*Nostalgi* Dunlop kollar in det här med "Wobble and weave"

Hampe

Skriver massor!
Even the very stable Laverda...





En annan lustig detalj är den förnumstiga kommentaren att den som håller sig till de lagstadgade 70 mp/h
kommer inte att uppleva några problem. Förti år sedan, snart...


Hampe
 

Jämten

New member
Hampe vad beror vobblingen på.Har det något med försprånget att göra.Vikten verkar avgörande.Har aldrig varit i närheten av att min
Honda Shadow visat några tendenser till vobbling.Den är också så låg kan det inverka.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Trevlig film och snygga hojar.:tummenupp

Högfarts svängningar eller "högfart vobbel" som det kallades här omkring var ett mycket vanligt samtalsämne när jag växte upp under 70-talet! Det var alltid några som hade råkat ut för detta och tyvärr några som råkat ut för otrevliga olyckor i hög fart på grund av detta.

Vad jag minns så pratade man om att detta uppstod i ca 150km/h. Har även läst att Svenska Polisen hade problem med detta tills man flyttade fram sina tunga packväskor med radio utrustningen i , även Harley hade problem med detta på 30-talet efter vad jag har läst och dom löste detta med inåt rejkade gaffel kronor/framgafflar som ökade försprånget. Det var även känt som visas i filmen att spetsiga däck profiler ökade risken för högfarts svängningar.

Bör finnas en hel del SMC medlemmar som körde hoj på den tiden som kan förklara mer om detta och berätta dessa hårresande historier som man fick höra som pojk...

Har tack o lov inte varit med om högfarts svängningar! Det verkar ganska läskigt tycker jag.

Anders.J
 

JoHu

New member
Fladderstaket har man åkt på och fått någon "tank slapper"......typ många gånger. Värsta hojjen var Honda 900 "blå dår" som jag åkte med ett tag 2 månader...den kunde slå styret ur nävarna, fick aldrig någon ordning på denna hoj och såldes fort.
Kawa 750 machIV h2 -73 var bättre i chassiet än vad hondan var. Dock var kawans framgaffel som trumpinnar och vredsig när enkelskive bromsen aktiverades hårt :).

Tricket på kawan var/är att lägga i en bricka på 2 mm i varje gaffelben och förspänna fjädern och sedan släppa helt på förspänningen maximalt på bakdämparna, det räckte för att få hojjen stabil. Då sitter den mer på "rumpan" och får bättre geometri som stabiliserar.

Att moderna hojjar fladdrar kan bero på många orsaker som vindruta som är fastmonterad på styret, fel däckskombination, viktfördelning, extrautrustning, slitna däck, styrlager, sving, stötdämpare, gaffel.....osv.

Kan tipsa om en gammalbok som Jan leek har skrivit som fortfarande är aktuell verkar det som. http://www.antikvariat.net/AIN29490.cgi
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe vad beror vobblingen på.

Oh my God! Nu yttrar du frågan som inte får ställas.
Månget bra forum har gått i graven eller fått stängas ner under månader efter det att någon aningslöst ställt just den frågan.

..så den frågeställningen kastar jag mig gladeligen över. Konflikt är kul!

Låt mig med en gång slå fast att "wobbel" finns inte.
Ha! Har jag er uppmärksamhet nu?

"Wobbel" har blivit ett töntigt samlingsnamn på en hel massa olika instabiliteter, och samlingsnamnet "wobbla" bara fördunklar himlen och gör det svårare att ta reda på vad det egentligen handlar om.

Jag påstår att det engelska ursprungsordet "wobble" är ett onomatopoetiskt ord - alltså ett ljudhärmande ord precis som vårt svenska Korp.
Ta en plan plåtbit, någon kvadratmeter stor, håll den med bägge händerna ut från kroppen och skaka den tills den börjar leva ett eget liv - flyter runt och tappar styrseln. Hör du ljudet? Just det: "wobble-wobble-wobble"

Du har prickat plåtbitens egensvängningsfrekvens, och plötsligt har du ingen riktig styr på plåtsjoket längre.
Ta sedan och bocka plåten rakt över en bänkskivekant - ett simpelt nittiogradersveck, bara.
Gör om tricket och försök skaka liv i plåten igen...

Man brukar säga att bockningen innebär en "förstärkning" och det är visserligen sant - men i just detta experimentet har vi tack vare vecket i plåten flyttat upp nivån för där egensvängningen startar till en frekvens som vi inte når med våra lama armar.

