NTF, systemfel, samarbete å sånt (OBS ej allvar)

OH-

Member
Hej, kom just hem från årsmötet.

Å nu har jag kommit på ett systemfel i trafiken som både SMC och NTF kan ägna stor kraft åt att göra nåt åt.

Snö!

Kall, blöt, trafikfarlig skit på vägarna som dessutom är till hinder för många av oss motorcyklister en lång tid av året. Jag föreslår en kraftig kampanj riktad till riksdagen så att eländet förbjuds.
Då visst motstånd kan förväntas från vasaloppsarrangörerna och snöskoteråkarna m fl så kan jag tänka mig en kompromiss där snö tillåts i vissa utvalda väglösa terrängavsnitt.

Jåke

New member
Vad gäller NTF, hur gick det med medlemsskapet?
Jag har fått rapport om att vi är kvar som medlemmar, trots att NTF med en dåres envishet hävdar att det är vi som är hela systembristen, inte till någon del faror i omgivningen, när någon dör i en olycka med mc.

Jåke

New member
...lika lite allvar

...en kompromiss där snö tillåts i vissa utvalda väglösa terrängavsnitt.
Precis, men jag begriper inte hur den kan tillåtas på våra vägar i Nollvisonens anda. Hur många dödsolyckor orsakar inte snön? Jag tycker NTF borde satsa större resurser för att lobba bort den...

:p

Leif H..oj

New member
Precis, men jag begriper inte hur den kan tillåtas på våra vägar i Nollvisonens anda. Hur många dödsolyckor orsakar inte snön? Jag tycker NTF borde satsa större resurser för att lobba bort den...

:p

Nej stopp nu...ni är inne på att motverka något som kan vara en mycket liten del i att en olycka uppstår. Vi ska inte leka för mycket med naturkrafterna...då kan Hin Håle slå ner på oss. Reflektera lite över hur kul det är med snö också. Sänk hastigheten när det snöar och njut. Jag behöver snö!

Jag och många andra har hela livet haft så himla kul med snön. Vi har lekt med den, men framför allt har vi åkt på den både med motorcykel, pulka, plastsäck och skidor. Hur skulle man kunna isfiska om det inte fanns snö? De e ju så kul och vi har tränat för att bli riskmedvetna...men ändå tar vi chansen för att testa gränserna. Man måste våga för att komma någonstans här i livet.

Därav kom det sig att jag passerat gränsen för vad man klarar av. Förra våren kraschade jag våldsamt under storslalomträning upp i Vemdalen, fick åka ambulans under påverkan av morfin och därpå även nedsövning. Det var "bara" höger axel där jag fick en luxation. Mc-säsongen gick åt skogen men efter ett år är jag igång igen. Vid skidvurpan hade jag hjälm och ryggskydd. Ju mer skydd, desto högre fart kan man ha...ha ha ha. En illussion må tyckas...men skadorna blir ju ändå begränsade i de allra flesta fall. Jag har blivit en bättre skidåkare. Man kan dock inte direkt jämföra skidvurpor med mc-vurpor. Farten är oftast dubbelt så hög på mc:n, om inte mer, när man kör åt skogen och då blir skadorna också betydligt värre. Inte lika bra att testa gränserna med hojen alltså.

Snö är till nytta och glädje mycket mer än man tror. Tänk positivt! Ha mer eftertänksamhet, håll ner farten så är snön inget problem.

Leif i Sundsvall
...som även är alpin skidinstruktör om vintern...och som åkte mc till årsmötet...men släpvagn därifrån.

Marie

Banned
Nej stopp nu...ni är inne på att motverka något som kan vara en mycket liten del i att en olycka uppstår. Vi ska inte leka för mycket med naturkrafterna...då kan Hin Håle slå ner på oss. Reflektera lite över hur kul det är med snö också. Sänk hastigheten när det snöar och njut. Jag behöver snö! ........

Jamen, då bor du ju i rätt ände av landet!
Vi kanske skulle enas om en kompromiss?
Snö tillåts norr om Dalälven och förbjuds söder därom? Hur låter det förslaget????

Den som inte trivs kan ju då flytta till rätt sida, enligt eget tycke och smak....
:D :D :D

/Marie - som hatar lappmögel, men med fullastad hoj krånglade sig igenom ett par rejält snöiga alppass för ett par månader sedan, strax före (½ tim.) de stängdes helt för trafik....

