Monopolhandlare
Den något olyckliga situationen med att det blir ett fåtal "storhandlare" kvar är inte helt oväntad.
När den total marknaden är klart under 10 000 nya motorcyklar under 2011 så finns det troligen inte plats för hur många "småskuttar" som helst.
Sedan är ju vi kunder så bortskämda att vi gärna vill ha "sortiment", för det finns ju på nätet, eller hur? :lemon:
Vilken liten handlare klarar av att hålla intressant utbud på både hojar och tillbehör?
Svaret finns i handlare som Bike.
Att det är "billigare att importera" kan vara en sanning. Om man däremot lyfter blicken ur den egna plånboken och funderar över var arbetstillfällen, försäljningsställen och skattekronor hamnar så är valet att importera kanske inte lika självklart länge?
Oskäliga prisdifferenser eller att vissa modeller helt enkelt inte finns att få tag i kan vara en orsak till att man väljer att importera själv. Jag sitter mitt i glashuset och kastar inga stenar allt, vill bara lyfta fram det faktum att vissa delar av branschen troligen tar en hel del stryk av "privatimport".
Men det är ju liksom hela tanken med den där klubben EU: Fri rörlighet så att marknadskrafterna får spela fritt.
Och jag lägger ingen värdering i det.
Skulle det vara en lukrativ verksamhet att driva motorcykelhandel, då är jag rimligt övertygad om att det skulle kunna dyka upp en ny aktör och ta över BMW i Göteborg.
Att så inte blir fallet är troligen ett resultat av vad vi kunder förväntar oss: Sortiment och kompetens.
En "ren" BMW handlare kan troligen inte ta de kostnader det innebär att leva upp till de krav BMW ställer.
Om du t.ex. är fullauktoriserad och det kommer en ny modell, vad kostar det dig i uteblivna intäkter (säljare och mek på kurs(er)), specialverktyg och kanske butiksinredning?
Om du sedan säljer 1 eller 2 hojar av just den typen, lönar det sig?
Enkel företagsekonomi säger att man som lagerhållande ÅF behöver en marginal på minst 17% för långsiktig överlevnad, sedan är det bara att räkna baklänges, vilket uppenbarligen de tidigare återförsäljarna har gjort och kommit fram till att det inte är tillräckligt intressant att gå vidare, allt ur ett strategiskt och företagsekonomiskt perspektiv.
Så fungerar "marknaden", vare sig vi tycker om det eller inte.
/B