Ny hoj läcker olja.

nilfons

New member
Hej!

Tänkte kolla om jag kunde få någon hjälp här. Skaffade en ny hoj i juni, en italiensk V-Twin. Problemet är att den läcker olja. Inte mycket, men läcker gör den. Min första hoj och jag erkänner att jag har dålig koll på sånt här, men inte skall en modern motorcykel läcka olja öht?

Tog en bild när jag ställde upp den hemma. Vet inte om det framgår varifrån oljan egentligen kommer, men det droppar underifrån.



Någon som har något tips på relativt lite information?
 

nilfons

New member
Ja, som ett förtydligande, hojen är fabriksny. Så frågan är om detta är ett garantiärende eller om det är logiskt att det kan läcka lite?
 

Zopilote

New member
GIVETVIS är det ett garantiärende. En helt ny hoj skall INTE läcka olja, inte ens om det är en Italiensk V-Twin :)
Är det en Ducce, Guzzi eller Aprilia?
 

nilfons

New member
GIVETVIS är det ett garantiärende. En helt ny hoj skall INTE läcka olja, inte ens om det är en Italiensk V-Twin :)
Är det en Ducce, Guzzi eller Aprilia?

Det är Aprilias 750-twin som sitter i Shiver och Dorsoduro. Googlat lite och sett att det finns ett känt fel med läckage runt ojefiltret. tycker iofs att mina droppar kommer ut längre fram men jag har inte undersökt nogare om den rinner dit från längre håll. Tänkte väl inte undersöka så mycket mer heller, det blir till att ringa återförsäljaren istället.... *stön*
 

Avarage

New member
Som Zopilote skriver. En ny hoj skall inte läcka och bilden du tagit tyder på läckage = garantiärende!
 

nilfons

New member
Hittade läckaget. Från en skruv i... ja, vad kallar vi det, vevhuset? Drog åt den lite extra igår kväll, tror dock inte att det hjälpte för nu när jag kollade som hastigast när jag ställde den i garaget på jobbet imorses, så var det droppar under igen. Får kolla igen ikväll om det är samma skruv som läcker, då är det väl en packning som är skit.


Edit: En bild som förtydligar.
View attachment 6428
 

påK-en

New member
Hittade läckaget. Från en skruv i... ja, vad kallar vi det, vevhuset? Drog åt den lite extra igår kväll, tror dock inte att det hjälpte för nu när jag kollade som hastigast när jag ställde den i garaget på jobbet imorses, så var det droppar under igen. Får kolla igen ikväll om det är samma skruv som läcker, då är det väl en packning som är skit.


Edit: En bild som förtydligar.
View attachment 6428

Är hojen ny bör du nog inte hålla på och skruva själv (med tanke på att dom skall dras med rätt moment) utan ta det som ett reklamationsärende.
 
Last edited:

nilfons

New member
Är hojen ny bör du nog inte hålla på och skruva själv (med tanke på att dom skall dras med rätt moment) utan ta det som ett reklamationsärende.


Jo, du har rätt. Kändes bara så meckigt att åka till verkstaden och lämna in hojen för att det skulle dra en mutter ett extra varv. Men nu verkade ju inte det hjälpa så då är det bara att lämna in den tyvärr. Det är ju en bit till verkstaden, massa kommunaltrafik på det och en massa tid till spillo. Känns tröstlöst.
 
Last edited:

påK-en

New member
Utanför ämnet:
Har samma problem själv, 8 mil till verkstan, gå en kilometer, buss och sen tåg hem såvida man inte tar hojjen på släpet efter bilen.
 

Bob Sweden

New member
Jo, du har rätt. Kändes bara så meckigt att åka till verkstaden och lämna in hojen för att det skulle dra en mutter ett extra varv. Men nu verkade ju inte det hjälpa så då är det bara att lämna in den tyvärr. Det är ju en bit till verkstaden, massa kommunaltrafik på det och en massa tid till spillo. Känns tröstlöst.

1: Ring handlaren.

2: "Bara att komma in med" säger handlaren.
Muttra något om att det här är ju inte bra för någon av oss, hyrsläp, låna grannens bil för du har ingen dragkrok, kan ni hämta hos mig, ni ersätter självklart omkostnader osv.
Sedan kommer du på (som av en händelse) att det enklaste (och billigaste) för alla inblandade är lånefordon!!

Rätt spelat kanske det funkar, jag vet inte, skruvar alltid själv och nytt fordon finns inte på kartan, det måste man ju vara rädd om, låsa osv... :tomte:

/B
 
Top