Ny hoj....

sommer

New member
Jag har en Honda CBF600SA som jag är jätte nöjd med ingen fel på hojen - fel på mig. Jag får ont som fan i knän av böjde ben och får titta efter annan hoj. Jag har Whiplash skadar kan inte köra vad som helst. Någon som har ett bra förslag?:)
 

Sukiyaki

New member
Hej!
Åk till en Suzuki-handlare och prova en DL650 V-Strom.
Mycket hoj för pengarna, finns med ABS och har bekväm körställning.

Mvh
Peter
 

cub

New member
Honda Transalp kan du också provköra. Mer upprätt körställning, kombinera med stående körning...och så slipper du byta märke. ;)
Min granne hade problem med sina knän också och han skaffade en custom-variant med framflyttade fotpinnar för att klara av längre körningar.
 
Last edited:

Hoke

New member
Jag har också dåliga knän, hanleds och nackskada.
Transalpen har fopinnarna lite längre fram än DL:n, men båda har fungerat under testturer för mig.
För mig föll valet på en Versys som har väldigt upprätt körställng. Jag upplever den som busigare än de andra två ;-)
(den är verkligen allsidig, jag blev förvånad över vilken bra touringhoj det är också)

PS
Glöm inte att möjligheten till högre sadel finns på många hojar och eller sänkning av fotpinnarna.
 

sommer

New member
Ny hoj

Tack att ni har svarat mig:) Jag funderar på större hoj när jag ändå skall skifta. Någon som har erfarenhet med Honda Fury??

Kör försiktigt :):):)
 

990 Adventure

New member
Ingen blir förvånad

Tack att ni har svarat mig:) Jag funderar på större hoj när jag ändå skall skifta. Någon som har erfarenhet med Honda Fury??

Kör försiktigt :):):)
hej ,har ingen anning om vad Fury är för maskin men däremot kan jag rekomendera KTM 990,den är busig och större än dom Hoke presenterade,men håller med om att Versyn är riktigt kul,dock har jag en ny favorit i garaget och det är en Triumph Tiger 1050,den är riktigt rolig och just nu min favorit,klart värd en provtur,jag sitter kanon på den och den går både sitta och stå på,dessutom sladdar den med sina släta däck väldigt härligt på grus.KÖP:D
 

jan-olovj

Active member
Varaderon är en jättehoj att köra , lite tung och klumpig att flytta för hand men kalas på vägen. Jag har kassa knän och diskbrock i nacken men den funkar, rekomender att den provas föra beslut.
 

OH-

Member
Tack att ni har svarat mig:) Jag funderar på större hoj när jag ändå skall skifta. Någon som har erfarenhet med Honda Fury??

Nja, den ser inte ut som idealet för en person med nackskada. Den har mycket kortslagig fjädring (vilket oxå ger hårdare fjädrar) så det blir mindre komfort.
Typiskt för glidare och speciellt dom med fotpinnarna långt fram är att hela kroppsvikten vilar på röven och vid ett tjälskott eller motsvarande går hela stöten upp genom ryggraden. På en hoj där man sitter upprätt med fötterna under sig tar man en del av smällen med benen.

Jag ansluter mig till dom som föreslår en allvägsmaskin - bra sittställning, bra fjädring. Även en del av "nakenhojarna" utan äventyrsattribut har liknande egenskaper.
 

Hoke

New member
Lova att du inte köper något innan du testat KTM:erna, tex KTM 990SMT eller Adventure :D
 

sommer

New member
Hej alle :)

Nu har jag provkört - Honda VFR 1200 - BMW 1200 & 1300 - Kawasaki 900 custom och det blir med 90 % säkerhet den. Jag satt väldig bra det var den enda var det inte gjorde ont + jag kom ned i tempo vilket känns bra för ett långt liv, jag har det med att köra för fort.....:( Så klart skall jag ha vind skytts for nacken om jag körer långt. kanske gäl sadel.....

Tack alle för er intresse. Kanske I möter en glad dansk tjej på Kawasaki då är det jag:):)
 

Chopperbyggarn

New member
Hej alle :)

Nu har jag provkört - Honda VFR 1200 - BMW 1200 & 1300 - Kawasaki 900 custom och det blir med 90 % säkerhet den. Jag satt väldig bra det var den enda var det inte gjorde ont + jag kom ned i tempo vilket känns bra för ett långt liv, jag har det med att köra för fort.....:( Så klart skall jag ha vind skytts for nacken om jag körer långt. kanske gäl sadel.....

Tack alle för er intresse. Kanske I möter en glad dansk tjej på Kawasaki då är det jag:):)

Låter som att du har hittat en hoj som känns rätt för dig. Lycka till!:)

Anders.J
 

transalp-06

New member
Hej hej
Jag måste rekomendera transalp. Inte bara för att jag kör en utan för att det är en bra "lagomcykel" . Har provkört en varadero men den hade mycket hårdare fjädring än transalpen.
Sen var jag och provkörde en drömcykel(för mej)en Bmw F800gs och den var riktigt fin....både körställning och busfaktor var bra.
 

sommer

New member
Jag har nu kört 800 km på 3 dage på min nya Kawasaki 900 Classic och jag är super nöjd :):):)

150 km i dag om det vill sluta regna och då skall den servas torsdag innan jag skal till Lelle träfen.

Ha en super sommer :)
 

bsajanne

New member
Min fru har just köpt en CBF 600 SA. HOn börjar komma överens med den nu.
Prova en Multistrada. Finns i olika storlekar och färger och så har de italiensk ljud!
 
Top