NTF dissar motorcyklister - igen!

Hampe

Skriver massor!
Alla minns när NTF - Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande plötsligt fick spel, skulle profilera sig och föll oss motorcyklister i ryggen med en long kirk turkish dagger i form av en spya som hette duga:

NTF anno dazumal skrev:
-Antalet motorcyklar har fördubblats de senaste tio åren På goda grunder kan man misstänka att i flertalet olyckor har hastigheten varit mycket hög. Dessvärre står mc-åkarna nästan helt utan övervakning. Trafiksäkerhetskamerorna kan inte identifiera vare sig förare eller fordon, vilket innebär att de inte kan lagföras den vägen.

http://teknikensvarld.se/ska-motorcyklar-fa-finnas-132255/

Upprörda känslor, gråt och tandagnisslan - OH gick i taket och Jåke motionerade på årsmötet med kravet att SMC skulle lämna NTF för gott. Remember...?

Inte NTF, verkar det som.

I en debattartikel publicerad i GP under helgen argumenterar NTF Väst genom Malin Lundgren att det krävs en bättre trafikmoral i Göteborg nu när infrastrukturprojekten som vi röstade nej till skall börja byggas. *nudgenudge*
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2507656-battre-trafikmoral-kravs-nar-stan-gravs-upp

Bitvis insiktsfull och trevlig:

NTF skrev:
En majoritet av Göteborgs trafikanter känner allmän irritation i trafiken. Stora infrastrukturprojekt och en växande stad kommer att öka trycket på det redan hårda trafikklimatet. För att det inte ska leda till fler dödsfall och skador krävs mera hänsyn och bättre samspel i trafiken – av alla, skriver Malin Lundgren, NTF.

NTF skrev:
Många trafikanter i Göteborg upplever att trafikklimatet hårdnat och att konflikterna mellan fotgängare, cyklister och bilister blivit fler.


Denna är fin!:
NTF skrev:
Trafiksäkerhetsarbetets ”mjuka” beståndsdelar, som informationsspridning kring hänsyn och samspel, är inte längre en del av statens systematiska trafiksäkerhetsarbete. Civilsamhället har därför en viktigare roll än någonsin tidigare att skapa en gemensam målbild kring hänsyn och samspelet i trafiken.


Men, ingenstans i NTFs text nämns vi oskyddade trafikanter i form av motorcyklister - eller mopedister heller för den delen.
Precis alla de saker som nämns i texten gäller oss i precis lika stor del - men vi saknas fullständigt i NTFs syn på den framtida trafiken i Göteborg.

NTF skrev:
NTF Väst sträcker där vid ut en hand till alla organisationer som arbetar med fotgängare, bilister, yrkeschaufförer och cyklister i Göteborg. Låt oss tillsammans vända den negativa trenden och möta regionens framtid utan ökade dödsfall och skador i trafiken!

Är vi på motorcykel fortfarande i kylskåpet hos NTF???
...eller glömde du bara bort oss, Malin Lundgren...?

Och vilket är egentligen värst?






Hampe
 

OH-

Member
Även jag ögnade lite i nämnda NTF-drapa i GP. Dels fastnade jag i samma stycke som Hampe citerar sist, uppräkningen där mopedister och MC-förare inte får vara med, dels var det en annan sak som inte fick vara med.

Ingenstans sägs någonting om att faror, kaos, irritation, missförstånd och framkomlighetsproblem har blivit värre och värre för att trafikanterna, allihop, numera saknar viljan och kunskapen att följa trafikreglerna.
Inte undra på att cyklister känner sig mobbade om dom tror att dom har företräde i alla korsningssituationer, inte att undra på att trafiken i centrum går i baklås när bilister kör ut i korsningar när det inte finns en chans att dom ska komma därifrån innan det blir grönt för korsande trafik. Gemene bilist tycks ha lika svårt att förstå "vävning" som att läsa kilskrift. Körriktningsvisare används inte alls eller när väl två hjul redan är inne i en ny fil.
Visst är det här "mjuka" frågor men det behövs inte något så svårt som samspel och hänsyn för att komma en god bit på väg, bara kunskaper och polisinsatser som inte till 110% handlar om alkohol och hastighet.
 

Hojkul!

New member
Jamenvisst Olle - håller fullständigt med dig. Samma problembild råder i Stockholmstrafiken.
Jag har skrivit det förut och jag gör det igen; om gångare inte ens har kunskap (el snarare vett) om att man håller till VÄNSTER som gångare, ja då finns likson inget hopp längre... Har vi någon gång sett en cyklist som håller sig på vänster sida av en väg t.ex.? Nej... (jo det finns säkert nåt "fyllstyre" som inte kan skilja på höger och vänster).
Och givetvis håller jag med dig om att många cyklister tror att de "äger" vägen.
 

Bansaie

New member
... Har vi någon gång sett en cyklist som håller sig på vänster sida av en väg t.ex.? ...
Jo många gånger och det var inga "fyllstyren" heller och jag blir lika skogstokig varje gång jag ser vuxna människor beté sig så.
Jag har numera satt i system att om jag kommer i bil och möter en vänstercyklare så stannar jag, om så är möjligt, så långt åt höger som möjligt så de inte kan cykla förbi mig på den sidan för att helt enkelt tvinga dem över på rätt sida.

Inte sällan ser de helt oförstående ut fast man pekar med hela handen att de ska cykla på andra sidan. Kommer jag på hoj brukar jag gasta att i det här landet gäller högertrafik även för cyklister .
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Jo många gånger och det var inga "fyllstyren" heller och jag blir lika skogstokig varje gång jag ser vuxna människor beté sig så.
Jag har numera satt i system att om jag kommer i bil och möter en vänstercyklare så stannar jag, om så är möjligt, så långt åt höger som möjligt så de inte kan cykla förbi mig på den sidan för att helt enkelt tvinga dem över på rätt sida.

Inte sällan ser de helt oförstående ut fast man pekar med hela handen att de ska cykla på andra sidan. Kommer jag på hoj brukar jag gasta att högertrafik i det här även gäller cyklister.

Atta boy!

"Kjetting i taCket" och sparka lossa backspeglar funkar ju inte på cyklister, så dom måste man tala med.



H
 

Skye

Kör Mycket!
För en CyCklist är enkelriktad skylten påbjuden körbana. För en bilist så har vi numer vänstertrafik på motorvägarna. Hjälper inte att fota till nån backspegel, används iCke och ren lathet att välja fil hålla sig i den filen 3 mil tidigare än aktuell avfart.

Polis ser detta men oftast på väg till sina egna jobb och ej i tjänst
 
Top