Last edited:

Leif H..oj

New member
Fördelar och nackdelar måste analyseras

Jamen, då bor du ju i rätt ände av landet!
Vi kanske skulle enas om en kompromiss?
Snö tillåts norr om Dalälven och förbjuds söder därom? Hur låter det förslaget????

Den som inte trivs kan ju då flytta till rätt sida, enligt eget tycke och smak....

Visst bor jag i en bra del av landet, men Dalälven ska väl inte vara gränsen, den måste längre ner för att det fortsatt ska gå att åka skidor i Sälen, Trysil och några delar av Värmland, för det ska vi väl unna dem. Och när snön tar slut i Alperna, för det gör den säger forskarna, då ska vi alltså acceptera en ökad belastning på svenska vägnätet för alla eu-invånare som ska hit till norr och se den exotiska, i andra länder förbjudna, snön? Vi vill ha det alldeles lagom med folk här och därför anser jag att det ska finnas områden med snö även på andra platser. En möjlig lösning är att det inrättas snöparker, ungefär som nationalparker, där naturen får hållas för sig själv och bara besökas av dem som tar väl vara på resursen, och som gör det för att de själva gör ett aktivt val.

Förbudsskyltarna då...hur ska dom utformas? Någon som har förslag som vi kan skicka till Vägverket? Sen måste vi låta juristerna jobba med lagtexten också. En utmaning minsann där de flesta departement blir berörda... SMC måste också få vara remissinstans i denna fråga. Bra att vi kan förbereda oss redan nu genom att samla fördelar och nackdelar med förbud mot snö, i detta forum. Till SWAT-analysen plockar vi ut godbitarna härifrån.

Marie

Banned
En linje som följer breddgraden vid Dalälvens mynning då?
OCH några Snöreservat kan väl vara OK... för all del :D

Leif H..oj

New member
Snön döljer mitträcken

Har ni tänkt på att en massa snö faktiskt döljer de hemska mitträckena vi har efter vägarna. Snö är stötupptagande. Med snö kan vi alltså reducera skaderisken och även dölja det vi inte vill se. Känns inte det som en viss fördel?

HonkyTonkMan

New member
Reflektera lite över hur kul det är med snö också.
...
vi har tränat för att bli riskmedvetna.

Kul, ännu en anledning att förbjuda det i vårt mellangrå sossesverige.

Tränat för att bli riskmedveten, är du en sån där j-a darwinist som anser att dom som är för dumma för att ta till sej utbildningen ska dö?

(Läses lika ironiskt som resten av tråden.);)

Leif H..oj

New member
Tränat för att bli riskmedveten, är du en sån där j-a darwinist som anser att dom som är för dumma för att ta till sej utbildningen ska dö?
(Läses lika ironiskt som resten av tråden.);)

Aha...Darwin ja... hade inte en tanke på den 1800-talsmannen men gick till susning.nu för att få en snabb uppfattning om jag är Darwinist. Andra får väl bedöma det men en kort sammanfattning vad Darwin sysslade med så andra hänger med: Charles Darwin betraktas populärt som upphovsman till idén om arternas utveckling (det är väl detta SMC håller på med, att utveckla arten mc-åkare och i så fall är det en massa Darwinister inom distriksorganisationerna), sedan var det farfar Darwin som var en av de som spekulerade om hur arter kunde utvecklas och antog att arter "förbättrades" genom att framgångsrika hannar hade störst chans att få avkomma. (Tjaaaa... en del av oss är väl framgångsrika.........).

Det är väl möjligen så att dom som är dumma är dom som INTE KOMMER till våra utbildningar och därmed riskerar att hamna i en högre riskklass för att skadas och dö oftare...häpp. Utbildning är utvecklande för vår art (läs hojåkare) och både tjejer och killar träffas under trevliga former så chanserna finns att få avkomma. Heja Darwin, han var inne på rätt spår.

Läs med stor glimt i ögat...jag är egentligen en helt vanlig människa som gillar att åka hoj - även på snö. Snart får jag dubbdäck... och lite skönt är det att få spåna av sig utan någon som helst baktanke. Hur kommer vi nu tillbaka till ämnet om att lobba hos andra om säkrare snöförhållanden...?

ulson

New member
Det skall bli spännande att se hur indragningen av 25 statliga miljoner kommer att påverka NTF i fortsättningen.
Nu kommer dom inte att kunna sitta med armarna i kors och inkassera pengar automatiskt. Meningen är att man nu skall söka bidrag från vägverket för att få pengar till trafiksäkerhetsfrämjande projekt.
Det verkar som om man inte sitter i regeringens knä numera.

God jul och ett gott nytt hojår.

/Uffe