Norrland/Norge

Monica

New member
Jag och min gube tänkte ta hojarna på långsemester i sommar. Jag älskar fjällen och rödingen, och guben har blivit lite tänd på detta.

Jag har varit en hel del runt Jokkmokk, Årrenjarka och Kvikkjokk, även runt Tärnaby, Hemavan, Dikanäs och mot norska gränsen. Nu har jag ju inte kört hoj precis när jag varit där, utan det har blivit med "de lurviga".

Finns det någon här som har lite tips om var ni har kört? Nordkap tycker jag låter lite väl kallt eftersom vi ska tälta. Funderar även på en runda inom fjordarna i Norge. Vi planerar att lämna Skåne början av juli och vara åter 2-3 veckor senare.... :D

Kan knappt vänta...känner doften från det rökta renköttet i det nykokta (äkta) lägereldskaffet....och rödingen som ligger så gott där på elden.....:p
 

hjulben

New member
Norröver?

Hej!
Missa inte E-10:an mellan Kiruna-Narvik om ni åker norrut.En av Sveriges vackraste vägar,gott om fiskevatten och en hel del att se.
 

V Saarela

New member
Jag är varken fiskeintresserad eller naturmänniska. Däremot gillar jag ibland ensamhet och gärna då på öde vägar i fjällvärlden, men tillhör mer kategorin, sittande framför tältet på campingen och känna doften av en nyöppnad Lapin Kulta.

Nämnda E10:an mellan Kiruna och Narvik kallar många för en tråkig transportsträcka. Själv har jag åkt den ett antal gånger och ser fortfarande fram emot att köra den.

Från Narvik o upp till Nordkap finns en härlig E6:a att följa. Nordkap i Juli är normalt ganska varmt och man behöver ju inte heller sova längst ut på udden. Medeltemparaturen utslaget på ett år i tex Alta är varmare än i Boden där jag själv bor. Däremot kan det ju slå om ganska snabbt.
Personligen har jag nog mer frystimmar i Tärnabyområdet mm än i Nordnorge. Ingen större risk att man ska frysa i tält. Skulle det råka bli kallt, så kan man ju alltid ta in i en billig stuga.
 
Last edited:

VFunRider

New member
Jag och min gube tänkte ta hojarna på långsemester i sommar. Jag älskar fjällen och rödingen, och guben har blivit lite tänd på detta.

Jag har varit en hel del runt Jokkmokk, Årrenjarka och Kvikkjokk, även runt Tärnaby, Hemavan, Dikanäs och mot norska gränsen. Nu har jag ju inte kört hoj precis när jag varit där, utan det har blivit med "de lurviga".

Finns det någon här som har lite tips om var ni har kört? Nordkap tycker jag låter lite väl kallt eftersom vi ska tälta. Funderar även på en runda inom fjordarna i Norge. Vi planerar att lämna Skåne början av juli och vara åter 2-3 veckor senare.... :D

Kan knappt vänta...känner doften från det rökta renköttet i det nykokta (äkta) lägereldskaffet....och rödingen som ligger så gott där på elden.....:p

Gå in på www.mctouring.se Där kan du läsa massor om touring i Norge.
 

Monica

New member
Tack för alla nyttiga tips :D

Med tanke på att vi kör från Skåne och ska köra tillbaka oxå, så tvivlar jag på att vi orkar ända upp till Nordkap. Tre veckor är inte så väldigt lång tid och det ska ju vara semester.

Jag har kört bil till strax väster om Dikanäs för nåt år sen. Körde nonstop och det tog 25 timmar. Det är 158 mil dit.....

Mest troligt kommer vi att hålla slutmålet någonstans mellan Dikanäs och Kvikkjokk.... Långt nog det.....
 

Kungen

New member
Lofoten

Hej hopp i stugan. ser du skall hem till mina trakter.. jag är från lofoten i Norge och när ni ändå är där uppe tycker jag absolut ni skall ta en 3 dagars tur ut i lofoten. kör ni vägen kiruna-Narvik och ner till lofoten hinner ni med allt på 3 dagar. massor att se och helt underbara hoj vägar.

Kolla bara vädret innan ni åker ner. är det sol och sommar finns det ingen vackrare natur med hoj.
är det skitväder är det samma sak. fast då skall man sitta i en bil :)
på sina ställen så blåser och stormar det så mkt att asfalten flyger av vägarna (detta mest vintertid dock)

Lycka till.
 

V Saarela

New member
Tack för alla nyttiga tips :D

Med tanke på att vi kör från Skåne och ska köra tillbaka oxå, så tvivlar jag på att vi orkar ända upp till Nordkap. Tre veckor är inte så väldigt lång tid och det ska ju vara semester.

Jag har kört bil till strax väster om Dikanäs för nåt år sen. Körde nonstop och det tog 25 timmar. Det är 158 mil dit.....

Mest troligt kommer vi att hålla slutmålet någonstans mellan Dikanäs och Kvikkjokk.... Långt nog det.....

