ny importdetalj

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag heter Amir och läste en artikel på svmc:s hemsida om en ny importdetalj.

Det här med att coc-dokument/intyg har ju för några år sedan tagits bort för motorcyklar ifrån USA och är inget nytt vad jag vet.

Jag var i kontakt med vägverket för några år sedan då jag vill importera en ny honda cg 125 ifrån som är tillverkad efter 2003 och då sa de att jag måste se till att hojen har ett coc-dokument. Han sa att USA är det enda land som är undantaget från denna regel. Jag tycker lite märkligt att han sa att USA ska vara ett undantag för denna regel.

Varför ska de vara ett undantag för denna regel?

Jag ringde upp honda i Sverige och fråga om denna fabrik i Iran har coc-dokument för sina hojar och han sa att de har de nog inte. Han var inte road av denna situation. Han sa importerar du en honda hoj från usa gör vv ett undantag med coc-dokument men köper du samma fordon från ett annat land utanför EU så måste du plötsligt ha coc-dokument. Han skyllde allt på den EU.

Gör EU detta pga av protektionism mot inhemska märken?

Hälsningar,

Amir

Maria Nordqvist

Super Moderator
Inga hojar från andra länder än EU har CoC intyg. Det är ett intyg att motorcykeln uppfyller de europeiska kraven. Dessutom ska det finnas en tillverkarskylt på hojen. Alla hojar som tas ibruk efter 17 juni 2003 i EU måste uppfylla dessa krav. Alla nya hojar i EU, efter detta datum, har ett CoC-intyg + tillverkarskylt.

Vad han på Vägverket menade var nog att det enda land, utanför EU, som Sverige accepterar importerade mc ifrån är USA. USA har en annan märkning, därför efterlyste jag sådana skyltar!

Orsaken att hojar från USA är godkända är att de har motsvarande avgasreningskrav som EU.