Ny BMW-handlare i Göteborg

ivan@p-1.se

New member
Ny tycks det vara en officiell hemlighet: Ny BMW Handlare i Gbg blir Bike, som får monopol i Västra Götaland. Inte bra för oss konsumenter med ett defacto monopol. BMW detta har ni skött illa. Närmaste handlare förutom Bike blir om jag inte räknat fel i Ängelholm!!!! Hur tänkte ni? Som tur är har vi Kenneths MC, Sveriges bästa MC verkstad och reservdelsbutik. (Kolla med BMW om ni tvivlar, fast det är klart, de kan ju inte svara uppriktigt på den frågan!)
 
Last edited:

MCpassion

New member
Japp fick detta bekräftat på olika ställen på mässan idag. Men det finns ett utmärkt alternativ för att få en fin hoj till ett bra pris - importera själv! Om någon behöver hjälp så vet jag hur och var man kan köpa utomlands :)
 

Bob Sweden

New member
Monopolhandlare

Den något olyckliga situationen med att det blir ett fåtal "storhandlare" kvar är inte helt oväntad.

När den total marknaden är klart under 10 000 nya motorcyklar under 2011 så finns det troligen inte plats för hur många "småskuttar" som helst.
Sedan är ju vi kunder så bortskämda att vi gärna vill ha "sortiment", för det finns ju på nätet, eller hur? :lemon:
Vilken liten handlare klarar av att hålla intressant utbud på både hojar och tillbehör?
Svaret finns i handlare som Bike.

Att det är "billigare att importera" kan vara en sanning. Om man däremot lyfter blicken ur den egna plånboken och funderar över var arbetstillfällen, försäljningsställen och skattekronor hamnar så är valet att importera kanske inte lika självklart länge? :confused:

Oskäliga prisdifferenser eller att vissa modeller helt enkelt inte finns att få tag i kan vara en orsak till att man väljer att importera själv. Jag sitter mitt i glashuset och kastar inga stenar allt, vill bara lyfta fram det faktum att vissa delar av branschen troligen tar en hel del stryk av "privatimport".
Men det är ju liksom hela tanken med den där klubben EU: Fri rörlighet så att marknadskrafterna får spela fritt.
Och jag lägger ingen värdering i det.


Skulle det vara en lukrativ verksamhet att driva motorcykelhandel, då är jag rimligt övertygad om att det skulle kunna dyka upp en ny aktör och ta över BMW i Göteborg.
Att så inte blir fallet är troligen ett resultat av vad vi kunder förväntar oss: Sortiment och kompetens.

En "ren" BMW handlare kan troligen inte ta de kostnader det innebär att leva upp till de krav BMW ställer.
Om du t.ex. är fullauktoriserad och det kommer en ny modell, vad kostar det dig i uteblivna intäkter (säljare och mek på kurs(er)), specialverktyg och kanske butiksinredning?
Om du sedan säljer 1 eller 2 hojar av just den typen, lönar det sig?

Enkel företagsekonomi säger att man som lagerhållande ÅF behöver en marginal på minst 17% för långsiktig överlevnad, sedan är det bara att räkna baklänges, vilket uppenbarligen de tidigare återförsäljarna har gjort och kommit fram till att det inte är tillräckligt intressant att gå vidare, allt ur ett strategiskt och företagsekonomiskt perspektiv.

Så fungerar "marknaden", vare sig vi tycker om det eller inte.


/B
 
...................Så fungerar "marknaden", vare sig vi tycker om det eller inte.
/B

Så sant Bob Sweden, detta gäller alla företag generellt!

Därför försöker jag alltid anlita / gynna den lokala firman, eller den som finns geografisk närma mig både vad det gäller att köpa hoj eller tillköp / service. Man vill ju ha en kompetent verkstad nära, det har ett värde i sig.

Om man kan läsa ett företags balans/resultat räkning, typ på allabolag.se, så ser man att företagen i MC branschen inte skär guld med täljkniv direkt.

Hur många gånger har man inte hört och sett på när folk vill ha lita ”gratiskonsultation” över disk för att sedan gå hem och försöka själv. Full normalt beteende men handlaren förlorar tid som är samma som pengar…….. Får de inte sälja delarna som gratiskonsultationen avsåg är det ju rena förlusten.

/Peter
 
Last edited:

Robbie

New member
Det måste ju bli en prispress och en hårdare konkurrens när försäljningen sviktar.

Det gillas väl inte av dom lite större drakarna att mindre firmor med lägre kostnader håller lägre priser.

Här uppe i norr har Two-wheels i Umeå blivit uppköpta av Northbike. Och samtidigt så har den andra umeåfirman Norrlands mc blivit uppköpta(?!) av...Northbike.

Twowheels hade ganska bra priser och betalade bra för inbyten. När jag bytte hoj i höstas så fanns den sämsta affären i Sverige att finna hos...Northbike. Slutade med att den affär jag gjorde var 20000kr(!!) bättre än dom erbjöd (handlade inte hos twowheels den gången dock).

Northbike har ju en ganska snygg hemsida, och om dom erbjuder bra bemötande och service till kunderna så kan det ju vara värt att betala för. Om det kan jag inte ännu ha en åsikt.
 
Småföretag - servicegrad

Mindre företags tjänster är ofta underskattade…… Servicegraden brukar vara hög i små företag och framför allt mer personlig. Därför vill man gärna behålla dem. Det hjälper ju inte att några är dem trogna om för många väljer ”för stunden” billigare alternativ t.ex. från nätet.

/Peter
 
Top