Apropå Malmö-Nordkap.
2001 hade jag en hektiskt tid före semestern. Hade inte haft en tanke på vart jag skulle åka på semestern, så jag åkte söderut från Boden på måndag morgon, med förhoppningar om att slutmålet nånstans i europa skulle lösa sig allt eftersom resans gång.
Vid Öresundsbron i Malmö fick jag en heureka...Nordkap såklart. Bara att vända tillbaka. Passerade hemmet på vägen dit :)

Nordkap ligger faktiskt inte så långt borta om man ska kortaste väg. Det ligger tom närmare än Lofoten om man ska vägen via Kiruna-Narvik
Massor av transportsträcka för en sörlänning, men kan också tänka mig att det sen är helt superb för en som gillar ödemark(Lappland/Nordfinland)

Rekomenderar starkt(för dig som verkar gilla natur mm) Ta transportsträckan och sen njut av det nordliga området i Sverige och Finland. Nordnorge och Nordkap får du på köpet.
 

Sylvestris

New member
Ett tips är att ta en tur ut på Andöya, helt makalös natur, och i Andenes går det båtturer ut så man kan kolla på kaskeloter:) . Var år samlas kaskelotpojkarna där så det är så gott som garanterat att man får se val. I närheten finns Bleik, med Bleiköya, en skyddad ö med massor av häckande sjöfågel. Turer går ut så man kan kolla, men inte gå iland förstås. Lätt varning för högvis med turister i Andenes, men värt ett besök för valarnas skull....

Geirangen är ju annars ett "måste", och Trollväggen/Trollstigen likaså (svettigt om man, som jag, har lite höjdskräck:rolleyes: ). Egentligen spelar det ju ingen roll var ni åker, det är ett så oerhört vackert land...

Om ni drar till Lofoten så stanna till vid Tysfjorden, vid ett ställe som heter Storjord (späckhuggarsafaristället på höst-vintern), på berget där finns gigantiska hällristningar...såna där som är tydliga när man flyger över.....lyckas man knata över berget finns det granatfyndigheter där, bara att ta med sig hackan:D . Om/när ni är där så kommer ni se en speciell bergstopp som klättrare gillar att klara av; Stetind.....

Hmmm....nu får jag Norgelängtan, får nog bli en tur igen i sommar:cool: .
Det är inte så dyrt att hyra en hytte heller förresten, kan vara skönt ibland eftersom vädret kan vara lite si och så.......
 

Thunder

New member
Du verkar känna till området kring Jokkmokk? Har du tänkt på vägen västerut från Porjus till Ritsem. Sveriges vakraste väg, kanske inte så mycket kurvor men makalös natur. Vid Vakkotavare till ex har du 1000 meters stup och vägen går på en hylla utsprängd ur berget. Vägen kan ibland vara stängd, tror att de sista milen ägs av Vattenfall. Ring turiststationen i Ritsem och kolla för säkerhets skull innan Ni åker iväg.
Ha det!
 

Monica

New member
oj oj oj :D så många bra tips! Tusen tack! Vilken semester det här kommer att bli.....

Urtjusiga bilder magne! Och då ska man komma ihåg att det är ännu vackrare i verkligheten.... Thunder - hur kunde jag glömma vägen till Ritsem???? Det är så vackert så man storknar....
 

BeBe

New member
Tack för alla nyttiga tips :D

Med tanke på att vi kör från Skåne och ska köra tillbaka oxå, så tvivlar jag på att vi orkar ända upp till Nordkap. Tre veckor är inte så väldigt lång tid och det ska ju vara semester.

Jag skulle rekommendera färjan från Strömstad till Sandefjord, en tur på Sörlandet upp över Hardanger ner mot Rujkan. Väl där ta höger vidare upp i Norge. Jag o tre bekanta hade 110 mil härlig åkning där i september. Ett måste igen... :p

Kör försiktigt på serpentinvägarna bara... Ibland flaggar de skarp kurva, när de snarare borde vara 180 grader.... :eek:
 

Monica

New member
Oxå en bra idé! och sen köra upp i Norge, över till Sverige och sen ner till söder igen.... :D Funderar lite bara om "Egon" blir sjösjuk :confused: :rolleyes:

Någon mc-träff eller gettogether som man inte får missa när man är i de norra delarna?
 

Kungen

New member
vi har stuga i Tysfjorden. närmare bestämd Skarberget. är helt underbart där på sommarna.

Om ni drar till Lofoten så stanna till vid Tysfjorden, vid ett ställe som heter Storjord (späckhuggarsafaristället på höst-vintern), på berget där finns gigantiska hällristningar...såna där som är tydliga när man flyger över.....lyckas man knata över berget finns det granatfyndigheter där, bara att ta med sig hackan:D . Om/när ni är där så kommer ni se en speciell bergstopp som klättrare gillar att klara av; Stetind.....
...
 
Top