ned på stan för att ta en kaffe och då blir det ju inget race ställ. Slutsatsen var för honom att bättre köpa ett par rejäla mc-jeans än att hamna i att åka runt i vanliga jeans.

Fotskador är ju en ganska vanlig typ av skada så han var rätt noga med att välja skor.

En skinnjacka är ju ett bra val både med tanke på säkerheten och stil. Inbyggda skydd som sitter tajt är bäst.

Men som någon sa, det gäller att balansera komfort, säkerhet och stil. Många som börjar köra hoj vill ju åt en frihets känsla. Den kan tyvärr bli lidande av komplett hockey utrustning och neon gult allväderställ.

När det gäller hoj: den du hade funderat på är nog en schysst hoj att cruisa omkring på. Annars tycker jag att ett alternativ kanske kan vara en Yam xj1300. Men det är din känsla som det handlar om. Så bara ett råd, lägg inte ned för mycket pengar på första hojen. Det är rätt stor risk att du kommer bli sugen att prova en annan...

Last edited:

Bodensaren

New member
>det är alltid en fråga om smak vilket man föredrar allväder eller skinn, sen finns det också olika kvalitér på såväl allväder som skinn. Jag har kört mc under ett antal år och håller mig för närvarande till Halvarson och Lindstrands grejer, detta då dom dels passar min kropp och sedan för det är utrustning som fungerar om jag går omkull. När det gäller valet mellan skinn eller allväder så använder jag mig av skinn då det än så länge är bättre vid en vurpa, sen har jag ett rejält regnställ i toppboxen för jämnan. Ett skinnställ klarar mer regn än man tror om man underhåller och impregnerar det på rätt sätt, samt att det bara blir skönare med åren.

Men det viktigaste är att hitta sin egen stil som man känner sig bekväm med.

Lycka till med ditt val