Problem solved? Jo, kanske med en meningslös plåtbit - men en motorcykel är mer komplicerad.
Sant wobbel - alltså när man lyckas pricka den frekvens där man möter konstruktionens egensvängning och en sådan resonans skapas att motorcykelramen förlorar sina ursprungliga egenskaper och mer upplevs som resårband har säkert hänt. Någon gång.
Alltså - innan det att man fick tillgång till databeräkningsmodeller, från - låt säga 1980-talets andra hälft...? Den som säger att han upplevt "sant wobbel" på en nittiotalshoj tror jag ljuger. ...eller har satsat på warp speed i en nedförsbacke ingen stordator haft i minnet.

Dom som säger samma sak om tidigare hojar än så betraktar jag med djup skepsis - men det lustiga är att dom som kan berätta de mest hårresande historierna också är dom som monterade biffigare svingarmar i fyrkantsprofil, hängde på helkåpor som fästes med klammor kring ramrören eller svetsade "förstärkningar" på "veka punkter" hos ramen - alltså gjorde vad dom kunde för att sabotera urspungsdesignen. Därför kan det tänkas att det dom berättar faktiskt stämmer. Till viss del.

Lucky bastards! Det där är något jag hade velat smaka på själv - och gudarna skall veta att jag försökt! Det tidiga jetpiloterna som gav sig till att kolla om det verkligen fanns en ground effect. Åsso LillHampe som jagade wobbel. Sicket team...

Den instabilitet man normalt uppfattar på en motorcykel är inget annat än lite olika varianter på pendling.
Det som Dunlopteknikern i filmen inledningsvis kallar för "wobble" skulle jag hellre vilja karaktärisera som "shimmy" - alldeles normalt i lägre hastigheter.
Kan förvärras genom obalans - men även ett välbalanserat hjul kan ge liknande upplevelser. Då kan de löna sig att skrota framdäcket: trots mönster på utsidan och inget tecken på obalans kan ändå däckets stomme fått en skada som gör att det uppför sig obehagligt i låga hastigheter och kan vara farligt i högre.
Om hojen har samma beteende år efter år och däcksuppsättning efter däcksuppsättning skulle jag inte bry mig mycket om det, men om det uppträder rakt från ingenstans, eller tilltar över tid skulle jag absolut kolla upp det.

Det som i filmen rubriceras som "weave" vill jag hellre benämna "fishtailing". Visst, det är en fråga om tomato<->tomato, men det beskriver rörelsen och känslan lite bättre. "Fishtailing" kanske inte är det roligaste att råka ut för, men det är ganska enkelt att reda ut. Eller räta ut - för det var det jag brukade göra när det begav sig: En liten lätt tryckning på bakbromsen medans man fortfarande behöll drivningen framåt "strackte ut" hojen och dödade pendlingen. OBS! Bromsa med fortsatt belastning i drivlinan, alltså! Att släppa av gasen, eller rent av bromsa med frambromsen komprimerar istället rörelsen framåt i cykeln, och kan få en simpel svansviftning att utvecklas till en "tankslapper!. Å det vill man inte!

Jag skulle kunna hålla på hela kvällen att rabbla anledningar till olika sorters pendling hos motorcyklar, men på moderna motorcyklar handlar det nästan alltid om brister i underhåll - glapp där det inte skall vara glapp, eller straffad ansättning där det skall vara spel.
Dessutom kanske olämpligt monterad extrautrustning - toppbox i sig kanske inte är problemet, och kanske inte eftermarknadskåpa eller högre kåpglas än original heller är ett problem. Men tillsammans kan dom ställa till ett elände, och skapa en helt ny motorcykel som 100 ingenjörer med aldrig så vassa CAD-program aldrig kunde tänka sig - ett monster!

Eller -äsch!, så farligt är det inte. Jag tycker det är kul när det gungar och pendlar lite - så länge det är man själv som startar och slutar showen.
...å där kom vi in på en annan stor anledning till oroligheter på två hjul: Förarinducerad pendling.
Många av de läskiga fenomen somliga råkar ut för är initierat av dem själva! Små omedvetna korrigeringar, onödiga korrigeringar måste korrigeras tillbaka igen - och plötsligt är pendlingen igång. Oförklarligt...

Mycket av det vi ser i Dunlopfilmen är medvetet triggat eller vidmakthållet av föraren - vet man vad man skall titta efter så ser man hur killen "sätter igång" processen, och det går också att se att somligt inte går att "stänga av" ögonblickligen heller. Jag kan berätta att det INTE är en patentkur att bara lägga sig ner på tanken.
Funkar på vissa hojar och vissa typer av pendling, men låt inte det vara enda redskapet i verktygslådan...

Det som absolut går att dra nytta av i filmen, nu 40 år senare är vikten av att kombinera ihop rätt däck, inte platta till dem för mycket och hålla koll på däckstrycket. Universal truth!
...å det vore ju skam annars, eftersom det är en däcksfirma som gjort filmen!



Hampe
 

Jämten

New member
Tack Hampe för detta lärorika och stundom roliga utlägg.Åkte hoj på 60-talet.Nu återfall sedan 4år cyklarna har ändrats en hel del på dom åren.
Tycker faktiskt det är roligare nu för tiden.Då åkte man Jawa 350 och tyckte det var otroliga maskiner för en ung yngling.Må så gott.Jämten Hamberg.
 

nir_scorpio

New member
Hampe vad beror vobblingen på.Har det något med försprånget att göra.Vikten verkar avgörande.Har aldrig varit i närheten av att min
Honda Shadow visat några tendenser till vobbling.Den är också så låg kan det inverka.

En av de största orsakerna till "wobbel" innan moderna och styva "twin spar/perimeter/monocoque-ramar" började användas var att ramen inte var styv nog för tunga motorcyklar med mycket effekt. Ramen blev som en fjäder. Vid acceleration flexade ramen lite för att sedan återgå när accelerationen minskade igen. Vid hård acceleration kunde det bli lite för mycket och med reaktioner från föraren även självsvängning - "wobbel". Försprång, gaffelvinkel och viktfördelning hade också sina beskärda delar i orsaksfloran (Källa bl.a.: Sportbike Performance Handbook http://www.amazon.co.uk/dp/0760331839 - rekommenderas).

Med det sagt så finns det även andra orsaker som uppfattas som "wobbel": fel däcktryck, dålig fjädring, brister i aerodynamiken, m.m.
 

Hampe

Skriver massor!
YEY! Har har det hunnit komma in massa kul svar medans jag satt och tuggade fradga.
Jag kanske inte hade behövt tatt i så mycket då... :very_drunk:

Trevlig film och snygga hojar.:tummenupp

Högfarts svängningar eller "högfart vobbel" som det kallades här omkring var ett mycket vanligt samtalsämne när jag växte upp under 70-talet! Det var alltid några som hade råkat ut för detta och tyvärr några som råkat ut för otrevliga olyckor i hög fart på grund av detta.

Vad jag minns så pratade man om att detta uppstod i ca 150km/h. Har även läst att Svenska Polisen hade problem med detta tills man flyttade fram sina tunga packväskor med radio utrustningen i , även Harley hade problem med detta på 30-talet efter vad jag har läst och dom löste detta med inåt rejkade gaffel kronor/framgafflar som ökade försprånget. Det var även känt som visas i filmen att spetsiga däck profiler ökade risken för högfarts svängningar.

Bör finnas en hel del SMC medlemmar som körde hoj på den tiden som kan förklara mer om detta och berätta dessa hårresande historier som man fick höra som pojk...

Har tack o lov inte varit med om högfarts svängningar! Det verkar ganska läskigt tycker jag.

Anders.J

Härlig hojparad, verkligen!
Svenska Polisens dåtida problem med sina BMW var en kombination av omodern, ineffektiv och tung radioutrustning - som dessutom var så strömkrävande att dåtidens MC-Poliser ofta tvingades till att släcka halvljuset för att kunna köra ett helt pass utan stödladdning, trots uppgraderade generatorer. Aningens kontroversiellt när SMC samtidigt propagerade för halvljusanvändning redan innan det blev lagkrav... Denna radioutrustning hade en manöverpanel infälld i tanken, men alla dom tunga bitarna satt mycket riktigt monterade i sidoväskorna - tillsammans med en väldig massa annan utrustning och verktyg för att kunna avhjälpa andras och egna svårigheter. Cykeln var så felavvägd att den stod max utfjädrad i framgaffeln obelastad, och med förare under acceleration hörde man tydligt hur det small i gaffeln när den nådde ändläget. Vikten bak försökte man hantera med hårdare satta bakfjädrar och en hiskelig massa luft i bakhjulet.
Men, sten till börda så krävde polisen ett högt "USA-styre" för mer upprätt körposition, bekvämare arbetspass och bättre överblick i trafiken. Detta styret lyfte dels bort ytterligare vikt från framändan, men gav dessutom föraren den "hävstångskraft" som behövdes för att få igång pendlingarna.
Svenskt polisväsende hade under en lång tidsperiod en mycket stark man i Lars-Erik Freeman.
http://www.mc-polisveteranerna.se/?q=node/27
Han styrde med järnhand och byggde - mycket framsynt, upp den svenska trafikpolisen och satte specarna på alla fordon.
Det var han som tvingade in SAAB-stolar i Valianterna, det var han som krävde de (fula) sidoblinkerserna på framskärmarna för ökad synbarhet, det var han som krävde Marschalls H2 "Kängurustrålkastare" som huvudbelysning i alla polisbilar - även civilbilarna(Tack för det!) Kort sagt - under 3 decennier så var Freeman den som satte agendan när det handlade om upphandling och utrustning av polisfordon.
De han inte var - det var flexibel. Alls! Inte alls. Hans motpart på BMW-sidan var i detta fall Bo Rindar...
Det är min uppfattning att problemen med polisens bedrövliga BMW-hojar under denna epok hade kunnat lösts hur enkelt som helst. Med två andra representanter på respektive sida förhandlingsbordet...:wink:

Ytterligare en kuriosadetalj: Motorcykelpoliser ropades ofta ut under sjuttiotalet när vanliga poliser stannat någon ombyggd hoj med vådlig gaffelvinkel, moldad tank och spiralvridna stag högt och lågt. MC-poliserna ombads provköra hembyggena för att försöka fastställa om dom var direkt livsfarliga - eller bara såg ut att vara det.
Vad skulle dom säga, egentligen...?

Fladderstaket har man åkt på och fått någon "tank slapper"......typ många gånger. Värsta hojjen var Honda 900 "blå dår" som jag åkte med ett tag 2 månader...den kunde slå styret ur nävarna, fick aldrig någon ordning på denna hoj och såldes fort.
Kawa 750 machIV h2 -73 var bättre i chassiet än vad hondan var. Dock var kawans framgaffel som trumpinnar och vredsig när enkelskive bromsen aktiverades hårt :).

Tricket på kawan var/är att lägga i en bricka på 2 mm i varje gaffelben och förspänna fjädern och sedan släppa helt på förspänningen maximalt på bakdämparna, det räckte för att få hojjen stabil. Då sitter den mer på "rumpan" och får bättre geometri som stabiliserar.

Att moderna hojjar fladdrar kan bero på många orsaker som vindruta som är fastmonterad på styret, fel däckskombination, viktfördelning, extrautrustning, slitna däck, styrlager, sving, stötdämpare, gaffel.....osv.

Kan tipsa om en gammalbok som Jan leek har skrivit som fortfarande är aktuell verkar det som. http://www.antikvariat.net/AIN29490.cgi


Ah! Honda 900 Bol 'd Or - ett namn som förpliktigade.
Synd bara att de 2(?) första årgångarna fick en helt nydanande svinglagring - i plast...
Oh yes! "Underhållsfri" hette sådant på den tiden. Ja, självklart nöttes svinglagringen ned efter en tid, men innan dess hade den deformerats till oigenkännlighet av påkänningarna under acceleration och motorbroms.
Honda bytte efter ett tag till en nållagerbussningar på alla hojar dom kom åt = alla hojar som servades på auktoriserade verkstäder, innan alltför många kört ihjäl sig.

Nå, nu var väl inte detta hojens enda problem - jag hör till dem som stått på Anderstorps läktare och sett Tunhage och Lindén jaga varandra ut ur läktarkurvan och över startrakan med styren som piskade från sida till sida under acceleration. Viktomflyttningen inför läktarkurvan skickade pendlingen bakåt genom hojen, och när dom var klara att hänga av så var allt frid och fröjd igen. Varv efter varv.
"Men, med sådana as måste dom väl legat sist...?" Nope, dom ledde. *Insane*



Hampe
 
Last edited:

gundj

New member
Fladderstaket har man åkt på och fått någon "tank slapper"......typ många gånger. Värsta hojjen var Honda 900 "blå dår" som jag åkte med ett tag 2 månader...den kunde slå styret ur nävarna, fick aldrig någon ordning på denna hoj och såldes fort.

Kul att du nämner just en sådan.
Det var min första tanke när jag såg tråden, jäklar vad min -79 900 BD wobblade.
Men Marzochi bak (dåtidens Öhlins för er som inte var med) progresiva fjädrar i gaffeln och svarvade aluminiumdistanser för att anpassa fjäderspänningen, och som grädde på moset en styrdämpare, då gick det att köra med den också.
Visst ja, wobbelstag mellan nedre gaffelbenen också. Har ett par sådana liggandes fortfarande tror jag.
Faktum att min -78 CB750 F2 var bättre på vägen om man jämförde båda original.

Idag vill jag nog påstå att det är däcken som avgör, förutsatt att styrlager och svinglager är OK och det inte sitter monstruösa wobbelhinkar bakpå.
 

Hampe

Skriver massor!
En av de största orsakerna till "wobbel" innan moderna och styva "twin spar/perimeter/monocoque-ramar" började användas var att ramen inte var styv nog för tunga motorcyklar med mycket effekt.

Ah! Känns som jag inte kommer bort från detta; Tidningen Bike drog ett brutalt aprilskämt i mitten av 80-talet: man menade att de nya rigda ramarna i fyrkantsprofil (illustrerat av den då helt nya GSX-R 750) inte alls eliminerade wobbeltendenserna; nej, dom var styva "fel sätt" och gav istället föraren våldsamma åkturer högre upp i hastighetsregistret, med mycket värre resultat eftersom dom inte "flexade rätt".
Jag vet inte hur många ute i landet som svalde skämtet; "wobbling" var stort ute i stugorna - men Göteborgs-Postens dåtida motorreporter gjorde det i vart fall med hull och år: han refererade till Bikes avslöjande i sin provkörningsrapport av GSX-R, men medgav att han inte märkt av några sådana tendenser, troligen mest för att han bara kört i lagliga hastigheter.

Så var det på den tiden!

Hampe

(Those days are probably gone forever - unless Nixon is going to bring them back, a little bit later on...)
 
Last edited:
Kul att du nämner just en sådan.
Det var min första tanke när jag såg tråden, jäklar vad min -79 900 BD wobblade.
Men Marzochi bak (dåtidens Öhlins för er som inte var med) progresiva fjädrar i gaffeln och svarvade aluminiumdistanser för att anpassa fjäderspänningen, och som grädde på moset en styrdämpare, då gick det att köra med den också.
Visst ja, wobbelstag mellan nedre gaffelbenen också. Har ett par sådana liggandes fortfarande tror jag.
Faktum att min -78 CB750 F2 var bättre på vägen om man jämförde båda original.

Idag vill jag nog påstå att det är däcken som avgör, förutsatt att styrlager och svinglager är OK och det inte sitter monstruösa wobbelhinkar bakpå.

Hade en Honda CB 750 -77 på 70-80-talet. Har inget minne av dylika ”svängningar” som filmen visar. Wobbling – jo det förkom ju, monterade styrdämpare för att stävja det.

Visst kan en nutida hoj wobbla men det ska ju en rätt ställd styrdämpare fixa. Senast jag hade känning av det var i mitten av 90-talet då det åktes Suzuki GSX R 1100 -91 med styrdämpare, troligen för löst ställd vid det otäcka wobblingstillfället. Ganska tung för att vara sporthoj.

Det brukar utlösas av nedlägg samtidigt som ojämnhet i vägen gör att framhjulet lättar under acceleration i högre farter. Jag har ett särskilt ställe på en av favoritvägarna där man kan känna tendensen...oavsett vilken hoj jag kört, Japanskt eller Italienskt :).

/Peter
 
Last edited:

nir_scorpio

New member
Tidningen Bike drog ett brutalt aprilskämt i mitten av 80-talet: man menade att de nya rigda ramarna i fyrkantsprofil (illustrerat av den då helt nya GSX-R 750) inte alls eliminerade wobbeltendenserna; nej, dom var styva "fel sätt" och gav istället föraren våldsamma åkturer högre upp i hastighetsregistret, med mycket värre resultat eftersom dom inte "flexade rätt".

Något litet rätt hade de trots allt - det går att göra ramen för styv… Yamaha provade på 80-talet någon gång på en RR-hoj. När ramen, inkl. sving, görs riktigt styv blir det svårt att svänga med (kraftigt) nedlägg. Det finns då inget som kan ta upp och dämpa stötarna från ev. ojämnheter i vägytan, dvs det som fjädringen tar hand om i mer upprätt läge. Konsekvensen blir att hojen, framför allt bakhjulet, börjar studsa över ojämnheterna vid kraftigt nedlägg med en rejält jazzande bakdel som följd. Lite flex är nödvändigt...

Ducati hade liknande problem med Desmosedicin (800cc MotoGP) när de använde kolfiberkopplingen mellan gaffel och motor. Motorn var en bärande del av "ramen" och kolfiberbiten saknade tillräckligt med flex så tillsammans gjorde de främre delen av hojen för styv vilket gav dem problem med väghållningen fram vid kraftiga nedlägg - med ett antal krascher som följd.
 

xj900s

Kör MC, långt och mycket.
Fladderstaket har man åkt på och fått någon "tank slapper"......typ många gånger.

..snip..

Att moderna hojjar fladdrar kan bero på många orsaker som vindruta som är fastmonterad på styret, fel däckskombination, viktfördelning, extrautrustning, slitna däck, styrlager, sving, stötdämpare, gaffel.....osv.

Kan tipsa om en gammalbok som Jan leek har skrivit som fortfarande är aktuell verkar det som. http://www.antikvariat.net/AIN29490.cgi

Boken kom med posten i dag, klart läsvärd.

Även om den är några år så känner man igen sig, sol, regn, storm, snö och alla andra sorters väder på resorna :tummenupp .

Nu bär det iväg till Eksjö för att bota abstinensen.....:victorious:
 

Hampe

Skriver massor!
:very_drunk:
Boken kom med posten i dag, klart läsvärd.

Även om den är några år så känner man igen sig, sol, regn, storm, snö och alla andra sorters väder på resorna :tummenupp .

Nu bär det iväg till Eksjö för att bota abstinensen.....:victorious:

Ja, eftersom Sture tydligen nöp det sista exemplaret så är JoHus länk död nu.
Jag bjussar därför på denna bilden:

Leek_zpsee5aac8e.jpg


så att ni andra vet vad ni skall hålla utkik efter. Den heter bara "Motorcykeln" rätt upp och ner och eftersom den är författad under epoken innan svensken började skygga för ord med fler än tre stavelser så fattar alla att framsidan bara blivit drabbad av en layoutmässig härdsmälta - detta var innan avstavnings hysterin...

Småputtrigt läsvärd bok, som jag minns det.





H

Edit:

Till Eksjö sade du... Grilla lite korv? :very_drunk:
 
Last edited:

gundj

New member
Har en i hyllan, säljes kanske till högstbjudande.
Behöver den inte, en italienare wobblar inte, den har personlighet.<3
 

JoHu

New member
:very_drunk:

Ja, eftersom Sture tydligen nöp det sista exemplaret så är JoHus länk död nu.
Jag bjussar därför på denna bilden:

Leek_zpsee5aac8e.jpg


så att ni andra vet vad ni skall hålla utkik efter. Den heter bara "Motorcykeln" rätt upp och ner och eftersom den är författad under epoken ....

Fel bok Hampe... "Två hjul" heter boken.

View attachment 6515

Googlade och hitta en till..

http://www.bokborsen.se/Jan-Leek/Två-Hjul/2772629


EDIT: Låna är kanske ett alternativ... http://libris.kb.se/bib/7438142
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Å vad gôtt att kunna ha fel någon enstaka gång i livet! :star: :star: :star:




H
 

xj900s

Kör MC, långt och mycket.
:very_drunk:

Ja, eftersom Sture tydligen nöp det sista exemplaret så är JoHus länk död nu.
Jag bjussar därför på denna bilden:

Leek_zpsee5aac8e.jpg


så att ni andra vet vad ni skall hålla utkik efter. Den heter bara "Motorcykeln" rätt upp och ner och eftersom den är författad under epoken innan svensken började skygga för ord med fler än tre stavelser så fattar alla att framsidan bara blivit drabbad av en layoutmässig härdsmälta - detta var innan avstavnings hysterin...

Småputtrigt läsvärd bok, som jag minns det.





H

Edit:

Till Eksjö sade du... Grilla lite korv? :very_drunk:

Nix, ingen korvgrillning.

Det var ju Novemberkåsan i helgen,:tummenupp, utanför/i Eksjö. :p

Mycket brummande i skogen, bakhjulssprutande monste... hrmm motorcyklar
och prat med andra "tokar".
;)

Jo, jag har den andra boken också......
 
Top