Nx 650 går som en kråka.

Släggan

New member
Haft lite problem med hojen bl.a. Elfel men som är fixat. (CSI-Box bytt)

Nästa bekymmer. (Hojen har stått still i flera år)

Den startar mycket lätt men har knappt tomgång trots att jag maxat tomgångsskruven. Plundrar och hackar väldigt "hoppig" och ryckig gång. Gasar jag på varvar den inte ut utan plundrar på hyfsat högt varvtal. Men accelererar hyfsat om man inte ger full gas. Går ryckigt när man håller jämn hastighet typ 50 km/h.

Förgasarjusteringsskruven sitter knepigt nog under förgasaren. Dumt att komma åt att justera.
Jag skruvade den i botten och öppna 1,5 varv.

Förgasaren har jag haft nerplockad och är rengjord.

Servad med nytt stift och ny tändhatt och kabel. Ny soppa.

All el är ok till 100% jag har haft nere och gått igenom allt.

Vill gärna ha lite råd om vad jag ska kolla och justera på :)
 

gundj

New member
Förgasaren rengjord skriver du.
Hur då? Jag vet inte hur kunnig du är så du får ursäkta om det låter fånigt.
Är packningarna / insugsgummin hela? Spraya startgas på gummit när motorn går och se om den varvar upp.
Är alla kanaler helt säkert rena i förgasaren? Och du har inte petat med något hårt och vasst? Testa med en halv flaska Fuel Injector Cleaner i en halv tank soppa och kör en rejäl runda.
Bränslekran och bränslefilter? Rengjort och kollat?
Flottörnivå? Fri flottör?

Lycka till!
 

Släggan

New member
Hade ner förgasaren o rengjorde munstyckena med tunn ståltråd. Gammal torkad soppa. Det tog ett tag att få rent.

Flottörnivå? Kan man ställa den? Jag har inte rört eller ändrat annat än blandskruven 1,5 varv från botten.

Ska testa spraya startgas o kolla läckage som du beskriver.

Tacksam för ditt svar :)
 

erli

New member
Kolla undersidan av insugningsröret, det är inte ovanligt att gummit torkar och spricker där.

Ståltråd för att rensa munstyckena låter våldsamt, mässing är mjukt så jag hoppas du var försiktig.
 

roffe_s

Active member
Hade ner förgasaren o rengjorde munstyckena med tunn ståltråd. Gammal torkad soppa. Det tog ett tag att få rent.

Flottörnivå? Kan man ställa den? Jag har inte rört eller ändrat annat än blandskruven 1,5 varv från botten.

Ska testa spraya startgas o kolla läckage som du beskriver.

Tacksam för ditt svar :)
Ajaj, rengöring av munstycken med ståltråd riskerar att förstora öppningsmåttet och därmed ge hojen för mycket soppa. På tomgång och låga gaspådrag är det pilotmunstycket som doserar soppa, på mellangas flottörnivån och på högre gaspådrag huvudmunstycket. Flottörnivå kan justeras med hjälp av en bricka som sitter på flottörnålen, dock verkar Du ha någon form av membranförgasare som funkar lite annorlunda. En sökning på Google gav rätt bra info om hur folk brukar bestycka sina förgasare.

Frågan är om hojen går magert eller fett där den går dåligt. Hur ser stiftet ut - vitt, brunt eller sotigt och svart?

Jag startade precis en RD 350 som stått längre än så och där var förgasarrengöringen nyckeln till att få i gång den, den gick magert efter första start (innan rengöring). Förgasarmunstycken och kanaler i förgasarhuset rengörs med hjälp av t ex ättiksprit, målarsoda, fälgrengöring eller annat som rengör aluminium i kombination med tryckluft. Aldrig mekaniska verktyg hårdare än en tandborste!

Nu kan Din ståltråd möjligen ha förstorat öppningarna i munstyckena, i så fall ska den gå fett med sotigt stift. Då kan det vara läge att ordna nya munstycken. Går den magert provar Du soppatillförseln så att inte kran eller filter är igensatt, möjligen tar Du en ny rengöring av förgasaren. Folk verkar demontera luftsnorkeln och montera tvättbart luftfilter på dessa maskiner, bestyckningsråd för den uppsättningen hittar Du här.

Lycka till :)
 

Släggan

New member
Den går nog för fet för det luktar mycket soppa i avgaserna. Blir det mindre soppa när jag skruvar ut blandskruven?

Det hände inget med tomgången när jag sprejade startgas runt insuget.
 

OH-

Member
Hej! Och förlåt i förhand för att jag inte kan dom korrekta namnen på delarna :(

Jag utgår från att det är en CV-förgasare, den har alltså en trottel (vridspjäll) och en "slavkolv" som ser till att vakuum och hastighet i förgasaren hålls i styr.
Ett tämligen vanligt fel, speciellt på lite äldre CV-förgasare är att membranet som lyfter "slavkolven" är sprucket, rötet, stelt och allmänt slut. Effekten blir att slavkolven hänger i läge mer eller mindre stängt och saboterar hela verksamheten. Kanske värt att ta en titt på och byta om det inte ser bra ut.
 
Top