Ny beläggningsskandal under uppsegling?

Hampe

Skriver massor!
Två MC-krascher samma dag längs nyasfalterad sträcka av E4an.
Den ena med dödlig utgång...

Vid 18:30-tiden larmades polis, ambulans och räddningstjänst till en trafikolycka på E4 i höjd med Testeboån norr om Gävle.

En mc som färdades norrut hade av någon anledning kört omkull i samband vad det verkar en omkörning. Föraren av mc:n ska enligt uppgift ha avlidit på olycksplatsen. Det finns uppgifter om att en personbil ska ha varit inblandad i olyckan men enligt vakthavande befäl på Gävleborgspolisen rör det sig om en singelolycka. Den avlidne hade vid 20-tiden inte identifierats varpå anhöriga ännu inte har underrättats om dödsfallet. I samband med räddningsarbetet stängdes E4 av helt i båda riktningar och trafiken leddes via väg 583.

På sträckan mellan Gävle och Hagsta har man under veckan utfört beläggningsarbeten och tidigare under dagen inträffade en annan singelolycka med en mc norr om denna. Det är i nuläget dock oklart om den nya beläggningen bidragit till olyckorna. Polisen har tagit mc:n i beslag för en teknisk undersökning.
Hela notisen: http://www.larm-soderhamn.se/2012/07/12/trafikolycka-pa-e4-53/


Här skulle man önskat att det aktuella försäkringsbolaget ryckte ut och initierade en snabb mätning av friktionen för att fastställa ansvar. Men som vanligt så... ...?




Hampe
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
:( Det känns inget vidare - Hade en kort mailväxling under fredagen med en av Trafikverkets folk om frågan.
Jag tar för givet att det som i Vagnhärrad, kommer att bli ordentligt utrett om t. ex. friktionen har brustit.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tacksam om det finns några Gävle folk, som kan köra förbi olycksplatserna - och maila Maria & Jesper på kansliet med en kort info om beläggningen och om det är skyltning för halt underlag!
 

Hampe

Skriver massor!
Lokal ryttare på väg ut för att kolla nu. Skadar inte att fler bildar sig en uppfattning om förhållandena på plats, men om någon står i begrepp att lämna en födelsedagsfest bara för denna sakens skull så är det lite överilat nu när det är någon på väg ut redan.

...såvida inte det är en tråkig fest och man har en ny hoj som MÅSTE köras in. :p


H
 

Hampe

Skriver massor!
Vi saxar in posten på Sporthoj här hos oss:
libbe på sporthoj.com/Egmont Tidskrifter skrev:
Min far var den som gick omkull och klarade sig utanför Gävle där en annan man förolyckades. Han missade vajjerräcket med en meter...
Han låg i 120km/h med en BMW R1200 GS Adventure med antispinn. Bakhjulet släppte vid en normal omkörning. Ambulanspersonalen som hämtade honom hade gått ut på vägen för att se vad fan som hänt och konstaterade snabbt att asfalten var lagad och var glashal på ett ställe.

Detta måste väl vara ett känt problem längs våra vägar? Gör man något åt det?

Det finns mycket som pekar på att detta kan vara en parallell till den tragiska olyckan utanför Vagnhärad där SMC har agerat för att fastställa ansvar. http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2010/SMC-polisanmaler-Trafikverket-som-vallande-till-dodsolycka/

SMC är igång och agerar i denna frågan sedan i fredags, trots semestertider.
Det är konstaterat att den aktuella sträckan, trots två separata olyckor under samma dag fortfarande inte (söndag 15/7 em) inte är uppskyltad med varningar för hal vägbana.
SMC har kontakt med Trafikverket i ärendet.



Hampe
 
Last edited:

Strikemaster

New member
Åkte förbi platsen vid Testeboån i lördags och såg att man lagt ny beläggning i "långsamfilen". Det man gör vid beläggningen är att man först "klistrar" där man ska lägga ny beläggning för att den ska fastna. Om man inte lägger på hela den klistrade ytan utan lämnar, som på denna sträcka, ca en dm med bara klister så blir den såphal vid tex. regn. När jag jobbade med beläggning så la vi alltid ut i kanten på klistret och rakade in massan så det inte blev en "naken" klisterkant kvar men så var det inte gjort här, iaf inte vad jag såg.
 

Hampe

Skriver massor!
All input är värdefull i detta läge. Om någon med Go-Pro eller liknande känner att han eller hon vill köra och filma sträckan i bägge riktningar utan att stanna och därmed utsätta sig för fara så är det också välkommet.


H

Edit:


Om bägge olyckorna, eller ens någon av dem beror på dålig friktion och det nämnda beläggningsarbetet vet vi ännu inte, men ju mer underlag vi har, desto hårdare kan vi slå - om det behövs.
 
Last edited:

Jåke

New member
Bara en enkel fråga som har samband men egentligen är off topic: Körde på precis likadan beläggning med fläckar av bindemedel på väg 288 utanför Uppsala idag. I regn. Den är precis ombyggd med den oskyddade sortens vajerräcke och denna dåliga beläggning. Jämn fart gör flipperspel av varvräknaren. Bara så att alla som inte kör på Rörken varje vecka också vet att sträckan är ny.

Förstår inte varför Trafikvärket sänkt , tillåtits sänka, kraven på beläggningen. Såhär ser inte välbehållna 20 år gamla vägar ut...
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Friktionsmätningen begärdes av SMC och genomfördes snabbt av VTI på uppdrag av Trafikverket. Mätningen visar att friktionen överstiger gällande krav. Värdet som uppmättes var 0,7, krav är minst 0,5. Vid olyckan i Vagnhärad var friktionsvärdet så lågt som 0,19- då förstår ni skillanden.
Det är alltså ingen beläggningsskandal under uppsegling. Jag är glad för att Trafikverket tog detta på allvar och gjorde mätning.
 

Ola H

New member
Ett alternativ till säkrare körning på väg med wireräcken är naturligtvis lägre hastighet, SMC borde rekommendera max 90 km/tim på väg med wireräcken framförallt på väg med dubbla wireräcken , alltså enkelfil med wireräcken på bägge sidor av vägen. Vi som ibland åker med släpvagn få ju naturligtvis bara åka 80 km/tim och det räcker gott på väg med wireräcken. Ibland kan ju denna låga hastighet skapa irritation bland vissa bilister , men man kan ju bara hoppas att det är en vägverksdirektör som ligger bakom och som förstår att vägar med wireräcken kan vara farliga för motorcyklister.
 
Top