Nu blommar asfalten

Paerhc

New member
Det har börjat att växa upp skyltar med betong och stål mitt i körbanan i Uppsala.

hahaha det var roligt! :D Fast det här fenomenet finns här i Skåne också...

Men jag undrar varför man inte helt enkelt gräver av halva vägen utan att sätta upp varningsskyltar? Då lär man ju få bukt med trafiken. Eller kanske sätta fram sådana där betongsuggor lite här och där, naturligtvis utan att varna för dem!

Sedan är det inte många som vill åka på den vägen mer. Då får man ner hastigheten också!

mudder

Member
Jag undrar varför man överhuvudtaget reparerar vägar och lägger ny slät asfalt, för att sedan göra bulor, sätta ut blomlådor och annat skit för att få ner hastigheten.
Är det inte billigare att bara låta potthålen vara så att folk automatiskt kör saktare?

Ove 60+

Active member
:) Förr att vara lite positiv så tycker jag, av bilderna att döma, att dom gjort rätt. Dom har spärrat filen in mot den lägre begränsningen helt och får effektivt ner hastigheten + vid möte är det ingen tvekan om vem som har företräde. :)

Den där dumma grejen med farthinder som snörper åt gatan från båda sidorna ger ingen anvisning om företräde och skapar en hel del förvirring ibland och jag har även sett chickenrace för att komma först igenom. :eek::eek:

hebymats

New member
Det fanns även ställen med skyltar utplasserade på båda sidor
en bit in på körbanan.
Fördelen med mc är att man kan ju köra på insidan av skylten för det står ju inte vilken sida man ska köra på.

Last edited:

Maximilian

New member
Jag har sett chickenrace även när det står tydligt vem som har företräde. Då är det den som har företräde som gasar på för att inte den andra ska få stå å vänta i en evighet.
Att låta potthålen sköta jobbet verkar som en bra idé, tillslut blir det grussörja av alltihopa, å då e de inte så bekvämt att gasa på för mycket, precis som vid dom där korta farthindrena på 1dm höjd som krossar ryggraden varje gång man kör över dom, om man inte sitter på hojen då förstås. Kanske ska tipsa trafikverket om det.. ;)

Chopperbyggarn

New member
Att låta potthålen sköta jobbet verkar som en bra idé, tillslut blir det grussörja av alltihopa, å då e de inte så bekvämt att gasa på för mycket, precis som vid dom där korta farthindrena på 1dm höjd som krossar ryggraden varje gång man kör över dom, om man inte sitter på hojen då förstås. Kanske ska tipsa trafikverket om det.. ;)

Studera "Topes" i Mexico, Korta fart gupp som ibland är så höga att standard personbilar skrapar sönder under redet på dessa. Biluthyrare dockumenterar underedets skick före och efter uthyrning ( om dom finns i hela landet vet jag ej)

Jag gillar Mexico men hatar dessa av myndigheter samt privatpersoner (i bostadsområden) utplacerade ofta omålade och oskyltade "hinderbanor" att ta sig över...rent farliga enligt min mening om man inte är uppmärksam.:eek:

http://www.mexadventure.com/MexicoTravel/Topes.cfm

Anders.J

Last edited: